Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Salaris

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 oktober 2008, 23:18
Katy Katy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 5
Katy is on a distinguished road
Standaard Onzeker: minder geld dan afgestudeerde vrienden

Hallo mensen,

Ik heb het volgende wat ik aan jullie wil voorleggen.

Mijn vriendengroep ken ik van het VWO en het is een hele leuke groep. Na het VWO is iedereen gaan studeren aan de uni (ik ook) en nu komt de periode dat iedereen een beetje gaat werken. Iedereen behalve ik heeft dan ook een goede baan en dito salaris. Ik heb echter mijn studie niet afgemaakt en ben nu ook gestopt (voelt als een opluchting).

Ik werk nu als administratief medewerker wat ik wel leuk vind maar ik verdien maar 1800 euro bruto en geen extra's. Mijn vrienden hebben allemaal een auto van de zaak, dik salaris en eigen huis enzo, maar voor mij zit dat er allemaal niet in omdat ik er geen geld voor heb. Ik moet ook nog mijn IBG lening terugbetalen van 90 euro per maand (!). Nu gaan ze met zijn allen in maart op wintersport en ik kan weer niet mee omdat ik geen geld heb. Dit soort dingen komen heel vaak voor, etentjes, uitgaan, dagjes weg, weekendjes weg enz enz. Ik wordt er heel verdrietig van dat ik nergens aan mee kan doen en wordt hier ook onzeker van. Ik verzin vaak smoesjes om niet mee te gaan omdat ik niet durf te zeggen dat ik het geld niet heb.

Herkent iemand deze situatie en hoe ga je ermee om?

Alvast bedankt!!!

Katy
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 oktober 2008, 19:50
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Onzeker: minder geld dan afgestudeerde vrienden

Hallo Katy,

Lastige situatie! Maar bedenk ook, het gras is altijd groener bij de buren! Je bent echt niet minder omdat je niet afgestudeerd bent en minder verdient. En wie weet wat voor hoge financiele lasten en schulden de rest van de groep heeft om ´zo´n leven´ te financieren.

Probeer het toch bespreekbaar te maken. Als het echt een goede en leuke vriendengroep is, zullen ze daar zeker rekening mee houden. Misschien realiseren ze zich gewoon niet dat het voor jou financieel moeilijker is. Het bespreekbaar maken is beter dan smoesjes verzinnen omdat ze dan uiteindelijk misschien gaan denken dat je niet meer met hen wilt omgaan.

Wat betreft de wintersport in maart, als je echt mee wilt:
-bespreekbaar maken met je vrienden, zodat er een goedkopere bestemming wordt gezocht.
-geld opzij leggen per maand door bezuinigen
-evt. proberen extra te verdienen met b.v. overwerk of zwart schoonmaakwerk.
-skispullen lenen van familie enz. of goedkoop via Marktplaats enz.

Mochten je vrienden niet willen mee werken aan goedkopere bestemmingen, thuis bij iemand eten i.p.v. uit eten enz., dan moet je je af vragen in hoeverre het echte vrienden zijn.

Succes!
Rosina
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 oktober 2008, 19:57
Noud Noud is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2008
Berichten: 4
Noud is on a distinguished road
Standaard Re: Onzeker: minder geld dan afgestudeerde vrienden

He Katy,

Heel lastig en ik herken wel diverse digen in jouw verhaal. Als ik een tip mag geven probeer een deeltijd (hbo) te halen. Dit kan je studieschuld behoorlijk omlaag halen want je hebt dan toch een hbo diploma.

Kortom zeg nooit nooit en daarnaast je bent nooit te oud om te leren.

Misschien ben je wel gewoon een laat bloeier.

Heel veel succes en sterkte.

Noud
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 oktober 2008, 21:54
Katy Katy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 5
Katy is on a distinguished road
Unhappy Re: Onzeker: minder geld dan afgestudeerde vrienden

Hoi Rosina,

Wintersport is gewoon niet haalbaar voor me komend jaar. Misschien voor het jaar erop wel. Ik ga kijken of ik het kan sparen. (ik ben tegen het overtreden van de wet dus zwartwerken is voor mij geen optie).

Bij iemand thuis eten is lastig, we zijn met een grote groep en ik vind niet dat ik andere kan vragen om voor 15 mensen te koken omdat ik het restaurant niet kan betalen. Bij mij thuis is ook geen optie, ik heb het geld niet om voor 15 mensen te koken en ik kan niet 15 mensen kwijt in mijn kleine appartement om te eten.

Noud je zegt dat het herkenbaar is, zit je ook in zo een situatie? (of ben je er misschien uitgekomen en hoe dan?). HBO deeltijd lijkt me leuk maar ik weet niet hoe ik dat moet gaan betalen en minder werken is financieel ook geen optie.

Mijn vrienden gaan vanavond bowlen en steengrillen, ik heb maar weer afgemeld omdat ik 'hoofdpijn' heb.

Heeft iemand nog andere tips?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 oktober 2008, 12:30
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Onzeker: minder geld dan afgestudeerde vrienden

Het zijn je vrienden, kun je dan niet beter gewoon eerlijk zijn en tegen ze zeggen dat jij ze financieel niet kunt bijhouden?
Nu meld je je af met hoofdpijn en wie weet wat er dan voor conclusies getrokken worden.....

Als ze weten hoe jij je voelt, misschien kunnen ze dan bij een volgende uitje ook eens rekening houden met jou, door bijv. eens wat te kiezen wat niet duur is / gratis.

En misschien kun jij zelf eens een keer een plan maken voor een goedkoop uitje en dan je vrienden uitnodigen. Dan zien zij dat het niet duur of ver moet zijn om gezellig te zijn.

En je vrienden hebben vast ook nog wel wat ideeen voor jou om je financiele situatie te verbeteren, uiteindelijk kennen zij jouw situatie beter dan wij.


Alle andere dingen die geopperd worden, zijn lange termijn dingen en daarvoor zul je een loopbaanplan moeten maken.
Het lijkt mij dat je nu gebaat bent bij iets wat nu werkt, omdat je je er nu rot bij voelt.
Als je een deeltijd HBO gaat volgen, wordt je budget de komende jaren alleen maar minder.

Maar je moet uiteindelijk wel beslissen wat je wilt.
- wil je meer verdienen dan zul je toch moeten studeren of cursussen gaan volgen
- ben je eigenlijk best gelukkig in je werk, dan zul je je huidige inkomen moeten accepteren

Bedenk je ook wel, just for the sake of it, dat de kans groot is dat minstens 1 van die vrienden van jou binnen 10 jaar tegen een heftige burnout aanloopt en er vast ook 1 bij zit die stiekem jaloers is op jouw situatie: gewoon lekker werken met weinig verantwoordelijkheden/overuren.
Ook zij hebben zo hun problemen, want een leuk salaris en een lease auto zijn niet zaligmakend......

Succes met je situatie!!
Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 oktober 2008, 12:32
Noud Noud is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2008
Berichten: 4
Noud is on a distinguished road
Standaard Re: Onzeker: minder geld dan afgestudeerde vrienden

Hoi Katy,

Ik ken inderdaad z’n soort situatie. Via de IB-aangifte kun je studiekosten opvoeren als onkosten bij je IB-aangifte (grens bedrag is dacht ik € 500,--) Daar kom je snel aan boeken studiemateriaal enz enz. Verder kun je proberen of jouw baas wil participeren in de kosten van jouw studie. Tenslotte wordt jij meer waard voor de organisatie. Tenzij je gelijk weg wilt bij deze baas na het behalen van een studie.

Mocht je meer willen weten je kunt me ook een privé bericht sturen dan kan ik inhoudelijk verder in gaan op bepaalde zaken. Ik vind het iets te ongepast om dat soort zaken zo openlijk op dit forum ter discussie te brengen.

Succes en geef niet op!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 26 oktober 2008, 13:49
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Onzeker: minder geld dan afgestudeerde vrienden

Hoi Katy,

Ik begrijp dat je voor 15 mensen geen plek hebt om te eten. Zou in mijn appartement ook lastig worden. :-)

Het eten hoeft niet duur te zijn, b.v. macaroni en sla. Of je doet het op de Amerikaanse manier. Dan neemt iedereen wat te eten mee en zo verdeel je dus de kosten. Of in de zomer ergens picknicken waarbij iedereen wat mee neemt.
Je kunt ook een keer gaan wandelen in het bos of op het strand op een mooie herst- of winterdag en dan ergens kop thee/ warme chocolademelk gaan drinken. Dat is ook heel gezellig, lekker buiten en niet duur. Naar een museum gaan (met Monumentendagen zijn ook veel dingen gratis) en na afloop nog even bijkletsen met een kop koffie. Nou ja, je kan het zelf wel invullen, je begrijpt wat ik bedoel.

Probeer bovenstaande bijvoorbeeld. Het zou vervelend zijn als je de vriendengroep kwijtraakt of uit elkaar groeit omdat je steeds niet komt. Ze denken nu waarschijnlijk of straks dat je niet meer wilt komen.

Tips van Noud waren ook goed zag ik. Je kunt inderdaad proberen om via je baas studie betaald te krijgen. Hangt er natuurlijk van af bij welk bedrijf je werkt en of er studiekostenregeling e.d. bestaat. Als de studie goed gaat, krijg je ook wat meer zelfvertrouwen en voel je je prettiger in de groep.

Succes in ieder geval! En wat Tessa en ik al aangaven: het gras is altijd groener bij de buren en ieder heeft zijn eigen problemen.

groeten,
Rosina
Met citaat reageren
  #8  
Oud 26 oktober 2008, 15:04
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Onzeker: minder geld dan afgestudeerde vrienden

1800 euro bruto is toch helemaal geen abnormaal laag salaris voor een starter? Ik weet natuurlijk niet wat voor hoge vaste lasten je misschien hebt, maar van zo'n salaris moet je toch prima rond kunnen komen??
Met citaat reageren
  #9  
Oud 27 oktober 2008, 22:12
Katy Katy is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 5
Katy is on a distinguished road
Standaard Re: Onzeker: minder geld dan afgestudeerde vrienden

1800 euro is ook niet laag maar mijn 'probleem' is dat mijn vrienden meer verdienen en ik daardoor een beetje buiten de boot val.

Maar goed ik ben me aan het orienteren op een HBO opleiding, vanzelf wordt mijn situatie immers niet beter. Ik heb al naar HBO Mer gekeken in deeltijd bij het LOI. Het is zo te zien een vrij simpele opleiding die ik wel kan combineren met mijn job!

bedankt voor alle reacties!

liefs
Katy
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kan minder uren werken dan gevraagd. Hoe zeg ik dat? Zeynep Sollicitatiebrief en cv 11 21 april 2007 19:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon