Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 september 2017, 15:37
AvdLinde AvdLinde is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 september 2017
Berichten: 1
AvdLinde is on a distinguished road
Standaard kansen als Java programmeur zonder diploma

Hallo allemaal,

Ik heb geen opleiding in ICT richting en geen HBO of WO diploma. Toch wil ik graag aan de slag als Java programmeur. Kent er iemand een bedrijf die zij-instromers een kans geeft?

mijn achtergrond
Ik ben 28, heb verschillende studies gedaan, waarvan lerarenopleiding Engels aan de Hogeschool Utrecht de meest recente is. Van deze studies heb ik geen diploma behaald, alleen een propedeuse van de lerarenopleiding Engels.

Nadat ik gestopt was met de lerarenopleiding Engels ben ik onderzoek gaan doen naar wat voor werk ik interessant vind én waar ik zonder diploma toch relatief gemakkelijk zou kunnen instromen. De combinatie van deze twee leidde me naar Java programmeur.

Omscholingstraject
Ik heb inmiddels de volgende cursussen gevolgd:
-Android Development for Beginners via Udacity
-Object Oriented Programming with Java part 1&2, een open online cursus van de Universiteit van Helsinki
-daarnaast heb ik ter verbreding:
-een Android app ontwikkelt (en daarbij met SVN en SQLite gewerkt)

Nadat ik recentelijk de Object Oriented Programming with Java cursus heb afgerond heb ik met 20+ bedrijven contact gehad om te kijken waar ik op dit moment sta. Ik heb vooral gekeken naar Java traineeships en junior posities.

Bij het grootste deel van de bedrijven kreeg ik direct te horen dat ze geen mensen zonder HBO/WO diploma aannemen/opleiden. Er was één bedrijf dat wel met me in gesprek wilde, Young Capital.
Dat gesprek verliep erg goed en ook de capaciteitentest heb ik succesvol afgerond. Helaas heb ik toch niet aan het traineeship mogen beginnen omdat ze geen bedrijf konden vinden dat mij (na het traineeship) van hen wilde overnemen.

Het valt me dus niet mee om een bedrijf te vinden dat verder wil kijken dan het feit dat ik geen diploma/ICT achtergrond heb.

Heb ik dit verkeerd ingeschat? Is het mogelijk om een traineeship te gaan doen / als java programmeur aan de slag te komen zonder diploma?

Ik heb overwogen om een HBO informatica opleiding te gaan doen, maar ik zou het liefst niet opnieuw 4 jaar gaan studeren. Ik wil graag aan de slag en leren van wat ik tegenkom tijdens het werken. Daarnaast een opleiding doen (met hulp van een werkgever) zou wel een optie zijn.

Kent iemand een bedrijf die verder kijkt en zij-instromers zoals ik een kans zou willen geven?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 september 2017, 13:29
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Ik zou als bedrijf wel bezorgd zijn of je daadwerkelijk een ICT-er bent, of in feite niet meer dan een geïnteresseerde hobbyist.
Als ik puur kijk naar het opleidingsniveau en werkervaring die je opgeeft, dan kan ik niet zien dat je getraind bent in een professionele werkwijze en een evenwichtige kennisopbouw hebt.
Misschien dat de arbeidsmarkt er over een jaar anders uitziet, maar los daarvan verwacht ik dat een (duale) opleiding informatica nodig zal zijn. Of tenminste een goede investering.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
ICT-opleiding op hbo-niveau? Remco Opleiding kiezen en volgen 41 4 oktober 2010 13:54
Sollicitatiebrief als woonbegeleider (interne vacature) Hill53 Sollicitatiebrief en cv 2 30 juli 2010 15:57
Van mbo naar hbo zonder diploma: studiefinanciering terugbetalen? remco1 Opleiding kiezen en volgen 1 14 mei 2010 16:57
Solliciteren als programmeur Nesse Sollicitatiebrief en cv 3 10 december 2007 10:48
Sollicitatiebrief en cv Persoonlijke begeleider B thuiszorg Dana Sollicitatiebrief en cv 1 4 januari 2007 15:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon