Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 januari 2010, 10:08
De Denker De Denker is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 4
De Denker is on a distinguished road
Question De Twijfelaar twijfelde vertwijfeld (studievraag en carričrekeus)

Hallo allemaal,

Ik zit met een zwaar probleem, ik heb altijd geweten wat ik wilde, namelijk eigen baas zijn.
De reden is eigenlijk simpel, ik ben sociaal vaardig, analythisch en een ontzettende regelateur in de positieve zin van het woord.


Maar wat er nu speelt is het volgende.

Mijn hele leven heb ik mogen aanhoren van familie en vrienden dat het veel te gevaarlijk is, je moet kiezen voor zekerheid en een opleiding moet doen waar je wat aan hebt.

Inmiddels heb ik enkel een officieel vmbo papiertje, mede omdat ik al 10 jaar niets anders weet wat me leuk lijkt om te doen behalve dan dat ik voor mijzelf kan werken.

Ik heb wel dingen bereikt, dat wel maar niet wat ik wil.
Mijn hele leven tot nu toe lijkt wel voorgeschoteld.
Keuzes genomen op basis van zekerheid.

Op mijn 18e naar de Luchtmacht, daar verschillende technische functie's gedaan en nu heb ik een vliegondersteunende operationele functie.

Allemaal dingen waar mensen uit mijn omgeving tegen op kijken.

Maar dat is het dus totaal niet waard, natuurlijk zijn de toelatingseisen niet gering, maar het werk is (voor mij) totaal niet uitdagend.
Elke dag een trucje doen en dan weer naar huis, ik ben zo teleurgesteld in mijn eigen besluiteloosheid bah.

Ik zou super banen kunnen krijgen en ik wil ze niet, kan naar de KLM, heb mijn erkende sleutellicencie en ik doe er niets mee.

En het mooie is dat ik jaren een bijbaan heb gehad in de watersport, Lang niet zo interresant voor veel mensen als wat ik destijds deed, maar toch heb ik tijden deze bijbaan het meeste plezier gehad in al mijn banen, ik was er zo dol op dat ik na mijn werkdag (0800-1700) direct daarheen ging, daar wat at om vervolgend elke werkdag van 1800-2300 daar te werken.
Ik zag het niet eens als werk maar als pure hobby en ontspanning.

Nu belanden we dus bij het kernpunt van mijn probleem.

Ik heb waarschijnlijk de mogelijkheid om die zaak over te nemen over 3-5 jaar.
Iedereen zegt natuurlijk wat een super uitdaging, maar ik houd de boot gek genoeg nog een beetje af.

Word onzeker van het feit dat me dit opeens aan komt waaien, kan ik het wel, hoe zit dat met de financiële kant, klanten etc.

Dus had ik me besloten gewoon een studie te gaan doen die me leuk lijkt, om toch binnen 4 a 5 jaar een HBO op zak te hebben, gewoon voor als het niks word, als backup.

Maar ik heb dus geen idee wat...

Ik dacht eraan om eerst 2 jaar een mbo studie te doen om dan in 3 een HBO te doen, met sommige opleidingen krijg je zelfs een verkort HBO traject mits je binnen dezelfde richting blijft studeren.
Maar met de MBO is een groot probleem de stage, ik wil niet mijn hele vrije tijd in de stage gaan stoppen dit vreet tijd, heb berekend dat ik ongeveer 12 uur per week stage zal moeten lopen, naast de studiebelasting en mijn werk komt dat op een 80 uur belasting per week (opleiding SPW4 bij LOCPROVIT,Zwolle)

Ik twijfel dus bij voorbaat al of dat haalbaar is, nu zijn er volgens mij ook wel MBO opleidingen die wat minder veeleisend zijn, bv toerisme.
Dan kan ik bij mijn oude baas stagelopen en misschien zelfs een vrijstelling krijgen voor de stage ivm verworven competenties.


Ik denk zelf dus dat ik beter een opleiding kan pakken waarvan ik denk dat ik er niet teveel tijd aan kwijt ben, maar dan brengt de twijfel over de doorstroom hierna naar een HBO studie, stel ik doe nu Toerisme en ga dan klapboem HBO small business en retail management studeren, of Maatschappelijk Werker is die overgang dan niet zo groot dat je beter meteen een HBO kan doen?

MBO zou ik trouwens vooral uit zekerheid doen, stel dat mijn toekomstplannen aan diggelen vallen dan kan ik hiermee in ieder geval in aanspraak komen voor een vast contract bij mijn huidige werkgever.

Wel apart, ze stellen voor de gewenste rang als minimaal opleidingsniveau MBO3, en de functiegerichte opleiding staat bij de IBgroep gelijk aan MBO3??

De logica van de overheid....


Maar goed, er zijn in mijn omgeving een hoop mensen die denken dat ik gewoon HBO moet doen, anderen denken dat ik voor de zekerheid toch beter mijn MBO kan doen en weer anderen denken dat ik geen opleiding nodig heb en moet gaan voor mijn eigen zaak.

Die snappen niet wat ik moeilijk sta te doen.

En als je dan een beetje filosofisch bent ingesteld zoals mij en elke kant probeert te belichten dan word het toch wel een grote knoop in je bovenkamer.

Wat vinden jullie, hieronder even de 3 opties.

1: weg van de zekerheid ---> MBO --->HBO ongeveer 5 jaar.

2:de gok --> meteen 21+ onderzoek en HBO

3:zolang er twijfel blijft bestaan over welke studie ik nu echt wil doen, geen studie uitkiezen en gewoon blijven zoeken tot ik zeker weten een interessante opleiding heb gevonden.

kleine aanvulling op optie 3, dat doe ik nu al bijna 10 jaar

Laatst gewijzigd door forumbeheerder; 12 januari 2010 om 13:29
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 januari 2010, 11:28
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: De Twijfelaar twijfelde vertwijfeld (studievraag en carrierekeus)

Vragen:

Optie 2: wat is daar zo'n gok aan? Ben je bang dat je HBO niet aankunt wat niveau betreft? Waar komt die twijfel vandaan? Wat is je vooropleiding? Hoe ging het VO?

(ik heb de indruk dat het halen van nog een MBO je niet meer garantie geeft op het welslagen van HBO in 3 jaar dan nu HBO gaan doen, dus ik snap de veilige stap niet eens: zie het alleen als tijdverspilling).

Op welke manier zou een HBO-papiertje een backup zijn? Wat voor papiertje zou je werkelijk helpen als het gedoe van de zaak overnemen niet doorgaat of snel de soep inloopt? Weet je dan wel plotseling wat je voor ander werk wilt? (als de eigen zaak van de baan lijkt/misloopt)

Waarom zou je MBO gaan doen? (dat wat je hebt is dat op een lager niveau?) Waarom krijg je precies bij MBO een vast contract bij waar je nu zit? Het vaste contract zul je met HBO toch ook wel krijgen?
Bij welk werk is dat vaste contract....dat snap ik niet helemaal.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 januari 2010, 13:19
De Denker De Denker is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 4
De Denker is on a distinguished road
Standaard Re: De Twijfelaar twijfelde vertwijfeld (studievraag en carričrekeus)

ik heb eigenlijk geen idee wat ik moet verwachten van HBO, en voor mijn werk (defensie) is het weer van belang dat ik MBO 3 heb, ik heb nu een fase 2 contract, dit houd dus eigenlijk in...up or out.

Voor up heb ik dus simpelgezegd een ander papiertje nodig, ofja nodig, ik werk nu al 2 rangen hoger dus het is niet echt de vraag of ik het zou kunnen.
Maargoed dit is dus het typische eenrichtingsverkeer wat veel voorkomt binnen mijn bedrijf.
Ik ben nu in ieder geval Korporaal, dat betekend contractueel gezien een exit leeftijd van 32 jaar (einde fps2)
Wil ik aanspraak maken op een FPS3 contract (fase 3) dan moet ik dus minimaal de rang van Sergeant hebben en hieraan kleeft de voorwaarde dat ik minimaal een MBO 3 moet hebben.
Stel dat ik MBO4 heb met wiskunde dan kan ik zelfs al officier worden (wat een verschil he)

Maar dat is wel mijn laatste ambitie, soms denk ik wel eens dat het makkelijk zou zijn als ik gewoon een onbepaalde tijd contract zou hebben (fase3) dit haalt de druk van de ketel.
Maar aan de andere kant ben ik het type mens dat veel beter kan werken onder druk, wat nu ook betekent dat ik eindelijk deze knoop ga doorhakken.

Mijn hoogst genoten vooropleiding is trouwens VMBO, dit is voor mij eigenlijk veel te laag en ben ook wel bezig geweest met studie.
Heb 2 jaar HAVO gedaan in de avonduren om net voor de examens op uitzending gestuurd te worden, altijd leuk....
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 januari 2010, 13:22
De Denker De Denker is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 4
De Denker is on a distinguished road
Standaard Re: De Twijfelaar twijfelde vertwijfeld (studievraag en carričrekeus)

En ook niet geheel onverstandig om te vermelden is dat mijn werkgever, ondanks het succesvol behalen van een 21+ onderzoek geen ondersteuning zal leveren in de vorm van studiekostenvergoeding voor een HBO opleiding.

De stap is in de ogen van Loopbaanbegeleiding gewoon te groot.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 januari 2010, 14:52
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: De Twijfelaar twijfelde vertwijfeld (studievraag en carričrekeus)

ik snap het, waarom je denkt aan MBO. Ik heb zelf de indruk dat ik je dilemma snap.

Je hinkt op twee gedachten.
- het liefste wil je een eigen zaak (denk je, want je vindt het werk dat je nu doet in de avonduren leuk
- je wilt ook wel een vast contract bij huidige werkgever (defensie)

Voor het tweede punt heb je MBO3 nodig (heb je nu niet). Als backup na mislukken zaak wil je liefst HBO hebben. (waarom eigenlijk?).

Uit je posts maak ik op dat je veronderstelt dat je eigenlijk HBO prima aankan. Je zou dat dan ook graag verzilverd zien in een briefje/diploma. Helaas wil je werkgever dan niet meebetalen, dus daarom zou je dan gefaseerd willen gaan (MBO en dan HBO).

Nu even terug naar je vraag:
je zegt dat je je huidige werk niet echt leuk vindt. Je loopt er niet warm voor. Het bijbaantje is veel leuker en nu zou je toevallig de zaak over kunnen nemen in de toekomst. Heb je enig idee hoe dat je werk daar zal veranderen? Nu ben je werknemer daar. Wat je nu moet brengen kan heel erg verschillen van wat je moet doen als je de zaak runt. Zie je die extra's ook echt zitten? Of denk je alleen aan een zaak omdat je zo happy wordt van dat bijbaantje zoals de werkinhoud er nu uitziet?

Vreemd genoeg zie ik je ook niet echt opleidingen noemen die je goed voor zouden bereiden op je wens een eigen bedrijf te hebben/leiden.

Dat alles op een rijtje zettend krijgt ik de indruk dat dat eigen bedrijf niet echt je grootste droom is. Je grootste droom lijkt eerder te zijn: werk waar je echt met lol heengaat. Dat is dus niet hetzelfde als dromen over een eigen bedrijf.

Dit idee wordt bevestigd door de opleidingen op HBO-niveau die je noemt. Heel verschillend.

Mijn tip? Eerst te rade gaan bij jezelf wat je zo happy maakt in dat bijbaantje. Ik voel ook bij je de drang tot verdere ontwikkeling (droom van een HBO-papiertje). Misschien dat je van daaruit wel tot een idee komt hoe je je droom (je happy voelen in je werkveld) kunt vinden en met welke opleiding.

Ik wil best met je meedenken over opties, maar dan moet je wel eerst onder woorden brengen wat dat bijbaantje dan biedt waarom je er zo happy van wordt.

Ook zou ik graag willen weten waarom je aan de HBO-studies denkt die je noemt. Blijkbaar hebben die iets wat je aanspreekt. Wat dan?

Al met al kom ik toch op optie 3 uit. Had ik niet verwacht. Komt omdat ik toch twijfel of die eigen zaak wel je droom is. Als ik daarvan overtuigd zou zijn, zou ik zeggen: eigen zaak: ga ervoor zonder papier of haal wat papieren die daarvoor handig zijn. als dit mislukt een ander eigen zaak. Raar he, maar daar heb je het helemaal niet over. Vandaar mijn vraagtekens bij je droom.

Nog iets: kun je ook puur voor de indicatie een 21+ test doen? Dan weet je wat meer of je überhaupt bij HBO toegelaten wordt. (ik denk dat je slaagt voor de test, dat zegt mijn ijzersterke inuďtie:P)

Hoop dat ik nog meer ellende aan denken heb aangericht door mijn post.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 januari 2010, 14:56
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: De Twijfelaar twijfelde vertwijfeld (studievraag en carričrekeus)

nog een kleine toevoeging: je zegt wel in je eerste zin dat eigen baas altijd is geweest wat je wilde. Maar wat is dat voor jou dan, eigen baas zijn?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 12 januari 2010, 15:31
De Denker De Denker is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 4
De Denker is on a distinguished road
Standaard Re: De Twijfelaar twijfelde vertwijfeld (studievraag en carričrekeus)

Je hebt helemaal gelijk, ik zal het wat beter toelichten.

Ik droom wel degelijk van een eigen zaak, ik weet alleen nog niet zeker of bovengenoemde datgene is wat ik nu wil.
En dan niet in de trant of het me wel/niet leuk lijkt, het lijkt me super.
Maar ik heb nog veel vragen over het bedrijf zelf, je moet begrijpen dat er in een half jaar voor een jaar word gewerkt.
Dat zal onder andere betekenen dat ik een half jaar eigenlijk altijd op de zaak zit, van smorgens vroeg tot laat in de avond.

Dus dat is eigenlijk mijn grootste vraagteken, plus natuurlijk het financiële deel.
En dan uiteraard nog de vraag, stel het is toch niks voor mij, te belastend amper winstgevend, problemen met de gemeente oid.

Hoe makkelijk raak je het dan kwijt, hoe werkt dat.

Dus ik denk dat ik ook nog te veel vragen heb.

Maar dat ik voor mezelf wil gaan beginnen is een feit, ik heb er ook over nagedacht om naast mijn werk iets te gaan opstarten en me daar helemaal op te focussen, wat dan weer ten koste gaat van de vrijetijd en studiekans.


Dus een eigen zaak, ja maar of dat het ook is?

En ik snap je punt, ik weet hoe belastend het is om voor jezelf te werken, je bent op een heel ander niveau bezig en bent meer betrokken bij de zakelijke kant van je onderneming.

Enkel is het bij deze onderneming zo dat je klanten naar je toe komen, en je gewoon ook zelf nog les kan geven etc.

Ik houd van aanpakken en kan niet de hele dag mensen aansturen zonder zelf ook te werken, daarom trekt de recreatieve sector mij ook zo.
Plus het feit dat ik verzot ben op water de natuur en nog vele andere dingen die ermee in verbinding staan.

Nu heb ik al een voorstel gehad om meer betrokkenheid te krijgen bij het zakelijke aspect van de zaak.
Als ik een studie ga doen in die richting zal ik daar dus stage gaan lopen en langzaam aan (eerst samen) de boekhouding gaan doen, contacten onderhouden met zakenrelaties, marketing etc.

Dus dat is een mooie kans en ook gigantisch leerzaam natuurlijk.

Nog even voor de duidelijkheid, sinds 2005 werk ik er niet meer.

Maar als ik daar kom, alleen de omgeving al doet gewoon echt iets met mij.

De twijfel qua opleiding vloeit voort uit een paar factoren.

a: ik heb een brede interesse en er zijn ook meerdere dingen waar ik goed in ben.
De keuze voor Small Business and retail management is eigenlijk niet zo moeilijk, hier leer ik de fijne kneepjes van het ondernemerschap en leer ik in ieder geval in de juiste richting.

Maar dan komt de man met de hamer weer in die rare bovenkamer van mij, die verteld me dat ik veel beter losse cursussen kan gaan doen als het puur is voor een eigen bedrijf.

Mocht je nu denken

Dan kan ik daar inkomen, datzelfde heb ik namelijk ook last van

optie b: iets in de SPW/SPH/maatschappelijk werk/psychologie.

Dit heeft te maken met mijn eigen achtergrond, ik heb zoals eerder vermeld een mindere jeugd achter de rug waarin ik op een zeer breed vlak alle aspecten van narigheid heb mogen meemaken.
Ik heb zelf aanleg voor dit functiegebied en de keuze komt eigenlijk uit de drang om mensen (vooral jeugd) te helpen in hun problemen.

En waarom die eigen zaak zo'n probleem is, en ik niet denk, als plan zaak a mislukt ga ik beginnen met zaak b.

Het is nu eenmaal niet zo makkelijk, het blijft een sprong in het diepe.
En dan is er vooral die angst om te falen, financieël het schip in te gaan.
De rest van mijn leven met een schuld blijven zitten, een schuld waardoor je never nooit niet een nieuwe starterslening zal krijgen.



Dat is dus eigenlijk een morele keus, maar toch lijkt me deze richting echt leuk om in te werken.



En eigen baas zijn, tja wat denk ik er nu van.

Ik weet het niet, vooral rust, ondanks de drukte vooral rust.
Een goeie werkgever voor anderen kunnen zijn, een fijne plek hebben de overtuiging iets moois te kunnen maken wat misschien zelfs nog uitgebouwd kan worden naar een ander niveau, een begrip.
Dat is de uitdaging die ik zie.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 januari 2010, 16:04
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: De Twijfelaar twijfelde vertwijfeld (studievraag en carričrekeus)

inderdaad, volgens mij heb je voor een eigen bedrijf genoeg aan wat losse cursussen.... Dus je bovenkamer zegt geen rare dingen.

je angst voor dit bedrijf snap ik: je weet nog niet hoe het er financieel allemaal voorstaat. Het is inderdaad een half jaar topdrukte maar is dat genoeg om van rond te komen?

Het zal altijd een sprong in het diepe blijven.

Jeugd helpen, kan dat misschien niet ook zonder papiertje? Valt dat bv. niet op een creatieve manier te combineren met deze eigen zaak?
Maar dan weer de vraag (mag je voor je zelf houden hoor): wat wil je dan precies voor die jongeren betekenen? Waarmee wil je ze helpen?

Maar als je dat wilt, zie ik niet zo snel een eigen zaak voor me. Snap je waarom ik dan toch twijfel aan je motivatie voor een eigen zaak? je wilt graag praktisch zelf aan het werk zijn zonder zelf al te veel aangestuurd te worden in een setting die je aanspreekt (dat kan dus net zo goed jeugdzaken zijn als watersport).

haha, je gaat nog niet in op het punt dat je toch ook wel heel erg graag HBO wil doen. Om daar wat dieper op in te gaan, lijkt me niet helemaal netjes op het forum, dus ik laat het maar zo. (ik kan me anders wel aanmelden en je pb-en als je wilt).
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon