Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Salaris

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 februari 2012, 14:11
Groenevlinder Groenevlinder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 31 januari 2012
Berichten: 6
Groenevlinder is on a distinguished road
Standaard Overuren niet betaald...

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken ben ik begonnen met een nieuwe baan, maar het valt me echt enorm tegen...
Ik praat mezelf al weken moed in, in de zin van;
Geef het een kans, het is nieuw, je moet wennen enz enz.
Maar ik voel me echt niet happy, sterker nog, ik voel me zwaar ellendig...
Ik moet morgen weer werken, het weekend zit er bijna op en ik krijg nu alweer een knoop in mijn maag...

Wat me vooral tegenstaat is de manier waarop mijn baas met de uren omgaat.
Dit kwam overigens pas naar boven na het ondertekenen van het contract.
Ik wil liever niet vertellen wat voor werk ik doe, vanwege eventuele herkenning.

We beginnen elke dag structureel een uur eerder, althans dat is de bedoeling, maar dat krijgen we niet betaald...
De meesten beginnen een half uur eerder.
Pauzes worden niet gehouden, ik eet snel snel tussendoor staand mijn boterham op (het is dus een baan waarbij ik de hele dag sta)
Maar hij rekent de pauzes wel...
Ik kom dus alles bij elkaar met eerder beginnen, langer blijven en geen pauzes op anderhalf uur per dag wat ik gewoon niet betaald krijg.
Daardoor ga ik nu dus weken draaien van tegen de 50 uur waarvan ik een gedeelte dus nooit terug ga zien.

Dit staat me enorm tegen, kijk als ik al die extra uurtjes terug zou zien op mijn salarisstrook dan zou ik het nog overwegen, maar dan nog vind ik het teveel.
Begrijp me niet verkeerd, een keer wat langer blijven, of eerder beginnen, prima, maar dat is dus elke dag het geval.
Dat betekend dat ik alles bij elkaar een dag (de uren opgeteld) extra werk zonder daar iets van terug te zien.

Ook vind ik dat ik meteen in het diepe ben gegooid, ik ben eigenlijk totaal niet ingewerkt, moet alles zelf uitzoeken.
Op zich pik ik alles snel op, maar ik vind het gewoon geen fijne manier om zo aan een nieuwe baan te beginnen.

Ik wil dit morgen aan gaan kaarten bij mijn baas en voorstellen om een dag minder te werken. (dan zit ik al aan mijn uren, maar zo ziet hij dat dus niet..)
Ik vind dit erg moeilijk en wil niet meteen opgeven of opstappen, dat kan trouwens ook niet want dan heb ik geen recht meer op WW.
Ik zit nog wel in mijn proeftijd trouwens.
In de tussentijd kijk ik wel verder... maar al kan ik er een dag afhalen, dat zou al wat schelen.

Dan klopt het nog niet helemaal, want in zijn ogen werk ik dan 32 uur, wat dan dus in de werkelijkheid bijna 40 uur is...

Wie heeft er tips....? Wat kan ik het beste tegen mijn baas zeggen? Ik vind het erg lastig en voel me er gewoon beroerd door...

Bedankt voor het lezen!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 februari 2012, 20:55
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Het lijkt me handig om dit niet alleen te willen doen. Wellicht kun je met de Arbo iets bereiken.

Heb je al enig inzicht hoe je nieuwe collega's hierover denken? Als deze er net zo over denken, dan kun je misschien mobiliseren en gezamenlijk naar de werkgever stappen.

Lastige situatie. Ik vind het wle goed dat je het gaat bespreken zodat ook je werkgever merkt dat je serieus over deze baan bent.

Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 februari 2012, 11:51
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Wat ik me afvraag is op welke wijze deze verwachtingen aan jullie overgebracht worden? Vertelt jullie leidinggevende dat hij/zij dit van jullie verwacht? Staat het zwart op wit? Wat zijn de consequenties als je weigert om hier aan mee te doen?

De achterliggende vraag is eigenlijk of dit gedrag vanuit de groep komt of dat jullie leidinggevende daar heel bewust op aan stuurt?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 februari 2012, 20:48
Groenevlinder Groenevlinder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 31 januari 2012
Berichten: 6
Groenevlinder is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor de reacties!
Ik ben vandaag het gesprek aan gegaan en ik ben met een voorstel gekomen.
Ik heb voorgesteld om een middag of dag minder te werken (en dus ook achteruit ga in salaris, maar dat zij dan zo)
Ik zit dan eigenlijk al aan mijn uren, dus voor mij zijn dat voldoende uren
(ben een tijd terug overspannen geweest, dus ik moet goed voor mezelf zorgen, dat weet ik van mezelf, wat ik trouwens niet tegen mijn baas heb gezegd)

Het gesprek heeft een vervelende wending aangenomen...
Het werd eigenlijk een eindeloze discussie en hij wilde geen sfeerverzieker
Want iedereen had nou eenmaal deze mentaliteit en dat is nou eenmaal hoe ze werken.
En ik kon geen dag minder werken, want hij had iemand nodig die er altijd is.
(dat was allemaal hele onduidelijk toen ik daar op gesprek kwam...)
Ik kon er verder niet met iemand over praten, want idd, iedereen heeft dit geaccepteerd.
Op een paar partimers na, maar dan zijn de overuren nog te overzien.

Het gesprek was heel wisselend, het ene moment zei hij dat hij me wilde houden, twee minuten later kon ik beter iets anders zoeken.
Het was een heel vreemd gesprek.
Hij werd eigenlijk heel boos en voelde zich aangevallen
Hoe durfde ik dit te zeggen en binnen te komen en dingen te willen veranderen... Ik kon dit niet maken enz.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt alles behalve dominant,.. ik vind het heel moeilijk om mijn grenzen aan te geven en ik vond zijn reactie ook heel heftig...
Ik heb gewoon aangegeven dat het voor mij niet helemaal goed voelde en dat ik daar eerlijk over wilde zijn.
Uiteindelijk heeft hij gezegd dat ik erover na moest denken, dat hij me toch wilde houden.
Toen ik wegging zei hij dat ik maar iets anders moest zoeken als ik hun manier van werken niet kon accepteren..
Ja, snappen jullie 'm nog...??

Ik heb hier een heel vervelend gevoel aan over gehouden,...
Ik kreeg ook een paar verwijten naar mijn hoofd, dat ik wel uit heel veel mensen ben gekozen en dat hij straks weer opnieuw moet beginnen met de procedure... enz...

Dus ja...
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 februari 2012, 20:50
Groenevlinder Groenevlinder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 31 januari 2012
Berichten: 6
Groenevlinder is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Wat ik me afvraag is op welke wijze deze verwachtingen aan jullie overgebracht worden? Vertelt jullie leidinggevende dat hij/zij dit van jullie verwacht? Staat het zwart op wit? Wat zijn de consequenties als je weigert om hier aan mee te doen?

De achterliggende vraag is eigenlijk of dit gedrag vanuit de groep komt of dat jullie leidinggevende daar heel bewust op aan stuurt?
Ja hij stuurt er duidelijk op aan.. het bedrijf/mentaliteit is zo gegroeid inmiddels.
Pauzes kunnen bijvoorbeeld makkelijk gehouden worden, maar dat is nou eenmaal zo besloten dat dat niet kan, maar er is altijd wel een momentje dat je elkaar af kan lossen heb ik gemerkt...
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 februari 2012, 12:32
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Al met al denk ik dat je je er ofwel bij neer moet leggen dat de cultuur zo is binnen deze organisatie ofwel de keuze maken om je er niet bij neer te leggen en wat anders te gaan zoeken. Als de groep dit accepteert sta je alleen. Alleen kun je een cultuur niet veranderen ook al sta je formeel misschien in je recht.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 februari 2012, 20:00
Groenevlinder Groenevlinder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 31 januari 2012
Berichten: 6
Groenevlinder is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Al met al denk ik dat je je er ofwel bij neer moet leggen dat de cultuur zo is binnen deze organisatie ofwel de keuze maken om je er niet bij neer te leggen en wat anders te gaan zoeken. Als de groep dit accepteert sta je alleen. Alleen kun je een cultuur niet veranderen ook al sta je formeel misschien in je recht.

Ik weet het.. bedankt voor je reactie, je hebt hierin helemaal gelijk.
Had vanmorgen nog een gesprek en het is gewoon niet iets waar ik dan tussen pas.
We hebben samen besloten dat ik iets anders ga zoeken!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik kan niet kiezen uit twee banen Miss Missy Loopbaanvragen 3 14 juli 2015 16:28
Proefdag horeca, wel of niet betaald? vivelavida Je rechten en plichten als werknemer 4 4 december 2011 08:32
Wat nu weet het niet hangen blijven of niet? weethetnietje Loopbaanvragen 2 7 oktober 2010 09:46
ICT-opleiding op hbo-niveau? Remco Opleiding kiezen en volgen 41 4 oktober 2010 13:54
Help! Ik weet niet meer wat ik wil san2307 Loopbaanvragen 7 9 augustus 2010 17:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon