Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 mei 2013, 12:25
NederlandseTaal NederlandseTaal is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 mei 2013
Berichten: 1
NederlandseTaal is on a distinguished road
Standaard Onze eigen Nederlandse taal op dit forum

Even een opmerking over de schrijffouten die ik tegenkom bij het lezen van alle onderwerpen (hoop niet dat ik hiermee iemand tegen de borst stuit); maar het valt me wel op dat er veel spel- en taalfouten in dit forum staan.

De woorden "jou" en "jouw" worden heel vaak verkeerd gebruikt. En dat is nog maar het topje van de ijsberg......

Hoe komt het toch dat wij, Nederlanders, onze eigen taal niet eens goed kunnen schrijven?
En het grappige is dan ook nog (zo grappig is dat eigenlijk niet eens) dat we zoveel commentaar hebben op de allochtonen in ons land.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 mei 2013, 15:48
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Ik denk dat de huidige digitalisering hiermee te maken heeft. Het begon met de sms-taal en wordt nu lekker opgevolgd door door alle social media.
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 mei 2013, 17:44
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Nederlandse taal

Hallo Rens,

Ja, dat zal er zeker wel mee te maken hebben, maar dan nog vraag ik me af waarom er op dit soort forums ook zo slecht geschreven wordt. Als die sms-taal en social-media taal er reeds zo ingebakken zit, waarom het ABN dan niet? Dat heeft eenieder toch ook jarenlang op de basisschool geleerd? En daarna ook nog in het voortgezet onderwijs?
Kijk om je heen......op websites als Marktplaats enz. staan advertenties waar je de haren van omhoog gaan staan. Het is toch te triest voor woorden dat zelfs de eigen Nederlandse bevolking zijn taal niet goed kan schrijven??? Kijk naar oproepen op datingsites; mensen die op zoek zijn naar een relatie maar dit zo slecht verwoorden. "Ik wordt" en "geleeft" en "gemaakd"....en ga zo maar door.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 mei 2013, 18:04
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
"Ik wordt" en "geleeft" en "gemaakd"....en ga zo maar door.
Ik denk dat in eerste instantie niet zozeer de taalbeheersing is verslechterd, maar dat we door internet schrijfsels zijn gaan zien van minder taalvaardige mensen die we vroeger niet zagen (dagboek in plaats van blog of twitter), of die niet geschreven werden (er waren voor de tijd van internet geen marktplaatsen, datingsites en forums).

Dan zou je denken dat die mensen gecorrigeerd worden en zich gaan schamen, maar door de anonimiteit en fuckyoumentaliteit op internet is het vervolgens bon ton geworden om abominabel slecht te schrijven

Dit sijpelt door naar de professionele wereld. In de redactionele berichten op de site van de Amsterdamse stadszender AT5 staan regelmatig dit soort taalfouten. Misschien zijn die geschreven door stagaires, maar dan nog is het treurig.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 mei 2013, 20:36
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Het is zeker treurig. Zelfs academische werkstukken van studenten staan bol van taalfouten waar de tranen je spontaan van in de ogen springen. Een spelfoutje hier of daar moet kunnen, maar taalgebruik als b.v. "me" in plaats van "mijn" vind ik wel erg. Wij Nederlanders kunnen nog het nodige leren van de Belgen.

Overigens vind ik dat er wel een verschil is tussen het gebruik van formeel taalgebruik en informe(e)l(er) taalgebruik. Op internetfora let ik, eerlijk is eerlijk, ook wat minder op een exacte spelling, behalve in dit draadje dan
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Sluikreclame voor AvansPlus verwijderd van dit forum forumbeheerder Over Carrièretijger 1 4 januari 2012 14:00
Hbo-opleiding terwijl ik de Nederlandse taal slecht beheers? dasha2131 Opleiding kiezen en volgen 1 20 februari 2009 11:50
Bezieling en Geboorte Darluz Loopbaanvragen 34 18 oktober 2006 16:35
Bespreek jouw sollicitatiebrief of cv in dit forum - Hoe werkt het? forumbeheerder Sollicitatiebrief en cv 0 11 augustus 2005 17:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon