Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 mei 2009, 23:50
Faatje Faatje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Berichten: 13
Faatje is on a distinguished road
Standaard 3e contract niet wat beloofd is

Ik heb een vraag over het mijn aangeboden contract.

Ik heb 1 contract via het uitzendbureau gehad, daarna een jaarcontract waana mij vaste aanstelling was belooft.
Mijn jaarcontract liep op 1 april af. Op 22 maart ben ik naar mijn manager toegegaan omdat ik nog niets gehoord had. Tijdens dit gesprek werd echter aangegeven dat ze alleen maar half jaar contracten kunnen aanbieden ivm reorganisatie. Ze wilden mij echter , omdat ze zeer tevreden zijn, wel een jaarcontract aanbieden,Dit is mij mondeling toegezegd.

Op 28 maart ben ik voor 4 weken naar het buitenland gegaan, hiervoor nogmaals geinformeerd naar mijn contract maar deze was nog niet inorde.
Bij mijn thuiskomst vind ik mijn nieuwe contract in de bus. Een HALF jaar contract lopen tot 1 sept 2009 ipv het beloofde jaarcontract.
De datum die boven de brief vermeld staat is 15 april 2009. (terwijl mijn contract op 1 april afliep en deze dus veel te laat opgemaakt/verstuurd is) Mag dit? Er staat wel in de brief dat het contract per 1 april 2009 ingaat tot 01 sept 2009.
Kan ik vanuit een jaarcontract naar een halfjaar contract teruggezet worden?
En hoe zit het met mondelinge belofte van het jaar contract?


Graag krijg ik antwoord op deze vragen.

Bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 mei 2009, 00:55
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: 3e contract niet wat beloofd is

Een mondelinge afspraak geldt wel, maar als de werkgever hem ontkent dan kun je hem niet aantonen. Je hebt er dus weinig aan.

Als ik jou was zou ik voortaan zo'n 3 maanden voor afloop van het contract het vervolgcontract proberen te regelen, in plaats van een week. Daarmee geef je een signaal af dat je om je heen gaat kijken naar aansluitend werk. Als ze tevreden met je zijn en je willen behouden, dan zullen ze misschien sneller een nieuw contract aanbieden. En zo niet, dan heb je de tijd om iets anders te zoeken.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 mei 2009, 00:57
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: 3e contract niet wat beloofd is

Ha ha, dat klopt niet, wat je werkgever heeft gedaan.
Van rechtswege is je contract op 1 april verlengd naar een contract van 1 jaar, net zoals de vorige contracten.

Je werkgever is hier dus fout, doordat ze te laat waren met verlengen. Ik zou even met een rechtsbijstands organisatie contact opnemen.

Of het even voorleggen bij P&O, misschien hebben ze wel oprecht een fout gemaakt... komt helaas ook wel voor.
En na 2 jaarcontracten had je sowieso weer een jaarcontract moeten krijgen.

Na dit contract moeten ze je overigens een onbepaald dienstverband aanbieden, of heel duidelijk van te voren aangeven dat het contract niet verlengd gaat worden.


Lees meer: google
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 mei 2009, 16:54
pauline pauline is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 april 2009
Berichten: 11
pauline is on a distinguished road
Standaard Re: 3e contract niet wat beloofd is

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Makingsense Bekijk bericht
Ha ha, dat klopt niet, wat je werkgever heeft gedaan.
Van rechtswege is je contract op 1 april verlengd naar een contract van 1 jaar, net zoals de vorige contracten.

Je werkgever is hier dus fout, doordat ze te laat waren met verlengen. Ik zou even met een rechtsbijstands organisatie contact opnemen.

Of het even voorleggen bij P&O, misschien hebben ze wel oprecht een fout gemaakt... komt helaas ook wel voor.
En na 2 jaarcontracten had je sowieso weer een jaarcontract moeten krijgen.

Na dit contract moeten ze je overigens een onbepaald dienstverband aanbieden, of heel duidelijk van te voren aangeven dat het contract niet verlengd gaat worden.


Lees meer: google
Hoi, bovenstaande klopt voor het grootste deel (het belangrijkste deel voor jou). Inderdaad is jouw contract automatisch verlengd met een jaar, omdat jouw vorige contract ook een jaarcontract was. Je bent vanaf 1 april begonnen aan je volgende contract dat van rechtswege dezelfde duur heeft als de vorige overeenkomst, TENZIJ vooraf een andere termijn is afgesproken (wat hier dus niet zo is), daar kan jouw werkgever helemaal niets tegen doen. Het is aan hen om aan te tonen dat zij met jou een halfjaarcontract zijn overeengekomen en dat lukt niet als jij hier niet voor getekend hebt.

Ik zou hier nog niet de rechtsbijstand voor inschakelen, dan wordt het meteen formeel. Ik zou naar P&O gaan om aan te geven dat jou door je leidinggevende een jaarcontract was toegezegd en dat je al bezig bent in dit jaarcontract en het graag goed op papier wil hebben.

wat er niet klopt aan de bovenstaande reactie:
Na 2 jaarcontracten mag je WEL een halfjaarcontract krijgen, maar dat moet dan wel voor afloop van het tweede contract samen zijn overeengekomen. Als je in totaal nog geen maximaal 36 maanden in dienst bent geweest HOEFT het volgende contract geen vast contract te zijn, ligt een beetje aan de CAO waaronder je valt, er zijn CAO's waar 4 tijdelijke contracten zijn toegestaan.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 mei 2009, 17:14
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: 3e contract niet wat beloofd is

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pauline Bekijk bericht
Inderdaad is jouw contract automatisch verlengd met een jaar, omdat jouw vorige contract ook een jaarcontract was. Je bent vanaf 1 april begonnen aan je volgende contract dat van rechtswege dezelfde duur heeft als de vorige overeenkomst, TENZIJ vooraf een andere termijn is afgesproken (wat hier dus niet zo is), daar kan jouw werkgever helemaal niets tegen doen. Het is aan hen om aan te tonen dat zij met jou een halfjaarcontract zijn overeengekomen en dat lukt niet als jij hier niet voor getekend hebt.
Dat klinkt me wat te makkelijk. Er is alleen een niet-aantoonbare mondelinge toezegging en doordat Faatje op vakantie was heeft ze niet aantoonbaar doorgewerkt.

De werkgever zal misschien zeggen dat het jaarcontract dat op 1 april afliep, niet verlengd is en dat hij bij deze een nieuw contract voor een half jaar aanbiedt. En dan? Je kunt in theorie nog zoveel rechten hebben, als de werkgever er niet naar handelt dan zul je naar de rechter moeten om ze te halen, en dat gaat niet als je niets kunt aantonen.

Citaat:
Ik zou naar P&O gaan om aan te geven dat jou door je leidinggevende een jaarcontract was toegezegd en dat je al bezig bent in dit jaarcontract en het graag goed op papier wil hebben.
Dat lijkt me prima. Nee heb je, ja kun je krijgen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 mei 2009, 21:24
pauline pauline is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 april 2009
Berichten: 11
pauline is on a distinguished road
Standaard Re: 3e contract niet wat beloofd is

Rene, je hebt gelijk, ik ben er even van uit gegaan dat Fatima alweer aan het werk is (28 maart voor 4 weken naar het buitenland, eind april weer beginnen met werken).
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 mei 2009, 15:00
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: 3e contract niet wat beloofd is

Bedankt voor je aanvulling Pauline...!!

Ik twijfel toch nog wel over het 3e contract, ik ben gewend dat je de lengte van het 3e contract in zelfde functie en met zelfde voorwaarden echt niet zomaar kon wijzigen naar beneden, ook niet met mededeling vooraf.

En idd, zou ik eerst naar P&O stappen, de volgorde heb ik wat raar verwoord.

De vakantie zou idd iets kunnen zijn waar deze aanspraak op kan vastlopen.

Faatje, heb jij al nieuwe info?
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 7 juli 2009, 14:59
Faatje Faatje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Berichten: 13
Faatje is on a distinguished road
Standaard Re: 3e contract niet wat beloofd is

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Makingsense Bekijk bericht
Bedankt voor je aanvulling Pauline...!!

Ik twijfel toch nog wel over het 3e contract, ik ben gewend dat je de lengte van het 3e contract in zelfde functie en met zelfde voorwaarden echt niet zomaar kon wijzigen naar beneden, ook niet met mededeling vooraf.

En idd, zou ik eerst naar P&O stappen, de volgorde heb ik wat raar verwoord.

De vakantie zou idd iets kunnen zijn waar deze aanspraak op kan vastlopen.

Faatje, heb jij al nieuwe info?


Ja, ze gaan kijken of ze mijn contract als nog kunnen verlengen en anders een onbepaald contract na dit contract. Ik weet alleen zelf niet of ik wil blijven. Zie mijn vraag onder forum loopbaanbegeleiding

Bedankt voor de reacties
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Help! Ik weet niet meer wat ik wil san2307 Loopbaanvragen 7 9 augustus 2010 17:46
Uiteindelijk toch geen vast contract, wat nu? Prissesje Je rechten en plichten als werknemer 2 16 maart 2009 15:11
Wat moet ik nou! Kaatje Alle andere carrièreonderwerpen 6 6 oktober 2008 00:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon