Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 10 november 2010, 05:12
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Voor meer informatie over controllers:
www.ci.nl (website voor controllers bij het grootbedrijf: RAs en RCs)
www.srac.nl (website voor controllers in het MKB: ACs)
https://www.mijnnive.nl/page/hofam-qc/ (website voor controllers in het MKB: QCs)

Verder heb je nog PC, FC, ACCA en natuurlijk AA waarmee je ook aan de slag kunt als controller.

Verder is het onderscheid tussen een NL en Angelsaksische controller ook belangrijk om aan te duiden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Control...ent_Accounting.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 10 november 2010, 11:05
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Wellicht kent de functie "controller" dan meerdere vormen? De controllers die ik ken zijn niet als boekhouder, maar als adviseur van het management werkzaam. Uiteraard telt het cijfermatige zeer zwaar, maar dan wel het analytische deel en minder het controlerende deel.

Blijkt maar weer eens dat je tegenwoordig niet op functienamen af kunt gaan, maar beter naar de inhoud van de functie kunt kijken.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 10 november 2010, 17:40
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Wellicht kent de functie "controller" dan meerdere vormen? De controllers die ik ken zijn niet als boekhouder, maar als adviseur van het management werkzaam. Uiteraard telt het cijfermatige zeer zwaar, maar dan wel het analytische deel en minder het controlerende deel.

Blijkt maar weer eens dat je tegenwoordig niet op functienamen af kunt gaan, maar beter naar de inhoud van de functie kunt kijken.
Als het geen "boekhouders" zijn dan zijn het rapporteurs:
- Doelmatigheidsrapportages, doeltreffendheidsrapportages
- Weinig advies: ze leveren rapportages aan het management team, die de informatie vervolgens (meestal niet echt overigens) gebruiken voor besluitvorming
- Implementatie van boekhoudpakketten
- Verder is het juist het controlerende deel en minder het analytische deel: de management rapportages vloeien voort uit het boekhoudpakket en/of het/de ERP syste(e)m(en)

Echte adviseurs zijn management consultants zoals Berenschot, Cap Gemini, AP Consulting, BCG, AT Kearney enzovoorts.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 10 november 2010, 17:50
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Sorry Hassan, ik vind dit toch wat te kort door de bocht op basis van een functienaam. De controllers waar ik op doel kun je het beste als interne management consultants beschrijven met een voornamelijk cijfermatige insteek. Misschien niet jouw definitie, maar wel die van de betreffende organisatie.

Ik zie overigens eenzelfde erosie voor wat betreft de term "Business Analyst". Je moet heel goed kijken wat de inhoud van de functie is, voordat je kunt zeggen wat ze doen. Het varieert van "rapporteur" tot ICT consultant. Tegenwoordig hangen organisaties maar een leuke benaming aan een functie zodat je er weinig meer uit de benaming kunt afleiden.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 10 november 2010, 18:01
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Sorry Hassan, ik vind dit toch wat te kort door de bocht op basis van een functienaam.
Dat zijn dan de uitzonderingen die bij het grootbedrijf werkzaam zijn. Kijk maar eens op Monster NL voor de vacatures. De overgrote meerderheid is verantwoordelijk voor de boekhouding (maand- en jaarafsluitingen), een kleiner aantal is verantwoordelijk voor rapportages (sorry maar een investeringsanalyse is echt geen advies, dat is gewoon een rapportage): HBO-ers worden hiervoor gevraagd (zie vacatures).

Een heel klein aantal vacatures is inderdaad meer strategisch van aard maar dan zit je op post-WO niveau: RC of RA (zie vacatures).

Je ziet weleens dat een controller (ook op HBO niveau) zich met KPIs bezighoudt (balanced scorecard) maar dat is ook meer rapportage dan echt advies.

De meeste business analysts zijn gewoon applicatiebeheerder (wanneer ze een focus op applicaties hebben) of assistent controllers / medewerker boekhouding (wanneer ze rapportages voorbereiden). Ook de benaming "consultant" is zeer misleidend: meestal zijn dit mensen die ook applicatiebeheerder, systeembeheerder, verkoper of ergens anders ervaren in zijn en worden gedetacheerd (al dan niet intern). Dat zijn HBO / WO functies op operationeel en soms beperkt tactisch niveau. Echte consultants zijn strategische adviseurs: en wederom dat zijn de strategen die bij BCG, AT Kearney, Berenschot, Cap Gemini, AP Consulting, Deloitte Consulting enzovoorts werken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
accountant

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Help! Ik weet niet meer wat ik wil san2307 Loopbaanvragen 7 9 augustus 2010 17:46
Welke beroepen passen bij mij? Ideeën gevraagd... alle suggesties zijn welkom! Elle Loopbaanvragen 8 16 oktober 2009 14:28
Motivatieprobleem en twijfels over beroep Interaction Designer en opleiding CMD topTijgertje Loopbaanvragen 4 15 juni 2009 12:40
Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging, maar ik heb de juiste papieren niet... Dr. Justin Loopbaanvragen 0 3 december 2007 00:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon