Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 maart 2009, 16:53
krabje krabje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 maart 2009
Berichten: 2
krabje is on a distinguished road
Standaard Switchen van hbo SPH naar mbo SPW 4?

Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met een dilemma. Ik volg sinds vorig jaar de HBO opleiding SPH en heb in het eerste jaar mijn P gehaald. Nu ik halverwege het tweede jaar zit krijg ik twijfels of ik wel de goede keuze gemaakt heb...

Dit komt omdat ik later sowieso de gehandicaptenzorg in wil (als begeleider op de groep), dit vind ik het allerleukst om te doen en past het beste bij mij, ook volgens mijn verschillende stagebegeleiders van de afgelopen 2 jaar. Ze hebben wel aangegeven dat ik eigenlijk aan het werk ben op MBO niveau en dat heeft me aan het denken gezet.

Past MBO niet veel beter bij me dan HBO? Ik wil later toch niet in een inrichting of gevangenis gaan werken of met probleenjongeren aan de gang, daar ben ik het type niet voor en daar is de HBO studie wel grotedeels op toegespitst.

En in het werk dat ik wil gaan doen krijg ik (waarschijnlijk) ook betaald op MBO niveau dus vind het dan wel zonde van mijn tijd en geld om een HBO studie af te maken, die ik te trouwens ook erg theoretisch vind.

Wat ook wel belangrijk is om te weten is dat ik inmiddels al 25 jaar oud ben. Ik heb in het verleden al 2 andere opleidingen afgemaakt (Havo en MBO-4 BOL opleiding) en heb 2 jaar gewerkt in de tussentijd voordat ik erachter kwam dat de zorg zo goed bij me paste.

Weet iemand van jullie of er SPW-4 opleidingen zijn voor volwassenen die je vrij snel kan afronden ivm mijn leeftijd? Heb al gezocht op internet maar korter dan 2 jaar wordt moeilijk en ik word er ook niet jonger op. Kan ik een dergelijke opleiding nog verder versnellen ivm vrijstellingen omdat ik mijn HBO propedeuse al op zak heb?

Alle ervaringen en reacties zijn welkom. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 maart 2009, 17:29
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 220
wieteke is on a distinguished road
Standaard Re: Switchen van hbo SPH naar mbo SPW 4?

Dag Krabje,

als deze opleiding je niet al te veel moeite kost zou ik je aanraden er mee door te gaan. uiteindelijk kun je er meer kanten mee op, en ook de kant die je op wilt.
als je echt wilt stoppen kun je (omdat je al een MBO4 opleiding hebt gedaan) versneld SPW 4 doen met behulp van EVC's. dit kan ook via afstandsonderwijs. dan kun je nu al aan het werk en tegelijk studeren. kijk eens op www.nha.nl of www.nti.nl. daar staan verschillende mogelijkheden.
Ik denk overigens dat je leeftijd geen probleem is om nog twee jaar door te studeren. je studeert voor een vak waar het juist op prijs gesteld wordt als je wat ouder bent.

veel succes
__________________
Wieteke van Heun - de Roos
www.wietekederoos.nl
Ik help zorgorganisaties met het ontwikkelen, organiseren en coördineren van leerinterventies zodat de medewerkers een leven lang kunnen leren en hun deskundigheid blijvend kunnen vergroten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 maart 2009, 22:28
krabje krabje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 maart 2009
Berichten: 2
krabje is on a distinguished road
Standaard Re: Switchen van hbo SPH naar mbo SPW 4?

Hoi Wieteke,

Bedankt voor je reactie. De opleiding SPH zelf kost me wel moeite, ik vind het zwaar en erg veel theorie/stof. Dit komt ook omdat ik denk ik 2,5 heb gewerkt in de reclame voor ik de keus maakte 'dit voor altijd doen of nu weer naar school'. Het liefste ging ik morgen al aan het werk in de zorg en deed ik niks anders meer.

Die MBO 4 opleiding was een vormgeversopleiding en heeft niet echt raakvlakken met SPW. Is er dan nog een kans op vrijstelling met die EVC's omdat ik toch mijn propedeuse al binnen heb? Ik heb in totaal ook al meer dan 700 uur ervaring met de doelgroep dmv stages en ik werk bij iemand (met een beperking) thuis als hulp, 5 uur per week. Dat moet toch ook ergens voor gelden? Kan je mij een indicatie geven van de tijd die deze papieren/ervaring mij kan schelen wat betreft studieduur?

Dat werken en tegelijk studeren klinkt me erg goed in de oren dmv thuisstudie via bijvoorbeeld nti. Kan ik meteen werken en studeren in mijn eigen tempo (zo snel als het kan in mijn geval).

Kan je mij misschien iets meer vertellen over hoe dat zit met werk combineren met een (toekomstige) studie? Ik heb namelijk nog geen 'echte' baan in de zorg en zou dat wel graag willen terwijl ik de studie SPW volg.

Ik bedoel nemen instellingen/stichtingen mij nu aan als parttime of fulltime kracht als ik deze studie nu wil beginnen? Dan moeten ze mij dus aannemen zonder dat ik echte diploma's heb, kan dat? Als stagiaire bijvoorbeeld?

En bedankt voor je compliment dat 25 niet te oud is Vind ik erg prettig om te lezen. Ik wacht met spanning op je/jullie reacties.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 maart 2009, 09:19
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 220
wieteke is on a distinguished road
Standaard Re: Switchen van hbo SPH naar mbo SPW 4?

Dag Krabje,

helaas kan ik je vragen niet beantwoorden. Ik weet dat het kan. Studeren via afstandsonderwijs en tegelijk werken, ik begeleid vele mensen die dat doen. Ik weet ook dat je vrijstellingen kunt krijgen op basis van EVC's (door studie en werkervaring, ook de reclame opleiding en ervaring). Ik weet alleen niet hoeveel dat er voor jou zijn. Daar kun je alleen achter komen door dat bij een school aan te vragen. Ik ken vele mensen die het gelukt is een baan te vinden. Voor de een ging dat heel snel, voor de ander duurde het wat langer. Het is ook een beetje mazzel hebben. Het allerbelangrijkste is motivatie. En daar ontbreekt het volgens mij niet aan.

Ga er gewoon voor.
veel succes!
__________________
Wieteke van Heun - de Roos
www.wietekederoos.nl
Ik help zorgorganisaties met het ontwikkelen, organiseren en coördineren van leerinterventies zodat de medewerkers een leven lang kunnen leren en hun deskundigheid blijvend kunnen vergroten.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 maart 2009, 12:04
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Switchen van hbo SPH naar mbo SPW 4?

Hoi krabje,

Moeilijke keuze. Want voor doorgroeien is een hbo opleiding wel weer erg handig, maar of je daar nu heel veel aan hebt...
Je kunt de opleiding natuurlijk ook in deeltijd gaan doen en daarnaast alvast aan de slag gaan in het werkgebied dat je ligt (gehandicapten zorg) Er zijn verschillende instellingen die dan ook nog mee willen betalen aan je opleiding. Op voorwaarde dat je daarna nog een aantal jaar bij hun in dienst blijft. Maar dan blijft de keuze tussen hbo en mbo.
Ga eens met je decaan/studieloopbaan begeleider praten en zet alle voor jou relevante voors en tegens op een rijtje.
Succes!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 7 mei 2010, 23:51
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Smile Re: Switchen van hbo SPH naar mbo SPW 4?

niet stoppen...hbo afmaken...ik zou zo met je ruilen....ps denk je ook an je Salaris!!!en doorgroei!!!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 april 2013, 23:51
Gast
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Hoi

Goedendag,

Ik was aan het googlen op het onderwerp switchen HBO/MBO en vond toen dit gesprek.
Ik zit in een soort gelijke situatie als jouw krabje en vraag mij nu een paar jaar na data af wat je hebt gedaan en of je dit wil delen?

Groetjes
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 april 2013, 15:39
Hanneke29 Hanneke29 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 april 2013
Berichten: 2
Hanneke29 is on a distinguished road
Standaard

Hoi krabje,

Ik ben in juni klaar met de opleiding maatschappelijke zorg--> gehandicaptenzorg niveau 4.
Ik ben nu 29 en ben dus ook laat met de opleiding begonnen.
Als je als begeleider op een woning/dagbesteding aan de slag wil, sluit deze opleiding perfect aan.
Ik heb de BBL vorm gevolgd en vaak krijg je dan je schooldag (1 keer per week) gewoon uitbetaald. Dus eigenlijk is het heel relaxt. Je werkt, krijgt salaris en die ene dag in de week school is een leuke afwisseling.
Qua opdrachten, theorie stelt het weinig voor. Ik was zelf ook al 7 jaar aan het werk toen ik opeens deze opleiding ging volgen.
Ik heb in de 3 jaar die de opleiding duurt maar 3 theoretische toetsen gehad.
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
Succes!

Groetjes Hanneke
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
HBO toegepaste Psychologie Jurgen22 Opleiding kiezen en volgen 14 4 november 2009 10:25
Sollicitatiebrief coördinator onderwijsorganisatie, feedback gevraagd Pinkie Sollicitatiebrief en cv 6 16 februari 2009 21:39
'Sollicitatiebrief van de maand' heeft me een baan opgeleverd! nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 4 6 oktober 2007 18:31
Sollicitatie-bijstand Financial Controller berbo Sollicitatiebrief en cv 8 25 februari 2007 00:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon