Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 augustus 2005, 14:26
mcpranger mcpranger is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 6
mcpranger is on a distinguished road
Smile Sollicitatiebrief traineefunctie, commentaar gevraagd!

Na wat commentaar op andere brieven te hebben gegeven, hoop ik ook op commentaar op mijn sollicitatiebrief!

-------------------------------------------------------------------


Geachte mevrouw <naam>,

Ik solliciteer hierbij naar de functie van trainee binnen de Chemische Afdeling. De functie is mij op het lijf geschreven en in deze brief wil ik u vertellen waarom.

Tijdens het tweedejaars project van de <opleiding> heb ik mogen werken aan de opschaling van een heterogene organische reactie. Experimenteel tot 10 dm3 schaal en conceptueel industrieel tot 6 m3 schaal. Hierbij zijn zeer diverse facetten van de chemie aan bod gekomen: van organische synthese via procesontwerp naar het maken van economische evaluaties. Het plezier dat ik heb gehad in dit werk, maar vooral ook de prettige samenwerking met begeleiders en collega’s resulteerden in een relatief hoge beoordeling. Het spreekt dus voor zich dat ik geloof dat de beste resultaten in een goed samenwerkend team behaald worden.

De vacature sluit mijns inziens perfect aan bij mijn ervaring, maar zeker ook bij mijn ambities. Ik zie het als een grote uitdaging om mij binnen de diverse afdelingen van <bedrijf> te bewijzen, hierbij een groot netwerk op te bouwen en veel over het bedrijf te leren. Ik denk daarbij ook aan het ontwikkelen van mijn leiderschapskwaliteiten, waar ik als studentenvoorzitter een bescheiden start mee heb gemaakt.

Ik ben van mening dat ik een goede aanvulling voor <bedrijf> ben. U kunt van mij iemand verwachten die streeft naar continue innovatie en optimalisatie van zowel product als proces. Iemand die het best naar voren komt in een team, bij analyseren van problemen en creëren van oplossingen. Graag zou ik hier tijdens een gesprek wat dieper op in willen gaan.

Met vriendelijke groeten,

Martijn
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 augustus 2005, 19:45
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief traineefunctie, commentaar gevraagd!

De tweede zin is een prima openingszin. Die zou ik voorop zetten.

Volgens mij is het tweedejaarsproject zonder spatie.

Mogen werken > gewerkt.

Resulteerden > resulteerde (het onderwerp "Het plezier" is enkelvoud).

Relatief hoge beoordeling: wat was precies de beoordeling?

Leiderschap is hoog gegrepen Ik zou beginnen met leidinggevende kwaliteiten.

bij analyseren > bij het analyseren (idem: het creëren van)

"U kunt van mij iemand verwachten die streeft naar" klinkt een beetje omslachtig. "Ik streef naar continue..." Of "U kunt van mij verwachten dat ik streef naar..."

Om het cliché 'uitdaging' te vermijden zou je de eerste twee zinnen van de voorlaatste alinea kunnen combineren: "De vacature sluit mijns inziens perfect aan bij mijn ervaring. Mijn ambitie is om mij binnen verschillende afdelingen... enz."
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 september 2005, 18:18
Atje Atje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 september 2005
Berichten: 3
Atje is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief traineefunctie, commentaar gevraagd!

Hoi,

Ik zou je eerste zin niet met ik beginnen. "Ik solliciteer...", zou ik "Hierbij solliciteer ik naar..." van maken. Dat staat beter. Voor de rest ziet het er wel goed uit. Tweedejaarsproject is idd zonder spatie.

Groetjes
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 september 2005, 12:24
jellie jellie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 augustus 2005
Berichten: 6
jellie is on a distinguished road
Thumbs up Re: Sollicitatiebrief traineefunctie, commentaar gevraagd!

Sluit me aan bij rene.

Hierbij vind ik wat formeel, maar ben het eens met het niet met ik beginnen. Gebruik een wat enthousiaster woord. Graag solliciteer ik naar....

In de tweede alinea...
De vacature sluit mijns inziens perfect aan bij mijn ervaring, maar zeker ook bij mijn ambities.

Vervang -maar- door -en-. Het is geen tegenstelling het is een aanvulling.
Persoonlijk zou ik het leeraspect voorop zetten in je motivatie voor het traineeship en dat je dan bij verschillende afdelingen mag werken. Je leert er het bedrijf en de producten vanuit meerdere invalshoeken benaderen.

Het hele technische verhaal mag wat mij betreft zonder de formules (ook een P&O´er moet enigzins kunnen begrijpen wat je bedoeld. Kan het iets meer in gewone mensentaal, zonder je expertise te verhullen...

Verder kun je de afsluitende zin nog wat scherper maken. Bovendien zou ik er een entertje voorzetten. Het verder toelichten gaat niet alleen over het laatste stuk, maar over je gehele broef (en cv)
Graag zou ik hier tijdens een gesprek wat dieper op in willen gaan.

Bijvoorbeeld
Graag licht ik mijn ambitie en ervaring toe in een gesprek.

Succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 november 2005, 12:52
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Sollicitatiebrief traineefunctie, commentaar gevraagd!

Beste mensen,

bedankt voor jullie commentaar! Mijn brief heeft geleid tot de uitnodiging voor een gesprek en uiteindelijk tot de aanbieding van een baan! Donderdag a.s. is de eerste werkdag. Hartstikke blij natuurlijk; toch wil ik jullie het commentaar van de recruiters op de brief niet onthouden. Wie weet hebben anderen er ook wat aan!

De zin met "is me op het lijf geschreven" vond de recruiter erg patserig. In het gesprek vond hij echter dat ik een stuk bescheidener overkwam dan de brief deed vermoeden.

De opmerking "Het plezier dat ik heb gehad in dit werk..." kwam erg positief over bij de recruiter. Bij dit bedrijf is het aspect plezier hebben in het werk erg belangrijk.

De technische aspecten in de brief waren in dit specifieke geval zeker niet overbodig, omdat ze de basis van de gesprekken vormden.

De opmerking dat ik al "een bescheiden start" met de ontwikkeling van mijn leiderschapskwaliteiten had gemaakt was een schot in de roos. Hiermee liet ik, volgens de recruiter, zien dat ik wat geproeft had aan managementaspecten, dit leuk vond en er in mijn verdere carriere meer mee wil doen. Door mijn ervaringen niet te overdrijven liet ik zien dat ik ze in perspectief kon zien. Daarnaast is de functie ook bedoeld om later door te stromen naar een leidinggevende functie, wat goed aansloot bij wat ik wil. In het gesprek heb ik dat verder duidelijk gemaakt, maar de brief bood ze een basis.

De allerbelangrijkste opmerking die ik van de recruiter meekreeg is dat de toon van de brief aan moet sluiten bij de cultuur van het bedrijf. In mijn geval is het bedrijf vrij informeel en recht-toe-recht-aan. Mijn brief vonden ze een beetje te patserig voor het bedrijf, de gesprekken (ik heb er in totaal 6 gehad) maakten veel goed. Uiteindelijk zijn 54 mensen op gesprek geweest en 3 mensen (waaronder ik) aangenomen.

Veel suc6 verder voor de andere sollicitanten!

Martijn
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 november 2005, 19:41
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief traineefunctie, commentaar gevraagd!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Martijn
bedankt voor jullie commentaar! Mijn brief heeft geleid tot de uitnodiging voor een gesprek en uiteindelijk tot de aanbieding van een baan! Donderdag a.s. is de eerste werkdag. Hartstikke blij natuurlijk;
Dat is leuk om te horen. Van harte gefeliciteerd! Ze zijn er nog, banen

Citaat:
toch wil ik jullie het commentaar van de recruiters op de brief niet onthouden. Wie weet hebben anderen er ook wat aan!
Goed idee, dankjewel.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 november 2007, 05:25
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Sollicitatiebrief traineefunctie, svp controleren

Hi Esther,

Sinds 4 maanden (vanaf July 2007) ben ik nu werkzaam binnen (berdrijf), en met alle tevredenheid mag ik zeggen. De manier waarop (bedrijf) een professionele manier van werken gecombineerd wordt met een informele sfeer zorgt er voor dat ik mij iedere werkdag weer op mijn plek voel binnen (bedrijf)
Het plezier dat ik heb gehad in dit werk, maar vooral ook de prettige samenwerking met begeleiders en collega’s resulteerden in een relatief hoge beoordeling.
Toen ik per mail de vacature zag voor een "Credit Card Assistant" had ik het sterke gevoel dat die vacature voor mij de perfecte volgende stap in mijn carrière zal zijn.
Ik zie het als een grote uitdaging om mij binnen de diverse afdelingen van RBTT te bewijzen, hierbij een groot netwerk op te bouwen en veel over het bedrijf te leren. Ik ben van mening dat ik een goede aanvulling voor (bedrijf)ben.
U kunt van mij iemand verwachten die streeft naar continue innovatie en optimalisatie van zowel product als proces. Iemand die het best naar voren komt in een team, bij analyseren van problemen en creëren van oplossingen.

Ik hoop van harte dat mijn sollicitatie uw interesse gewekt heeft en uiteraard zie ik er naar uit om mijn sollicitatie mondeling toe te lichten.

Met vriendelijke groeten,

D Renfurm
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 december 2007, 12:04
Tammehhh
Gast
 
Berichten: n/a
Smile Re: Sollicitatiebrief traineefunctie, commentaar gevraagd!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Atje Bekijk bericht
Hoi,

Ik zou je eerste zin niet met ik beginnen. "Ik solliciteer...", zou ik "Hierbij solliciteer ik naar..." van maken. Dat staat beter. Voor de rest ziet het er wel goed uit. Tweedejaarsproject is idd zonder spatie.

Groetjes
Hallo
Je mag Nooit beginnen met ''ik''
Je schrijft altijd;
Laatst heb ik gehoord..
niet
Ik heb gehoort
dat was wat ik even wilde zeggen Vriendelijke groet Tamara Kerkhof.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 2 mei 2009, 16:21
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Sollicitatiebrief traineefunctie, svp controleren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Hi Esther,

Sinds 4 maanden (vanaf July 2007) ben ik nu werkzaam binnen (berdrijf), en met alle tevredenheid mag ik zeggen. De manier waarop (bedrijf) een professionele manier van werken gecombineerd wordt met een informele sfeer zorgt er voor dat ik mij iedere werkdag weer op mijn plek voel binnen (bedrijf)
Het plezier dat ik heb gehad in dit werk, maar vooral ook de prettige samenwerking met begeleiders en collega’s resulteerden in een relatief hoge beoordeling.
Toen ik per mail de vacature zag voor een "Credit Card Assistant" had ik het sterke gevoel dat die vacature voor mij de perfecte volgende stap in mijn carrière zal zijn.
Ik zie het als een grote uitdaging om mij binnen de diverse afdelingen van RBTT te bewijzen, hierbij een groot netwerk op te bouwen en veel over het bedrijf te leren. Ik ben van mening dat ik een goede aanvulling voor (bedrijf)ben.
U kunt van mij iemand verwachten die streeft naar continue innovatie en optimalisatie van zowel product als proces. Iemand die het best naar voren komt in een team, bij analyseren van problemen en creëren van oplossingen.

Ik hoop van harte dat mijn sollicitatie uw interesse gewekt heeft en uiteraard zie ik er naar uit om mijn sollicitatie mondeling toe te lichten.

Met vriendelijke groeten,

D Renfurm
Hallo allemaal,

De afgelopen dagen heb ik me bezig gehouden met het opstellen van "de perfecte motivatiebrief".
Dit in het kader van de toelating tot een studie.
Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van deze website; zowel de gewone website als het forum. Een ding moet me toch echt van het hart.
De bovenstaande brief van D. Renfrum, die ik ook in zijn geheel geciteerd heb, vond ik echt in en in triest. Dit om de volgende reden; op deze website staan letterlijk voorbeeldzinnen over hoe het niet moet; bij het onderdeel vermijd cliches staat: 'ik zie het als een grote uitdaging om me binnen uw bedrijf te bewijzen' als voorbeel voor een holle frasering.
D. Renfurm heeft hier echter geen boodschap aangenomen. Sterker nog de brief is een aaneenschakeling van holle fraseringen en knip en plak werk vanuit bijvoorbeeld de brief van Martijn. Aangezien de brief van D. Renfrum dateert van 2007 zal hij/zij dit commentaar waarschijnlijk niet meer lezen. En hij/zij zal met deze brief waarschijnlijk niet door de selecteur geselecteerd zijn. Jammer voor hem/haar, maar een voorbeeld voor alle anderen hoe het dus niet moet.

Een leermoment voor iedereen hoop ik.

groeten,

Kees
Met citaat reageren
  #10  
Oud 26 november 2014, 23:26
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Hierbij?

Hierbij zeg je alleen als je een bijlage bijvoegt waar je het in vertelt. Als je met deze brieff wilt vertellen dat je in een functie geïnteresseerd bent, zeg je hiermee, als je naar een bijlage verwijst zeg je hierbij.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief pedagogisch medewerker. Graag commentaar dian Sollicitatiebrief en cv 6 24 mei 2007 22:12
Sollicitatiebrief telefoniste/receptioniste Tamara23 Sollicitatiebrief en cv 7 24 februari 2007 14:43
Hulp gevraagd bij mijn 1e sollicitatiebrief Nathaley Sollicitatiebrief en cv 3 18 april 2006 16:40
1e sollicitatiebrief, IT-technieker - commentaar gevraagd bertbert Sollicitatiebrief en cv 1 13 april 2006 02:00
Sollicitatiebrief: commentaar gevraagd sub0 Sollicitatiebrief en cv 7 6 september 2005 00:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon