Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 april 2012, 12:19
Startende juriste Startende juriste is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 april 2012
Berichten: 24
Startende juriste is on a distinguished road
Standaard Tweede gesprek: hoe overtuig ik dat ik de kandidaat ben?

Ik ben uitgenodigd met nog 2 anderen voor een tweede gesprek bij het bedrijf waar ik heb gesolliciteerd. In principe is het voor een functie met vereiste relevante werkervaring van ongeveer 3 jaar. Ik ben net afgestudeerd dus werkervaring, buiten mijn stages, heb ik niet.

Toch het geluk om uitgenodigd te worden en zelfs om door de eerste ronde te komen.... Hoe kan ik hun nu het beste overtuigen dat ze voor mij moeten kiezen en niet voor de 2 anderen die wel werkervaring hebben???
Er is daarbij gezegd dat de nadruk zal liggen op mijn motivatie (in het algemeen)....
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 april 2012, 12:33
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Er is daarbij gezegd dat de nadruk zal liggen op mijn motivatie (in het algemeen)....
Proficiat! Je hebt ondanks je gebrek aan werkervaring toch de tweede ronde weten te bereiken. Dat is een hartstikke mooie prestatie en ik ben ervan overtuigd dat dit niet alleen met geluk te maken heeft . Hoe je ze nu moet overtuigen van jouw geschiktheid? Het antwoord geef je zelf al: zorg voor een ijzersterke motivatie. En hoewel je dan alleen maar werkervaring hebt opgedaan via stages, kun je wel degelijk voorbeelden uit die tijd gebruiken om je geschiktheid voor de functie aan te tonen.

Succes!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 april 2012, 11:40
meave meave is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 april 2012
Berichten: 39
meave is on a distinguished road
Standaard

Van harte gefelicteerd.

Nog een tip is om met iemand te oefenen voor het tweede gesprek en dan diegene de moeilijke vragen laten stellen.

Veel succes!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 mei 2012, 21:34
oliver oliver is offline
Lid
 
Geregistreerd: 14 mei 2012
Berichten: 14
oliver is on a distinguished road
Standaard

vooral goed voorbereiden
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 juni 2012, 18:19
filmfanaat filmfanaat is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 juni 2012
Berichten: 1
filmfanaat is on a distinguished road
Standaard

Hee Juriste,

zit in dezelfde situatie (alleen een heel ander vakgebied, media). Ik ben heel benieuwd of het is gelukt en hoe je het gesprek in bent gegaan?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 juni 2012, 20:48
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Wat je kunt doen is aan het eind van het gesprek vragen of zij jou die functie zien vervullen. Het is heel direct, maar vak zie je aan de non-verbale communicatie of er twijfel is.
Vraag dan naar de twijfel en neem die weg.

Ik heb deze tip ook gekregen en pas het toe op het moment dat ik ervan overtuigd ben dat het gesprek de juiste richting in gaat. In mijn laatste gesprek was de twijfel of ik snel bekend zou zijn met de nieuwe materie, ik heb hier een aanbod gedaan om voorafgaand aan indiensttreding mezelf al wil verdiepen in de materie. Daarna werd de twijfel in een ander perspectief geplaatst en hoor ik eind van deze week de uitslag.
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #7  
Oud 6 juni 2012, 21:38
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Spannend, Rens!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 7 juni 2012, 10:58
Startende juriste Startende juriste is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 april 2012
Berichten: 24
Startende juriste is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filmfanaat Bekijk bericht
zit in dezelfde situatie (alleen een heel ander vakgebied, media). Ik ben heel benieuwd of het is gelukt en hoe je het gesprek in bent gegaan?
Het gesprek zelf ging erg goed. Eerst een heel leuk gesprek met degene die mn directe collega zou gaan worden. Meisje van ongeveer dezelfde leeftijd die toevallig ook nog vlakbij mijn ouderlijk huis woont. Tweede gedeelte was een gesprek met het Duitse Hoofd van de Legal afdeling Europa (was speciaal overgekomen). Ook dit gesprek ging heel goed; ik ben gelukkig heel zeker van mn engels dus dat zat wel goed.

Helaas kreeg ik alleen twee weken later te horen dat ik het toch net niet geworden was. Ze konden me geen feedback geven wat ik de volgende keer in een gesprek beter kon doen, want dat vonden ze heel goed. Ook qua profiel en persoon was ik geschikt voor de functie naar hun mening. Helaas kozen ze toch voor 1 van de andere 2 kandidaten; die had net iets meer ervaring en zou nog net iets beter op de afdeling passen. Flink balen dus

Maar ik blijf stug doorsolliciteren...
Met citaat reageren
  #9  
Oud 7 juni 2012, 11:00
Startende juriste Startende juriste is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 april 2012
Berichten: 24
Startende juriste is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rens Bekijk bericht
Wat je kunt doen is aan het eind van het gesprek vragen of zij jou die functie zien vervullen. Het is heel direct, maar vak zie je aan de non-verbale communicatie of er twijfel is.
Vraag dan naar de twijfel en neem die weg.

Ik heb deze tip ook gekregen en pas het toe op het moment dat ik ervan overtuigd ben dat het gesprek de juiste richting in gaat. In mijn laatste gesprek was de twijfel of ik snel bekend zou zijn met de nieuwe materie, ik heb hier een aanbod gedaan om voorafgaand aan indiensttreding mezelf al wil verdiepen in de materie. Daarna werd de twijfel in een ander perspectief geplaatst en hoor ik eind van deze week de uitslag.
Goeie tip Rens! Die ga ik de volgende keer zeker gebruiken.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 7 juni 2012, 11:13
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Dat is inderdaad niet leuk ... Goed van je dat je nog hebt gevraagd wat je in een volgend gesprek beter kunt doen. Het is natuurlijk fijn om te horen dat je een heel goede indruk hebt gemaakt, maar tegelijkertijd ook zuur dat je het uiteindelijk niet bent geworden. Maar, zoals je zelf al zegt: gewoon doorgaan! De aanhouder wint! Realiseer je wel dat er in de komende maanden wat minder vacatures kunnen zijn door de zomervakantie. Je kunt deze 'rustige' tijd heel goed gebruiken om te netwerken. Ga op LinkedIn eens op zoek naar mensen die functies vervullen die jou aanspreken. Benader hen en vraag of je hen het een en ander mag vragen over hun functie. Zo vergroot je je netwerk en krijg je inzicht in welke functies bij je passen en waar je zou willen werken.
Via-via worden nog steeds de meeste vacatures vervuld ...
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ongelukkig op werk mikmak1 Loopbaanvragen 11 6 februari 2016 15:13
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Hoe krijg ik mijn studiegedrag weer op de rails? ihbaars Loopbaanvragen 10 20 mei 2011 19:29
Teveel stress, hoe pak ik dit aan WendyP Sollicitatiegesprek 7 3 augustus 2010 17:42
4 weken voor bevalling op gesprek spoenk Sollicitatiegesprek 12 5 juli 2006 11:04


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon