Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 juli 2012, 20:56
amruta amruta is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 juli 2012
Berichten: 1
amruta is on a distinguished road
Standaard Eerlijk vertellen dat de baan wat mij betreft maar voor een paar maanden is?

hallo

Ik ben een 36 jarige vrouw en ik heb door omstandigheden helaas geen beroepsopleiding kunnen afronden. Ik heb wel vwo diploma. Ik heb binnenkort een sollicitatiegesprek voor functie als schoonmaker. Deze functie is voor mij wel bedoelt voor paar maanden, want ik wil uiteindelijk via UWV een reintegratietraject in. Dit werk wil ik om mijn banksaldo wat op te schroeven en werkervaring op te doen.
Ik heb weinig ervaring met sollicatiebrieven en sollicitatiegesprekken. Ik heb er ook een hekel aan. Voor mij voelt zo'n brief schrijven en sollicitatiegesprekken als toneelstuk opvoeren. Als ik helemaal mezelf ben. dus oa eerlijk ben, dan geef ik geen goed beeld vaak. Terwijl ik weet en ook aan voormalige werkgevers heb laten zien dat ik een goede kracht ben op meerdere vlakken. Ik ben helaas niet iemand met heel veel zelfvertrouwen en ik kan niet volmondig zeggen dat ik iets goed kan. Ik ben iemand die het moet laten zien. Ik houd er niet van om me mooier voor te doen dan ik ben. helaas is mijn mening over solliciteren wel dat je je vaak mooier moet voordoen dan je bent. Hoe kan ik een positief beeld afgeven bij gesprek en toch mezelf blijven? Ik wil deze functie heel graag. lijkt me leuk om bij dit bedrijf te werken voor tijdje. Ik weet dat ik een harde werker ben. Ik ga er vanuit dat ze mensen zoeken die daar heel lang blijft werken. Dus als ik zeg dat ik het voor paar maanden wil doen dan word ik afgewezen. ga ik van uit. Moet ik dit toch zeggen? Hoe kan ik dus het beste dit gesprek voeren? iemand tips?
Ik hoop dat mijn verhaal beetje duidelijk is?groetjes
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 juli 2012, 08:23
ikgaervoor ikgaervoor is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2011
Berichten: 59
ikgaervoor is on a distinguished road
Standaard

Wat fijn dat je op gesprek mag.

Ik herken je gevoel in de zin dat een sollicitatiegesprek een beetje onecht kan voelen. Door de spanning ben ikzelf bijvoorbeeld nooit 100% mezelf en zeg ik wel eens vreemde dingen. Maar het is geen toneelstuk en moet dat ook niet worden. Wees eerlijk in je antwoorden, dan doe je nooit iets fout. Maar probeer wel slimme antwoorden te geven, zodat je positief overkomt.

Geef nog niet aan dat je over een paar maanden iets anders gaat doen. Tegen die tijd kan je deze baan wel weer opzeggen. Dat gebeurt wel vaker en iedereen heeft het recht om op te zeggen. Je doel nu is een baan krijgen.

Mocht er naar gevraagd worden in het gesprek dan zou je kunnen aangeven dat je over een obepaalde tijd wel via het UWV een traject wil doen (ambitie komt goed over!) maar dat je nu deze baan wil + motivatie.

Als je reintegratietraject al volledig vaststaat, dan zou je er ook voor kunnen kiezen om via uitzendbureaus aan het werk te gaan ipv een contract aan te gaan bij een bedrijf zelf. Dan kan je open kaart spelen en tijdelijk aan de slag.

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 juli 2012, 10:15
Renatev Renatev is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 26 juli 2012
Berichten: 41
Renatev is on a distinguished road
Standaard

Ik heb daar ook wel moeite mee, maar ik vergelijk het voor mezelf met hoe het was om de eerste keer je schoonmoeder te onmoeten

Je zet je beste beentje voor om een goede indruk te maken. Je geeft je huis even een extra schoonmaakbeurt, zet een bos verse bloemen op tafel en je bakt misschien een appeltaart. Dat doe je normaal gesproken niet elke dag en in de toekomst ook niet iedere keer als je schoonmoeder op visite komt (althans ik niet!). Als het ijs eenmaal gebroken is, en je hebt laten zien een 'goede vrouw' voor haar zoon te zijn wordt het allemaal een stuk informeler.

Zo is het ook met een sollicitatiegespek; je zet je beste beentje voor in dat gesprek zodat ze zien dat jij een goede kandidaat bent. Het is ook een goede oefening voor je; en ik denk dat een sollicitatie voor schoonmaker wat informeler zal gaan dan bijvoorbeeld een managers functie, dus je kan weer een beetje inkomen in het voeren van dit soort gesprekken.

En persoonlijk zou ik niet vertellen dat het voor een paar maanden is, maar als je een contract krijgt moet je wel even op de opzegtermijn letten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
HBO-Verpleegkunde, ervaring van een student Lilmissindo Opleiding kiezen en volgen 11 27 november 2011 21:46
Wat nu weet het niet hangen blijven of niet? weethetnietje Loopbaanvragen 2 7 oktober 2010 09:46
Welke beroepen passen bij mij? Ideeën gevraagd... alle suggesties zijn welkom! Elle Loopbaanvragen 8 16 oktober 2009 14:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon