Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen
Registreer FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 februari 2009, 09:37
rover87 rover87 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 februari 2009
Berichten: 1
rover87 is on a distinguished road
Standaard MBO > Universitair

Hallo!

Over 4 maanden neem ik mijn MBO diploma in ontvangst, hierna wil ik graag een opleiding doen op universitair niveau. Helaas is dat niet mogelijk, na wat research op het internet heb ik iets gelezen over de international bachelorette. Dit is echter voor leerlingen / studenten tussen de 16-19 jaar. Op het moment ben ik 21 jaar en in juli word ik 22.

Mijn vraag is: Volgend jaar wil ik een 1 of 2 jarige opleiding volgen waar mijn kennis in vakken zoals natuurkunde, scheikunde, wiskunde, Nederlands en Engels bijgespijkerd worden naar hoog niveau. Is dit mogelijk, bestaat deze mogelijkheid?

Bedankt voor jullie reacties!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 februari 2009, 15:15
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: MBO > Universitair

Hallo,

Is het niet mogelijk om certificaten te behalen in die vakken op
VWO- niveau?

Sowieso wel handig lijkt mij, want stap van MBO naar universitair is wel erg groot.

Succes!

Rosina
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 februari 2009, 17:25
Jaap_Aap
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: MBO > Universitair

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rover87 Bekijk bericht
Over 4 maanden neem ik mijn MBO diploma in ontvangst, hierna wil ik graag een opleiding doen op universitair niveau. Helaas is dat niet mogelijk, na wat research op het internet heb ik iets gelezen over de international bachelorette. Dit is echter voor leerlingen / studenten tussen de 16-19 jaar. Op het moment ben ik 21 jaar en in juli word ik 22.

Mijn vraag is: Volgend jaar wil ik een 1 of 2 jarige opleiding volgen waar mijn kennis in vakken zoals natuurkunde, scheikunde, wiskunde, Nederlands en Engels bijgespijkerd worden naar hoog niveau. Is dit mogelijk, bestaat deze mogelijkheid?
Een aantal punten:

- Waarom wil je universiteit doen, en niet HBO? cq. wat zijn je verwachtingen?
- Wat zou een international bachelorette moeten zijn? Kan je hier meer info over geven?

Je bent al 21, dus er zijn genoeg opties om een universitaire opleiding te volgen:

- Je kan op volwassenonderwijs (VAVO) op een ROC je VWO diploma halen, waarmee je wordt toegelaten op de universiteit. Dit duurt 1 a 2 jaar.
- HBO doen, hier je propedeuse halen, en met je propedeuse naar de universiteit.
- De 21+ toelatingstoets doen bij de opleiding naar keuze, en gelijk beginnen op de universiteit.

Gezien je achtergrond (MBO) moet je jezelf de vraag stellen of je het niveau aankan en welke doorstroomroute het best bij je zou passen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 februari 2009, 22:25
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: MBO > Universitair

Je moet je realiseren dat wiskunde een ander verhaal is op de universiteit. Een gigantisch verschil. Als je bijvoorbeeld natuurkunde zou willen studeren begin je met jaren achterstand in wiskunde.

http://www1.fee.uva.nl/ke/Course/Ect...Ectrie4991.pdf <<< dit is een tentamen econometrie.

Ik kan je adviseren hier even naar te kijken, dit niveau van wiskunde is exemplarisch op beta opleidingen aan de universiteit.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 februari 2009, 00:49
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: MBO > Universitair

Je ziet dat mbo ers (niveau 4) vaak al de grootste moeite hebben het niveau van havo 5 wiskunde A2 te halen.

Nu wil ik niet suggereren dat dit altijd het geval is maar bedenk je wel het volgende:

Voor een natuurkundige universitaire opleiding is op zijn minst wiskunde b1 nodig, dat is complexer dan a. En niet op havo 5 niveau maar vwo 6 niveau. Zelfs studenten die wiskunde b2 op vwo niveau redelijk onder de knie hebben kunnen moeite hebben met de wiskunde die gegeven wordt op de universiteit.

Daarnaast wordt er op een universiteit op een hele andere manier les gegeven, er wordt veel zelfstandigheid verwacht van de studenten. Ga er van uit dat je het grootste deel zelf moet uitvogelen. 40 uur per week studeren is zeker geen uitzondering. Dit is ook op het hbo het geval maar het verschil is schrijnend, laat staan met het mbo.


Ik weet niet of je weet wat een dergelijke opleiding precies inhoud omdat je nog al een vage omschrijving geeft van wat je wil. Ga uitzoeken of het bij je past en wat je er precies mee kan. Bezoek desnoods een universiteit. Als je er echt voor wil gaan is mijn advies:


Probeer je vwo diploma te halen met wiskunde b1, mocht dit niet lukken (wat overigens absoluut geen schande is). Ga dan een hbo opleiding proberen, beroepsperspectieven voor technisch opgeleiden hbo'ers zijn ook prima.

Ik vind het overigens fantastisch dat je echt verder wil gaan studeren, een verstandige keuze!!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 februari 2009, 09:16
daisy1982 daisy1982 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 februari 2009
Berichten: 4
daisy1982 is on a distinguished road
Standaard Re: MBO > Universitair

hoi,

Ik denk dat je dan idd een achterstand kwa wiskunde en zo zal hebben, maar ook daar kan je wat aan doen, de loi/nti/nha bieden wiskunde en dergelijke vakken op vwo niveau aan, je haald voor het onderdeel een deelcertificaat van een echt vwo doploma dus, zo kun je de vakken die je nodig hebt voor je universitaire opleiding eerst op vwo niveau halen, maar dat gaat je wel een jaartje kosten denk ik, of misschien wel langer dat ligt aan je eigen studietempo

Groetjes Daisy
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Een droom als Journalist, vast aan MBO... Freek36 Opleiding kiezen en volgen 22 24 oktober 2013 16:31
Journalist worden via MBO lisalisa Opleiding kiezen en volgen 5 18 februari 2009 16:26
Welke MBO opleiding? may Loopbaanvragen 10 24 januari 2009 23:59
Opleiding volgen met een MBO niveau 3 achtergrond?! Danielle Opleiding kiezen en volgen 3 3 juni 2008 23:26
MBO Administrateur Niveau 4 _mike_ Opleiding kiezen en volgen 0 28 februari 2006 11:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon