Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #1  
Oud 10 juni 2011, 00:54
w0ut3r w0ut3r is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 november 2010
Berichten: 14
w0ut3r is on a distinguished road
Standaard Wat is wijsheid?

Vorig jaar heb ik mijn havo behaald waarna ik opzoek moest naar een studie.
Echter bleek dit moeilijker dan ik had verwacht. Uiteindelijk heb ik besloten werktuigbouwkunde te gaan volgen op het hbo. Ik stond hier niet 100% achter, maar aangezien ik ook niets beters kon verzinnen ben ik het toch gaan proberen.

Na 2 maanden bleek al snel dat dit niet de juiste studie was. Vakken als Mechanica lagen mij totaal niet. Ik ben dus gestopt.

Vervolgens ben ik in de kas gaan werken om mijn tijd toch nog een beetje nuttig te vullen en wat centjes te verdienen.

Tot vorige maand... Ik werd het werk in de tomaten inmiddels behoorlijk beu en er moest gewoon wat anders komen.
Ik was er alleen nog steeds niet uit wat ik nou wilde gaan doen qua studie.

Het liefst wilde ik hbo gaan doen, maar ik zag er geen studie bij zitten dit mij echt aansprak.

Uiteindelijk heb ik maar gewoon een hobby van mij genomen om te kijken of ik hier mijn beroep van kon maken. Een hobby van mij is sleutelen aan motoren / auto's.
Automonteur werd het dus...

Helaas geen hbo, maar ik kwam er gewoon niet uit wat ik wilde gaan doen dus ik heb gewoon de knoop door gehakt en ben gaan solliciteren.

Ik had 3 sollicitatiebrieven verstuurd waarvan ik door 2 de volgende dag al werd opgebeld of ik op gesprek wilde komen, ik had de dag daarna dus al een baan
Is allemaal dus zeer snel gegaan en inmiddels ben ik alweer een maandje aan de bak.

Het werk bevalt mij prima.
Het is de bedoeling om een BBL studie hierbij te gaan volgen.

Één zeer groot nadeel is alleen dat ik in september op mbo2 moet beginnen

Het traject word dan als volgt:

-autotechnicus mbo2, 2 jaar (misschien in 1 jaar, versneld)
-eerste autotechnicus mbo3, 2 jaar
-diagnose technicus mbo4, 2 jaar

Na 5 of 6 jaar ben ik dus op het niveau waar ik wil zijn.
Dit is in principe geen probleem, want ik werk dus hiernaast en dan is die 5 of 6 jaar prima uit te houden.

Ik zit alleen enorm op tegen dat mbo2. Ik denk dat de mentaliteit daar heeel anders is dan op het havo en ik me daar totaal niet thuis voel.

Verder vraag ik me af of ik dit beroep mijn hele leven lang zou willen doen...

En ander punt is het salaris.
Nou vind ik het logisch / totaal geen probleem dat ik nou geen topsalaris heb. Ik begin namelijk net en ga er ook een opleiding naast volgen.

Alleen volgens mij is het startsalaris na een hbo studie al meer dan je ooit als automonteur zal gaan verdienen.

Of zal dit wel meevallen?

Ik vraag mij af wat dus het beste zou zijn voor mijn toekomst...

Ik ben nog maar 18 dus ik zou ook nog makkelijk kunnen gaan studeren.
De hbo studie autotechniek staat mij ook wel aan alleen moet je dan minimaal 2 jaar voltijd volgen en dan kan je pas duaal (werken / leren) gaan doen.
En ik zie het eigenlijk niet echt meer zitten om 5 dagen per week in de schoolbanken te zitten. Ik wil gewoon aan het werk en daar een studie naast volgen.
Mja, als het echt veel beter voor mijn toekomst zal zijn krijg ik er later vast spijt van dat ik het niet heb gedaan...

Keuzes ...

Ik heb nog minder dan een maand proeftijd dus ik moet toch binnenkort de knoop doorhakken en beslissen wat ik ga doen. Na deze proeftijd zit ik er namelijk 2 of 3 jaar aan vast (opleiding + 12mnd na opleiding)

Wat is wijsheid?

Even alle ups en downs van het automonteur traject op een rijtje:

Ups:

- Ik heb al de zekerheid van een baan
- Waarschijnlijk zal ik de school goed aan kunnen (qua moeilijkheidsgraad), waar ik bij het hbo nog niet zo zeker van ben (mechanica vond ik behoorlijk moeilijk toen ik werktuigbouwkunde deed)
- Het werk vind ik leuk
- Na 5 of 6 jaar ben ik waar ik wil zijn en heb ik 3 diploma's in mijn zak. Hierna kan ik altijd nog hbo gaan doen.

Downs:

- Het salaris zal (waarschijnlijk) bij lange na niet zo goed zijn als een baan op hbo niveau
- Beginnen op mbo2
- Word het niet eentonig? Hoelang blijf ik dit leuk vinden? Is er genoeg uitdaging?
- Na 5 of 6 jaar ben ik waar ik wil zijn, in deze tijd kon ik ook een hbo diploma in mijn zak hebben

De ups en down van een hbo studie:

Ups:

- Mooi diploma
- Goed salaris
- Misschien meer uitdaging dan automonteur
- Mentaliteit lijkt mij een stuk leuker / beter op het hbo

Downs:

- Het word echt hard blokken, vakken zoals mechanica en wiskunde vind ik behoorlijk moeilijk
- Pas na 2 jaar werken / leren, hiervoor voltijd. (Grote down)
- Ik weet nog steeds niet welke studie het dan zou worden

Lang verhaal, misschien wat warrig hier en daar, maar ik kon het even niet beter verwoorden
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Werk is één, maar wat wil ik nou echt? mai Loopbaanvragen 9 4 september 2012 22:51
Wat nu weet het niet hangen blijven of niet? weethetnietje Loopbaanvragen 2 7 oktober 2010 09:46
Wat moet ik nou! Kaatje Alle andere carrièreonderwerpen 6 6 oktober 2008 00:19
Hoe kan ik de vraag 'wat wil je verdienen?' het beste beantwoorden? maxitt Alle andere carrièreonderwerpen 1 16 januari 2008 15:48
Wat is wijsheid in mijn geval? Arjo Loopbaanvragen 4 4 april 2007 12:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon