Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Alle andere carrièreonderwerpen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 juni 2010, 09:45
Sigma man Sigma man is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 juni 2010
Berichten: 2
Sigma man is on a distinguished road
Standaard Kiezen voor "werk naar werk" of niet...

Hallo

Graag maak ik gebruik van de verzamelde expertise hier....

Mijn werkgever biedt mij, vanwege boventalligheid, 2 opties.
  1. Werk naar werk: loopbaanbegeleiding om van werk naar werk te komen, ingaand per 1 juli. Maximale duur 8 maanden
  2. Vertrekregeling: ingaand per 1 augustus, 8 maanden uitbetaald. Vertrek middels vaststellingsovereenkomst, geen gevaar voor een eventuele uitkering

Wat is de wijze optie? Optie 1 biedt zekerheid maar bindt mij nog langer aan een bedrijf waar ik geen toekomst zie. Optie 2 geeft onder de streep een maand meer geld maar hoe zit het momenteel met solliciteren vanuit werkeloosheid, bemoeilijkt dat je situatie?

Stukje achtergrond, ik ben 43 jaar, bedreven in projectmanagement, vooral door ervaring (en een aantal bedrijfsopleidingen) op een HBO/WO niveau terecht gekomen.

Graag hoor ik jullie inzichten. Alvast dank!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 juni 2010, 10:16
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard Re: Kiezen voor "werk naar werk" of niet...

Primaire reactie: werk naar werk.

Redenen zijn:
1) vanuit een werksituatie is het makkelijker om te solliciteren dan vanuit werkeloosheid.

2) Als 8 maanden in 1x worden uitgekeerd komt de belasting z'n hand ophouden en houd je minder over dan optie 1. Hoe het met de uitkering zit weet ik niet, maar kan me voorstellen dat er nog wat gekort wordt.

3) Hopelijk is het over 8 manden beter met de economie.

Wat echt verstandig is, is heel moeilijk in te schatten zonder de volledige situatie te kennen. Je zou het beste eens met een advocaat die bekend is met ontslagrecht kunnen gaan praten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 juni 2010, 10:29
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Kiezen voor "werk naar werk" of niet...

Dit is een lastige keuze, zeker omdat pas achteraf blijkt of je een goede keuze hebt gemaakt of niet. Laat je daarom ook door een jurist adviseren, zodat je precies weet wat de gevolgen zijn vwb je uitkering.

Wanneer je jezelf goed kunt verkopen bij sollicitatiegesprekken en je vermoedelijk snel kunt overstappen naar een andere baan als projectmanager, dan zou ik het geld pakken. Grote kans dat je dan binnen acht maanden werk vindt. Daarnaast heb je hoogstwaarschijnlijk een vangnet hebt in de vorm van de WW.

Wanneer je hulp nodig hebt bij solliciteren, of wanneer het voor jou niet zo vanzelfsprekend is dat je je carrière wilt voortzetten als projectmanager, dan zou ik de mogelijkheid van loopbaanbegeleiding nemen. Je koopt daar ook tijd mee, want je WW gaat later in. Zeker als je een gezin te onderhouden hebt, is dat van belang.
Als ik je verhaal inschat, dan ben je bij je huidige werkgever 'opgegroeid'. Je zou er tegenaan kunnen lopen dat jouw ervaring zo specifiek is voor dat bedrijf, dat overstappen moeilijk is. En zelfs als dat feitelijk meevalt, dan nog kun je tegen dat vooroordeel aanlopen.

Solliciteren vanuit werkloosheid heb ik nooit ervaren als een probleem. In deze crisis is het geen schande om zonder werk te zitten.

Veel succes met jouw afweging.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 juni 2010, 10:38
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Kiezen voor "werk naar werk" of niet...

@ajhoff: Jouw redenatie #2 is niet juist. Op je loonstrook wordt er meer ingehouden, maar bij jouw belastingaangifte wordt dat weer rechtgetrokken. Via de loonbelasting worden alle inkomsten uit werk op een grote hoop gegooid. Dan wordt bepaald hoeveel loonheffing je zou moeten betalen. Of dat nu vakantiegeld, overwerk, een bonus, een vertrekregeling is: Het maakt niet uit. Allemaal hetzelfde systeem.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 juni 2010, 11:03
Sigma man Sigma man is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 juni 2010
Berichten: 2
Sigma man is on a distinguished road
Standaard Re: Kiezen voor "werk naar werk" of niet...

Dank voor de reacties!

Juridisch advies heb ik zeker ingewonnen, risico's vwb uitkering en dergelijke zijn afgedekt.

Ik heb inderdaad bij mijn huidige werkgever flinke stappen kunnen maken en moet deze ervaring en expertise nu naar de arbeidsmarkt en een toekomstige werkgever vertalen.

Ik neig eerlijk gezegd ook naar "werk naar werk", gewoon vanuit een stukje risicomijding.
Het is echter wel heel interessant om ervaringen te horen over de beide opties.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 juni 2010, 11:29
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Kiezen voor "werk naar werk" of niet...

Ik zou ook naar die optie neigen als ik jouw verhaal zo lees. Je maakt er een verstandige keuze mee. Ik wens je veel succes en ik hoop dat je snel weer een mooie baan elders vindt.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 30 juni 2010, 16:20
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Kiezen voor "werk naar werk" of niet...

Je kunt ook onderzoeken of je een opleiding kunt voltooien bij de optie waarbij je niet het werk-naar-werk traject ingaat. Bijvoorbeeld een 1-jarige management opleiding om je vaardigheden te formaliseren.

De economie is over 8 maanden namelijk niet beter maar waarschijnlijk slechter. Het gaat nog een paar jaar duren voor deze recessie voorbij is.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 30 juni 2010, 16:45
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard Re: Kiezen voor "werk naar werk" of niet...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catbert Bekijk bericht
@ajhoff: Jouw redenatie #2 is niet juist. Op je loonstrook wordt er meer ingehouden, maar bij jouw belastingaangifte wordt dat weer rechtgetrokken. Via de loonbelasting worden alle inkomsten uit werk op een grote hoop gegooid. Dan wordt bepaald hoeveel loonheffing je zou moeten betalen. Of dat nu vakantiegeld, overwerk, een bonus, een vertrekregeling is: Het maakt niet uit. Allemaal hetzelfde systeem.
Klopt, ik was niet volledig.

In de situatie dat je snel weer werk vindt kan het wel in een hogere belastingschaal vallen dan wanneer er normaal acht maanden uitbetaald wordt. Ik doelde eigenlijk op een soort afkoopsom en daarnaast nog een ander inkomen verwerven. Daarmee zou het bedrag netto wel eens lager uit kunnen komen dan acht maanden door laten betalen (waarmee je binnen de "normale schaal" blijft).
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik kan niet kiezen uit twee banen Miss Missy Loopbaanvragen 3 14 juli 2015 16:28
Opleiding kiezen: Communicatie, P&A? Liever niet samenwerkend studeren PumpkinPie Opleiding kiezen en volgen 0 23 januari 2010 23:23
Van Flashdeveloper naar Politie - twijfels Skar Loopbaanvragen 3 17 januari 2010 20:52
Motivatieprobleem en twijfels over beroep Interaction Designer en opleiding CMD topTijgertje Loopbaanvragen 4 15 juni 2009 12:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon