Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 augustus 2015, 21:53
bennie bennie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 augustus 2015
Berichten: 1
bennie is on a distinguished road
Question Sollicitatiegesprek rollenspel

Hoi,

Ik heb morgen een intake gesprek bij Studentenwerk voor een vacature als klantenservice medewerker/sales. Ze hebben me aan de telefoon al verteld dat ze ook een rollenspel gaan doen voor het sales gedeelte. Hierbij word ik gebeld door een klant die zijn abonnement wil verlengen en daar graag een iphone bij wil. Dit is om een of andere reden niet mogelijk en ik moet de klant ervan overtuigen om het abonnement te verlengen met een andere telefoon.. Nu heb ik zelf nog nooit in de sales gewerkt op die manier (tot nu toe altijd kledingwinkels), dus ik heb echt geen idee hoe ik dit ga bereiken.

Ik zat er zelf aan te denken om tegen de meneer te zeggen dat we helaas geen iphones op voorraad hebben op dit moment, maar dat we wel naar andere mogelijkheden kunnen kijken. Dan vraag ik wat de meneer precies in een telefoon zoekt of waarom hij graag de iphone wil hebben en ook of zijn abonnement hem nog goed bevalt en dan babbel ik iets over dat de nieuwste samsung galaxy s6 dat ook heeft en als de meneer die telefoon neemt hij ook nog eens 500 mb internet extra krijgt.

Denken jullie dat ik het met zoiets red? En wat met ik doen als de 'klant' nu moeilijk gaat doen?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 augustus 2015, 10:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bennie Bekijk bericht
Dan vraag ik wat de meneer precies in een telefoon zoekt of waarom hij graag de iphone wil hebben
Dat lijkt me het belangrijkst ja. En dan informeer je of mijnheer wel weet dat de iPhone een erg duur toestel is (ook bij abonnementen) en dat er tegenwoordig betere en modernere toestellen zijn met een goedkoper abonnement.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 augustus 2015, 12:39
Tom van WETALENT Tom van WETALENT is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 20
Tom van WETALENT is on a distinguished road
Standaard

Ik weet dat dit advies te laat komt voor het geplande sollicitatiegesprek, maar misschien heb je er in de toekomst nog wat aan.

Je moet geen leugens verzinnen om een ander product aan de klant te kunnen verkopen, vooral niet tijdens een sollicitatiegesprek (zeggen dat de iPhones uit voorraad zijn kan bij de klant het beeld opwekken dat de winkel slecht is in het managen van hun voorraad).

Het is beter om de klant over te halen door hem/haar uit te leggen dat een andere telefoon net zo goed of zelfs beter is. Overtuig hem aan de hand van productinformatie (betere camera, langere batterijduur, groter display, etc). Vraag welke specificaties hij/zij belangrijk vindt; maakt hij/zij veel foto's? Probeer dan een telefoon met goede camera te verkopen.

Het probleem in jouw geval is echter dat je geen ervaring hebt als telefoonverkoper en dus nog niet goed weet welk toestel op welke specificaties beter scoort. Wanneer je in de toekomst gaat solliciteren op een sales functie is het aan te raden om je te verdiepen in de producten/diensten die het bedrijf aanbiedt.

Succes!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 november 2015, 15:31
eleena eleena is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 november 2015
Berichten: 1
eleena is on a distinguished road
Unhappy Sollicitatiegesprel voor een Callcenter

Beste,

Ik heb vrijdag en sollicitatiegesprek voor de functie van commercieel agent (callcenter). Ik heb nog nooit gewerkt in een callcenter dus heb ik behoorlijk veel stress wat betreft die sollicitatiegesprek. Iemand die mij wat tips kan geven ivm: hoe je het best iets kan verkopen?

Ze zeggen meestal vragen ze: verkoop me deze balpen?

Wat zou het best antwoord zijn erover?

Alvast bedankt

Elena
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 november 2015, 19:04
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eleena Bekijk bericht
Beste,

Ik heb vrijdag en sollicitatiegesprek voor de functie van commercieel agent (callcenter). Ik heb nog nooit gewerkt in een callcenter dus heb ik behoorlijk veel stress wat betreft die sollicitatiegesprek. Iemand die mij wat tips kan geven ivm: hoe je het best iets kan verkopen?

Ze zeggen meestal vragen ze: verkoop me deze balpen?

Wat zou het best antwoord zijn erover?

Alvast bedankt

Elena
Die van die balpen is een ouwe en bovendien gejat uit de film "wolf of Wallstreet".

Je vraagt of iemand zijn naam, telnr of email adres op een briefje of bierviltje etc wilt schrijven, en als hij dan zegt "ik heb geen pen" dan geef je hem je pen en zeg je "je mag deze pen van mij kopen als je wilt"

Hier het fragment uit de film: https://m.youtube.com/watch?v=9UspZGJ-TrI
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 november 2015, 11:20
Online hulp's schermafbeelding
Online hulp Online hulp is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2015
Berichten: 65
Online hulp is on a distinguished road
Standaard

Verkopen is vooral goed luisteren en aansluiten bij wat de klant wil. Stel eerst gewoon een heleboel vragen: Wat doe je met je telefoon voornamelijk? Waar gebruik je je pennen voor? Enzovoort.
Probeer oprecht een goede aansluiting voor de behoefte van de klant te vinden en dan gaat het verkopen vanzelf. Ga geen mooie praatjes verkopen of proberen over te halen, maar wees nieuwsgierig naar wat de klant wil en haal zijn/haar wensen boven tafel. Door hieraan te proberen voldoen hoef je niet eens meer over te halen.
__________________
Online hulp voor studenten
Effectief studeren en Omgaan met faalangst
www.psychologenpraktijkboom.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
klantenservice, rollenspel, sales, sollicitatiegesprek, vodafone

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
geen bericht na 1e sollicitatiegesprek Danique Sollicitatiegesprek 4 22 oktober 2012 12:37
Afgekraakt worden tijdens sollicitatiegesprek Marieke J Sollicitatiegesprek 17 21 december 2011 01:12
Eerste sollicitatiegesprek na carrièreswitch Sandra91 Sollicitatiegesprek 4 14 november 2011 17:10
Sollicitatiegesprek via uitzendbureau Jan1964 Sollicitatiegesprek 4 20 november 2009 22:37
Sollicitatiegesprek piet_2 Sollicitatiegesprek 1 19 januari 2008 08:53


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon