Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 oktober 2016, 16:33
Huppeldepups Huppeldepups is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2016
Berichten: 1
Huppeldepups is on a distinguished road
Standaard Doorgaan met LIO-stage?

Hallo allemaal,

Ik zit er even helemaal doorheen en kan wel wat advies gebruiken. Komende vrijdag ga ik naar een loopbaanadviseur, maar elke hulp die ik kan krijgen is welkom...

Afgelopen zomer heb ik mijn master Neerlandistiek behaald. Vanuit de opleiding wordt het erg gestimuleerd om het onderwijs in te gaan - omdat er een lerarentekort is, wil de overheid graag nieuwe leraren aantrekken. Omdat de banen niet echt voor het oprapen liggen, ben ik een maand geleden dus aan de eenjarige lerarenopleiding begonnen. Tot dusver vind ik niet zo leuk.

Ik merk dat ik ten eerste weinig met de leeftijdsgroep heb. Eén op één zijn de kinderen allemaal heel lief, het ligt ook helemaal niet aan hen, maar wanneer ik voor zo'n groep sta en steeds orde moet houden, dan zakt de moed me in de schoenen. Het lukt wel, maar ik doe het met veel tegenzin. Daarbij komt ook dat het bij pubers hoort om zo ongeïnteresseerd mogelijk over te komen. Ik ben erg enthousiast over mijn vak, ik ben dol op lezen en schrijven, en ik probeer mijn enthousiasme over te brengen. Maar als ik steeds voor een onderuitgezakt publiek zit, dan valt me dat erg zwaar.

Tegelijkertijd zijn ze erg kritisch. Dat is ook hun goed recht, maar het voelt soms bijna persoonlijk. Dan doen ze mijn stem na, of zijn ze geërgerd als ik ze niet goed versta (omdat er lawaai in de klas is), enzovoort. Dat ligt natuurlijk aan mijn onervarenheid als docent, maar ik vind het moeilijk om dan met zelfvertrouwen en plezier voor de klas te staan.

Ten derde vind ik veel dingen eromheen niet leuk. Het gaat niet alleen om de uren die je voor de klas staat, maar ook om alle uren die je daarna doorbrengt met het voorbereiden en nakijken, het omgaan met de ouders, introductiekampen, vergaderingen en leermiddagen... En dan alle termen die erbij horen: competenties, referentieniveaus, leer- en lesdoelen, eindtermen, enzovoort... Brrr.

Dat gezegd hebbende: natuurlijk zijn er momenten dat het wel goed gaat. Wanneer ik dan thuiskom, kan ik er met veel energie over praten. Iedereen in mijn omgeving zegt dat ik moet doorzetten, dat het in het begin heel erg moeilijk is om in het onderwijs te werken en dat het pas na een aantal jaar 'relaxt' wordt. Daarom probeer ik wel door te gaan, maar eerlijk gezegd zou ik liever willen stoppen.

Wat vinden jullie ervan? Denken jullie dat dit 'groeipijn' is, omdat de lerarenopleiding nu eenmaal zwaar is? Zou ik moeten doorgaan? En ook: als ik wel stop, wat moet ik dan? Ik zou het liefst in een boekhandel of op de redactie van een krant/tijdschrift willen werken, maar daar valt niet of nauwelijks tussen te komen.

Ik hoor graag van jullie, bedankt voor het lezen,
Huppeldepups
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 oktober 2016, 02:36
Werkenisleuk Werkenisleuk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 juni 2016
Berichten: 66
Werkenisleuk is on a distinguished road
Standaard

Hoi Huppeldepups,

Leuk bedacht, maar neem jouw naam wel wat serieuzer.

Ik heb jouw tekst gelezen.

Even voorafgaand. Ik had op de middelbare school een leerkracht (man), geloof het of niet in het vak Nederlands. Zijn bureau stond op een soort vierkant podium, ongeveer 15 cm hoog. In de eerste week van elk nieuw schooljaar stond hij naast zijn bureau op het podium met een plastic lineaal in zijn hand. Zijn woorden waren "Het is mijn theater, ik bepaal wat hier gebeurt! Wil jij daar niet aan voldoen dan kan jij vertrekken en daar (hij wees) is de deur."

Nu even over jou. Dat kinderen jou (denigrerend) nadoen, zal ik nooit accepteren. Ik denk dat jij dat zo snel mogelijk, zeg maar na de herfst vakantie aan elke klas die jij les geeft kenbaar maakt. De vraag is hoe? Wees kort en krachtig en zoals mijn Nederlandse leraar het bracht, is discussie echt niet mogelijk en ook niet in discussie gaan. Het mooiste was, hij was altijd vriendelijk en niemand deed lastig onderling en naar hem toe. Dus rust in de tent. En daar hield ik van. Mijn Duitse leraar kwam altijd 5 minuten later binnen. Wij mochten in die 5 minuten "keten" wat wij wilde maar daarna was het 45 minuten Deutsch !!!! Zo niet, dan kon je ook vertrekken. Dat kwam dus bijna nooit voor.

Ik denk dat als er rust in de tent is, jij meer plezier en energie krijgt in de nevenactiviteiten die bij jouw functie horen.

Dat kinderen als een zoutzak op een stoel zitten, komt vaak voor. Je zou (moet je wel vooraf voorbereiden) kort en duidelijk uit kunnen leggen hoe belangrijk leren is om later financiel profijt te hebben in een toekomstige baan. Alles wordt gedigitaliseerd, arbeidsmarkt veranderd factor X meer dan 20 en 40 jaar geleden. Ik heb een kennis, hij is leraar economie. Hij legt de kinderen 2 tot 3 keer per jaar in het kort uit, hoe de economie werkt en hoe belangrijk het is een goede baan in de toekomst te hebben. Immers, kinderen zien ook ouders met huizen, vakanties en (dure) auto's. Dat willen zij ook, maar realiseren zich niet voldoende dat nu studeren de enige optie is.

Je zou eventueel met een docent economie kunnen kortsluiten of hij zo'n praatje zou willen houden in de klassen die jij les geeft. Uiteraard met ruggensteun van jouw leidinggevende.

Want realiseer je wel, alles draait om geld op deze wereld.

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 november 2016, 22:45
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 november 2015
Berichten: 15
Hetty Dalsheim is on a distinguished road
Standaard

Ik heb alles gelezen en ik denk dat je wel weet wat je wilt. Het staat er allemaal.

Zelf heb ik o.a. in het voortgezet onderwijs gewerkt en ik vond het ook niet altijd leuk. Het niveau van de leerlingen en het soort onderwijs maakte of ik mij prettig of niet prettig voelde. Niet elke vorm van onderwijs en het soort leerlingen paste bij mij. Ik schrijf het heel bewust zo, want zo heb ik het ervaren. Van nature heb ik overwicht. Dat is belangrijk als je docent bent, maar het is ook belangrijk dat je het type leerling en het niveau interessant vindt.

Mogelijk pas je beter op een andere school met een ander soort leerling en een andere manier van lesgeven. Ook het beleid op school kan van invloed zijn. Kijk eens wat de mogelijkheden zijn voor een andere stage. Bijvoorbeeld op een ISK (internationale schakelklas), of volwassen onderwijs op een ROC, of een andere vorm van onderwijs.

Ik vond het erg leuk op de ISK en het ROC waar ik heb gewerkt.

Succes!

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim, Primago Advies
loopbaanadviseur
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Graag feedback! Sollicitatiebrief stage 331750 Sollicitatiebrief en cv 2 3 september 2014 15:11
Sollicitatiebrief stage SPH 331750 Sollicitatiebrief en cv 2 26 augustus 2014 22:39
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
HBO Toegepaste Psychologie (NTI): stage onder voorbehoud OK, kan na afloop afgekeurd? Kimz Opleiding kiezen en volgen 6 4 juli 2011 14:34
HBO toegepaste Psychologie Jurgen22 Opleiding kiezen en volgen 14 4 november 2009 10:25


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon