Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 juli 2010, 15:20
Raister82 Raister82 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2009
Berichten: 7
Raister82 is on a distinguished road
Standaard Aanpassen van werkrooster/arbeidsuren

beste allemaal,

ten eerst: excuses als ik dit in een verkeerd kopje plaats.

Ik zou op termijn ( 01-04-2011) wat minder willen werken, ik zou van 40 uur naar of 36 (4x9) of 32 (4x8) uur willen gaan. Ik ben sinds 01-03-2010 in dienst van deze afdeling en is mijn contract van 36 uur naar 40 uur gegaan. Ik werk wel inmiddels 4 jaar voor dit bedrijf maar niet alle jaren voor dezelfde afdeling.

De vragen:
1. waar vind ik meer info over rechten plichten van een werknemer en werkgever betreft het veranderen van de werktijden in een contract. en wat een werkgever kan en mag ten opzichte van een werknemer.

2. Hebben er mensen toevallig ervaring met het aanvragen van dit soort verzoeken? Ik ben trouwens een man ( mocht het verschil uitmaken).

3. is de reden van belang waarom ik dit wil?

Ik hoor graag van jullie

Raister82
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 juli 2010, 15:53
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Aanpassen van werkrooster/arbeidsuren

Hieronder wat vragen voor je:

Als ik het goed begrijp, heb je dit nog niet met je werkgever besproken. Waarom heb je het nog niet besproken? Verwacht je dat hij/zij moeilijk gaat doen?

Zijn er medewerkers die partime werken?

Waarom vermeld je dat je een man bent?

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 juli 2010, 16:33
Raister82 Raister82 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2009
Berichten: 7
Raister82 is on a distinguished road
Standaard Re: Aanpassen van werkrooster/arbeidsuren

Ik heb het nog niet besproken, omdat het nooit speelde, maar eigenlijk zou ik het lekker vinden om een dag minder te werken ,aangezien mijn vriendin nu klaar is met haar studie en ook fulltime gaat werken. Ik weet niet of ze moeilijk gaan doen, maar ik denk niet dat ze gelijk akkoord gaan op een 1 of andere manier.

Eigenlijk werkt haast heel de afdeling parttime, allemaal of 4x9 of 4x8 of zelfs sommige 3 1/2 dag etc etc, alle mogelijk combinaties.

Ja omdat ik veel hoor en lees, dan werkegevers nog al moeilijk doen als het een man betreft. Daarom denk ik ook dat ze moeilijk gaan doen, maar daarnaast was het soll.gesprek soms gek verlopen, aangezien ze vragen stelde (soms direct, soms verdekte vragen) betreft mijn interesse in kinderen en dat ze graag een man wilde aannemen ( ik weet dat ze dit niet mogen vragen, maar ik heb het toen niet zo serieus genomen.)

Bedankt alvast voor je snelle reactie Hetty
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 juli 2010, 17:56
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Aanpassen van werkrooster/arbeidsuren

Misschien kun je niet structureel een dag vrij of andere uren krijgen, bijvoorbeeld in de vakantieperiode, maar zijn er wel mogelijkheden. Daar kom je pas achter als je het bespreekt.

Als het echt niet kan en je wilt het beslist, dan kun je er voor kiezen om ergens anders te gaan werken, waar parttimewerken wel mogelijk is.

Succes en laat je weten hoe het gesprek is gegaan?

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 juli 2010, 12:51
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Aanpassen van werkrooster/arbeidsuren

Eens met Hetty:
Ik zou het eerst eerlijk en open bespreken met je werkgever. Misschien dat een ouderwetse werkgever dat niet verwacht van een man, maar je ziet dat ze in principe wel open staan voor parttime werken. Goede kans dat je er daarom samen wel uit komt. Voor de samenwerking is het zoveel beter wanneer je in overleg tot een mooi compromis komt, dan dat je ze om de oren slaat met je rechten.

Als je stuit op een negatieve houding bij je werkgever, dan kun je nog altijd via de Rijksoverheid.nl of arbeidsrechter.nl kijken of je via de wetgeving je zin kunt krijgen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 juli 2010, 17:34
Raister82 Raister82 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2009
Berichten: 7
Raister82 is on a distinguished road
Standaard Re: Aanpassen van werkrooster/arbeidsuren

bedankt voor het advies, ik zal het op termijn gaan bespreken met mijn leidinggevende! Heel negatief zal het niet zijn, maar ik denk dat ze ook niet heel blij zullen zijn. Aangezien ze mij eigenlijk aan wilde nemen zodat er wat meer stabiliteit kwam op de afdeling. maar we weten recent dat mijn vriendin is afgestudeerd en dat ze meer verdient als ik en dan komt daarbij dat we recent weten dat zij ook zwanger is. De bedoeling is dat ik minder ga werken om ook straks voor de kleine te zorgen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicatie medewerker Kavelwinkel bij de gemeente - Graag commentaar nsharief Sollicitatiebrief en cv 2 17 mei 2010 15:11
CV beoordelen svp stefany Sollicitatiebrief en cv 6 15 april 2010 14:44
HBO toegepaste Psychologie Jurgen22 Opleiding kiezen en volgen 14 4 november 2009 10:25
Sollicitatiebrief coördinator onderwijsorganisatie, feedback gevraagd Pinkie Sollicitatiebrief en cv 6 16 februari 2009 21:39
Sollicitatie-bijstand Financial Controller berbo Sollicitatiebrief en cv 8 25 februari 2007 00:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon