Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 mei 2013, 02:16
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard Welke kledij dragen op een gesprek?

Was is nu eigenlijk de te dragen kledij op een sollicitatiegesprek? Ik ambieer een functie als bediende waar ik in aanraking kom met publiek in een commerciële omgeving (wel niet als verkoper).

De algemene adviezen gaan van draag iets dat past bij de functie (of wat er verwacht wordt) tot waar je je goed in voelt. Nu waar ik me goed in voel op mijn huidige job zijn een degelijke spijkerbroek, een hemd met korte mouwen en stoffen schoenen die presentabel zijn, maar toch een beetje een sportief kantje hebben.

Nu ben ik onlangs eens langs het raam van een vastgoedkantoor gelopen waar ik graag spontaan zou solliciteren. Nu zater daar net twee personen die er duidelijk werkten. Een man en een vrouw. Die man droeg een keurig driedelig maatpak met das.

In zo'n 'apepakje' zie ik me niet elke dag werken. Maar zou ik zoiets nog tijdens een sollicitatiegesprek kunnen vragen, of is de kans verkeken indien ik daar zonder maatpak sta?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 mei 2013, 11:40
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
In zo'n 'apepakje' zie ik me niet elke dag werken. Maar zou ik zoiets nog tijdens een sollicitatiegesprek kunnen vragen, of is de kans verkeken indien ik daar zonder maatpak sta?
De kleding die de mensen in een organisatie dragen, is een uiting van de cultuur die er heerst. In de vastgoedwereld zijn (maat)pakken heel gewoon.
Tijdens je sollicitatiegesprek wil je een goede eerste indruk maken en dat houdt ook in dat je je kleedt naar wat binnen de organisatie gebruikelijk is. Ik zou tijdens het sollicitatiegesprek dus zeker een pak aantrekken. Maar even een stapje verder: stel nu dat je wordt aangenomen en van jou wordt verwacht dat je iedere dag in pak verschijnt. Hoe zou je dat vinden?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 mei 2013, 13:37
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Het ligt er maar aan hoe je zoiets aanvoelt natuurlijk, maar is het zo erg om mee te doen met het gebruikelijke ritueel? Uiteindelijk spelen we altijd ergens een bepaalde rol. En daar kan een uniform bij horen. De dominee draagt zijn toga alleen op de kansel, maar niet thuis, zo ook de dokter met zijn witte jas en de makelaar met zijn pak.
Maar als je vindt dat je erbij loopt als een aap en het gaat je dwars zitten, dan moet je het niet doen.

(Een hoop van die costuums zijn trouwens zo bar slecht van pasvorm dat zij eruit zien als een aap, meestal is het overigens ook maar gewoon confectie, made in Thailand)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 mei 2013, 01:11
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard

Bwa, als dat er nu éénmaal bij hoort, dan moet dat maar. In mijn kast heb ik geen dergelijk pak hangen. De enige gelegenheid dat ik dat ooit aandeed was op iemand zijn trouwfeest. Nu kan ik wel een pak huren voor enkele dagen, maar dat is dan weer veel geld dat misschien weggesmeten is.

Ik was nu speciaal eens langs de etalage gelopen om te kunnen zien welke kledij ze daar dragen. Maar stel nu dat ik op een sollicitatiegsprek kom en de bal volledig mis sla? Kan je op een gesprek ook 'over dressed' zijn?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 mei 2013, 01:53
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik heb ook allang geen kostuums meer, want ik gebruik ze niet en met de prijzen van nu kan ik ze ook niet eens meer betalen.

Tegenwoordig ben je héél gauw overdressed; dat heb ik wel eens gehad, jasje, dasje en ik kwam bij 2 mensen in hun vrijetijds-huiselijke kloffie. Maar het was een zorginstelling en die mensen zijn een ander slag; wat je ook in het onderwijs hebt. Men hecht er niet aan.

Begrijp me wel: ik vind het prachtig als mensen zich met zorg kleden, maar dan moet het ook ècht wat zijn; een bedrijfsleider met een flodderpak van c & a en een kunststoffen dasje is nou niet bepaald een indrukwekkende verschijning. Dan kan jij het waarschijnlijk beter.

Maar ik denk toch wel dat die dingen erg aan het verschuiven zijn en dat alles steeds losser wordt en het belang toch afneemt. En je komt toch ook niet in de Raad van Bestuur ofzo

(ps: als een of ander bedrijf nou een website heeft en er staan plaatjes van mensen bij; dan kan je misschien een beetje afleiden hoe het daar gaat; wat die mevrouw hierboven ook al zei: het zijn subcultuurtjes met hun eigen gebruiken; ik vind het ook een subtiel, moeilijk grijpbaar iets)
Met citaat reageren
  #6  
Oud 31 mei 2013, 10:41
MichelleV MichelleV is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Berichten: 4
MichelleV is on a distinguished road
Standaard Afhankelijk van de baan

Hi Patrick,

Ik zou toch echt zeggen dat dit afhankelijk is van de baan waarvoor je soliciteert.
Bij een makelaarskantoor dragen ze over het algemeen wel pakken, maar een zwarte broek met een colbertje en blouse/overhemd is vaak ook al voldoende.
Wanneer ik soliciteer bij een bedrijf en je weet niet zeker wat voor 'cultuur' daar heerst ga ik liever iets te keurig gekleed dan iets te underdressed.
Daarna kan je altijd even kijken hoe het personeel zich kleed en je daar op aanpassen.
Maar gympen zou ik sowieso achterwege laten.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 31 mei 2013, 11:04
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Gymschoenen? Wat zijn dat voor dingen? Daar loopt een gentleman niet op. Dat is nog erger dan een BRUIN pak.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 3 juni 2013, 15:19
MichelleV MichelleV is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Berichten: 4
MichelleV is on a distinguished road
Standaard Kleding vrouwen

Haha! Geen gymschoenen dus. Maar je kan bijvoorbeeld wanneer je soliciteert in de horeca wel gewoon keurige zwarte vans aandoen. Bij elke andere baan raad ik dit af!
Ik heb wat kleding verzameld op een website die vrouwen kunnen dragen naar solicitatie gesprekken, ik hoop dat ik hier iemand mee help!
[mod edit: link verwijderd. Geen reclame voor webwinkels ajb]

Succes met soliciteren iedereen!

Laatst gewijzigd door forumbeheerder; 3 juni 2013 om 15:58
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik kan niet kiezen uit twee banen Miss Missy Loopbaanvragen 3 14 juli 2015 16:28
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
Zonder TomTom gestrand in carrièreland... Zooft Loopbaanvragen 10 28 oktober 2012 18:09
sollicitatiebrief verkoopmedewerker Graag commentaar Cindyy Sollicitatiebrief en cv 7 15 augustus 2009 12:38
Sollicitatiebrief telemarketeer bij een bank. Gaarne commentaar Der Pieter Sollicitatiebrief en cv 2 23 april 2007 19:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon