Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 oktober 2010, 20:55
roosjemijnroosje roosjemijnroosje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 2
roosjemijnroosje is on a distinguished road
Question Vreemde artikelen over arbeidsongeschiktheid in concept-arbeidsovereenkomst, mag dit?

Ik heb een vraag.

Dit staat in mijn concept arbeidsovereenkomst. Ik kan niet vinden of het bedrijf een CAO volgt (ze zijn wel aangesloten bij de metaalunie, dus zal het wel).. Ik vraag me af of dit zomaar mag..

Bij arbeidsongeschiktheid van de werknemer heeft deze[B]gedurende de eerste dag van die arbeidsongeschiktheid geen recht op salaris.

volgende artikel:

Bij arbeidsongeschiktheid van de werknemer zal de werkgever, onverminderd het in ... bepaalde, de werknemer gedurende die arbeidsongeschiktheid, echter maximaal voor de tijd die van rechtswege bepaald is, 70% van het volledige loon betalen.


Ik lees hieruit dat zodra ik ziek ben, de eerste dag kwijt ben en dat het me dus een vrije dag kost (er staat verder op dat je dit kan compenseren door vrije dag in te leveren) en alle daarop volgende dagen krijg ik maar 70% van mijn salaris uitbetaald..

Ik kan me niet voorstellen dat dit in deze tijd nog in contracten staat.. Kan je dit ter discussie stellen ? Dit is toch totaal in strijd met lopende CAO's ? Ik heb op zich geen moeite met het inleveren van een dag als je ziek bent, maar ziek is ziek en dan ook nog eens 30% inleveren..

Wie kan mij eea verduidelijken.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 oktober 2010, 11:15
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Je kunt de vakbond bellen voor info en/of het werkplein (was vroeger het Arbeidsbureau /CWI)

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 oktober 2010, 14:10
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Voor zover mij bekend is 70% het wettelijke loon dat de werkgever uit moet betalen bij ziekte. Een eventuele aanvulling wordt geregeld in de CAO of door de werkgever.

Linkje: http://www.intermediair.nl/artikel/z...ij-ziekte.html

Zoals Hetty al zegt: kijk in de CAO wat er wordt gezegd over doorbetaling bij ziekte of neem contact op met de vakbond.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 oktober 2010, 18:51
Roelvanwinssen Roelvanwinssen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 21 september 2010
Berichten: 9
Roelvanwinssen is on a distinguished road
Standaard

Als er geen CAO van toepassing is mag dit. Dan geldt wat er is geregeld in het Burgerlijk Wetboek. Kort door de bocht: bij ziekte maximaal 2 wachtdagen en daarna minimaal 70%. Het eerste jaar van ziekte moet het doorbetaalde loon wel ten minste het wettelijk minimumloon zijn. In 2010 is het wettelijk minimumloon voor iemand van 23 jaar of ouder fulltime 1416,- bruto per maand.

In een CAO kan daar in positieve zin van zijn afgeweken. De meeste CAO's kun je vinden op http://cao.szw.nl/.

Groet,
Roel
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 oktober 2010, 10:03
Noordzee's schermafbeelding
Noordzee Noordzee is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2010
Berichten: 4
Noordzee is on a distinguished road
Standaard

Zie voor meer informatie artikel 629, boek 7 van het Burgerlijk wetboek. Als je in google 7:629 BW intikt, dan verschijnt het juiste artikel.

Groet
__________________
Mr. Cynthia Noordzee
Advocaat in Utrecht
noordzee@kleerekooper.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon