Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 augustus 2012, 02:16
Wessels Wessels is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 september 2011
Berichten: 5
Wessels is on a distinguished road
Standaard Leerarbeidsovereenkomst en ziekte binnen gezin

Hallo,

Graag zou ik jullie advies horen inzake het volgende:
Met ingang van maart j.l. ben ik aangenomen bij een instelling op basis van bepaalde kennis die ik had op ander (maar wel overlappend) terrein. Met ingang van september a.s. zou ik een bbl-traject starten om me ook te bekwamen op het terrein van de instelling en in de toekomst een slag te kunnen maken door beide terreinen te combineren. Een win-win situatie, want ik wilde graag extra scholing (financieel heb ik hiervoor veel moeten laten vallen). Ondanks dat ik een Havo-diploma heb, zou het overigens een opleiding op Mbo niveau 4 worden, dit is nog wel netjes in overleg gegaan.

Kort voor ik daadwerkelijk begon, werd bij mijn man de diagnose kanker gesteld. Een vorm waarbij de kansen niet zo best waren. Wel werd er curatief gehandeld.
Op m'n werk reageerde men geweldig, ik was zo blij en opgelucht (tja, net nieuwe baan)! Toen m'n man werd geopereerd kreeg ik zelfs volledig zorgverlof.
Helaas verliep de operatie niet zo geweldig. De operatie op zich wel, maar nadien kreeg mijn man de ene na de andere complicatie (hij heeft 4 weken in het ziekenhuis gelegen en daarna nog een keer). Omdat ik (nu) voornemens ben om mijn werk te hervatten heb ik een gesprek aangevraagd met mijn leidinggevende over het vervolg van m'n werkzaamheden (de opleiding start immers per september).
Tijdens dit gesprek kreeg ik te horen dat ik niet mag starten met de opleiding: men vindt de thuissituatie niet stabiel genoeg en straks komen de emoties terug, etc.

Van hun kant, kan ik de reactie op zich wel begrijpen, maar de beslissing is nu voor mij genomen, zonder dat mijn input/verweer is meegenomen, er is mij nergens naar gevraagd. Ik heb een flinke stap teruggedaan, zowel financieel als wat werk betreft (maar voor een half jaar vond ik dat te overzien) en nu moet ik nog maar een jaar "wachten" tegen leerlingensalaris (aangezien ik geen achtergrond heb op het betreffende terrein van de instantie), terwijl ik toch altijd werkzaam was op hbo-niveau (en er ook naar betaald werd dus). Een instroom in de betreffende opleiding halverwege het jaar is niet mogelijk.

In mijn arbeidsovereenkomst staat: de werkgever verplicht zich om werknemer per september 2012 de opleiding te laten genieten. Geen kleine lettertjes verder. Er is dus sprake van contractbreuk van werkgeverszijde (men wist van de kanker en mogelijke gevolgen toen ik het contract ondertekende).
Hoog op spelen heeft natuurlijk geen nut, want men kan altijd wel van je af.

Ik vind dit zo oneerlijk, ik heb vanavond mijn baas ook nog een email gestuurd met de vraag om hun mening te herzien en welke redenen ik hiervoor heb.

Misschien goed om op te merken dat m'n man kanker vrij is nu. Een nabehandeling is niet nodig. Hij is natuurlijk nog herstellende, maar de opleiding is beneden mijn "niveau" (ik wil niemand kwetsen, maar zo werd het mij meegedeeld door de opleidende instantie), ik zou dit makkelijk moeten kunnen doen. Mijn man is geen (extra) zorg meer nodig. Natuurlijk kunnen er uitzaaiingen komen, maar dat kan ook nog over 5 jaar. En nee, hij is niet de oude, maar zal dat ook nooit meer worden. Accepteren en genieten van wat wel kan en dat gaat ons goed af. Emotioneel gezien heeft alles vanuit de privé-situatie inmiddels aardig een plekje gekregen. Ik ben me bewust van de studiebelasting en de impact hiervan op m'n gezin, maar er is voldoende opvang in de omgeving om dat op te vangen indien nodig.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Iemand misschien nog advies? Ik ben namelijk niet van plan me hierbij neer te leggen, maar verwacht niet dat er een herziening op de beslissing komt. Dit komende jaar kan ik dan beter terug naar m'n vorige werkveld (het is dat het een slappe markt is overal momenteel), waarin ik veel meer verdiende. En, ik werkte op hbo-niveau en krijg nu betaald als leerling bbl, mag men van mij verwachten dat ik werk op hbo-niveau verricht tegen dat salaris? Kan ik daar nog iets mee? Het argument van de instelling is: men kan mij pas betalen naar rato, indien ik een bepaalde achtergrond heb (waarvoor ik dus die opleiding zou gaan doen).

Ik ben benieuwd naar hoe jullie hier tegenaan kijken.

Bedankt alvast!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 augustus 2012, 11:18
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Je schrijft dat in je contract staat dat je werkgever verplicht is om jou per september 2012 de opleiding te laten genieten. Als er verder geen kleine lettertjes staan, mag je werkgever niet zonder meer besluiten dat je niet aan de opleiding mag deelnemen. Je hebt het erover dat hoog opspelen geen nut heeft, maar je mag best voor jezelf opkomen en je werkgever erop wijzen dat hij zich niet aan het contract houdt.

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je werkgever zich afvraagt of het verstandig is om nu aan een opleiding te beginnen. Uit je verhaal kan ik opmaken dat het - heel begrijpelijk - een heel emotionele periode is geweest. Wanneer een familielid kanker heeft, trekt dit een zware wissel op de gezinsleden. Maar je werkgever had dit nooit eenzijdig mogen beslissen. Het was verstandiger geweest als hij uit zichzelf met jou in gesprek was gegaan over de ontstane situatie en zijn bezorgdheden en twijfels had geuit en jij je had kunnen verweren.

Volgens mij zijn er nu drie opties:
  1. Je eist dat je toch in september aan de opleiding mag beginnen.
  2. Je ziet af van de opleiding en gaat weer terug naar je oude werk.
  3. Je ziet af van de opleiding, gaat terug naar je oude werk en begint over een jaar aan de opleiding.
Als ik jou was, zou ik opnieuw een gesprek aanvragen en hem vertellen dat het je vooral dwarszit dat de keuze voor jou is gemaakt en jij er geen enkele zeggenschap over hebt gehad. Tijdens dit gesprek kun je dan ook aangeven wat je nu precies wilt (opleiding starten in september, niet starten, volgend jaar starten ...). Van daaruit moeten jullie gaan zoeken naar hoe je met elkaar verdergaat, want hoe goed de bedoelingen ook zijn, je werkgever is absoluut niet gebaat bij een zeer ontevreden werknemer.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Open sollicitatie binnen een Hotel Cyln Sollicitatiebrief en cv 2 30 augustus 2010 13:50
Interne sollicitatie binnen hetzelfde team. Wie zou mijn brief willen nakijken? Verwijderd acccount Sollicitatiebrief en cv 4 6 juni 2009 10:30
Interne sollicitatiebrief schrijven voor functie binnen hetzelfde team Verwijderd acccount Sollicitatiebrief en cv 2 4 juni 2009 12:29
Familie binnen organisatie reden voor afwijzing? Jenneke Alle andere carričreonderwerpen 8 11 februari 2008 11:58
Open sollicitatie onderzoeksbureau binnen de gezondheidszorg Niet geregistreerd Sollicitatiebrief en cv 6 18 augustus 2005 11:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon