Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 oktober 2011, 13:25
Lotje59 Lotje59 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 oktober 2011
Berichten: 2
Lotje59 is on a distinguished road
Standaard Onslagen! Wanneer verplicht solliciteren?

Ik ben ontslagen en nog in loondienst tot 1 februari. Dus vanaf dan kom ik in de ww. Aangezien mijn leeftijd en amper papieren en ik het moet hebben van mijn jarenlange self made ontwikkeling zal het niet mee vallen om een nieuwe baan te vinden.

Mijn vraag is, wanneer moet ik weer gaan solliciteren? Ik ben nog aan het bijkomen van 20 jaar gewerkt te hebben bij dat bedrijf en gewoon gedumpt te zijn.

Wie kan me hiermee helpen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 oktober 2011, 13:44
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
U heeft een sollicitatieplicht. Vanaf het moment dat u weet dat u werkloos wordt, zoekt u naar ander passend werk.
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwer...uitkering.html

Hop, aan de slag!

Ik vind het ook niet zo gek om 3 à 4 maanden voor het einde van je dienstverband vast te gaan zoeken en solliciteren.

Begin bijvoorbeeld eens met een persoonlijke SWOT-analyse. Je geeft al een zwakte en dreiging aan, maar met 20 jaar werkervaring en zelfontwikkeling heb je toch ook wel sterke punten en kansen op de arbeidsmarkt?

Misschien wil je je swot-analyse in dit forum plaatsen, dan zijn er vast wel mensen met goede ideeën en nuttige adviezen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 oktober 2011, 14:28
Lotje59 Lotje59 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 oktober 2011
Berichten: 2
Lotje59 is on a distinguished road
Standaard tja

Ik heb dit ook gelezen!

Sollicitatieplicht en WW

U heeft een sollicitatieplicht. Vanaf het moment dat u weet dat u werkloos wordt, zoekt u naar ander passend werk. Als u passend werk krijgt aangeboden, moet u dat aannemen.

Maar jee, het is nog geen 2 weken geleden, heb het bedrijf samen met directie opgebouwd. Ben er behoorlijk stuk van!

Wat is passend werk he, zucht.... ik weet nog helemaal niet wat ik wil. Dit ben ik nu aan het uitzoeken. Maar moet ik nu al sollicitaties overleggen bij mijn eerste coach gesprek van het UWV ergens in februari?

Ik heb 2 langdurige banen gehad en moet eerst mezelf op de rit krijgen en ben al begonnen met de testen die je me gaf. Maar in solliciteren heb ik nog echt geen zin! Ook heb ik een chronische ziekte die door de stress momenteel erg opspeelt. Ik wil ook aan mijzelf denken!

Ik wil helemaal niet klagen en ben zeker op zoek naar een leuke baan maar niet binnen 1 maand!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 oktober 2011, 16:06
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Solliciteren is ook een kwestie van oefenen. Verwacht niet dat je direct een andere baan hebt naar aanleiding van je eerste brief! Ga gewoon solliciteren en zie wat er gebeurt. Zoek ook niet direct heel gericht, maar solliciteer op banen die je leuk lijken. Leer van positieve reacties en afwijzingen wat past en wat niet past. Je leert heel veel van terugkoppelingen van werkgevers.

Een rouwperiode is heel normaal, maar blijf daar niet in hangen. Het ontslag is een feit, niets aan te doen. Nu moet je verder, dus ga in ieder geval op zoek en wacht niet af.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 oktober 2011, 16:48
JV80 JV80 is offline
Banned
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Berichten: 24
JV80 is on a distinguished road
Standaard

De tijd is erg ongunstig momenteel, begin je daarom nu al te oriënteren op de arbeidsmarkt. Via het UWV krijg je een werkcoach toegewezen, misschien kan je daar eens een afspraak mee maken hoe jij je moet profileren op de arbeidsmarkt en hoeveel tijd je er voor mag nemen.

Sterkte en veel succes
Met citaat reageren
  #6  
Oud 31 oktober 2011, 21:00
avanti avanti is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 september 2010
Berichten: 11
avanti is on a distinguished road
Standaard Werkcoach onzin

Wat een onzin zo'n werkcoache. De enige taak die die mensen hebben is dat er zo weinig mogelijk mensen in de ww komen. Degene die werkloos raakt bepaalt nog altijd zelf waar die wil werken en dat kan niemand anders voor je bepalen.

Je moet gewoon kijken op www.werk.nl of de uitzendbureaus aflopen voor werk waar jezelf interesse in hebt. Daar heb je geen werkcoach voor nodig. Dat zijn allemaal pennelikkers die er alleen voor moeten zorgen dat jij geen KOSTENPOST bent voor de overheid !

Maar ja door bezuinigingen op het UWV ook komen dit soort pennelikkers ook op straat te staan. Weten ze ook zelf eens hoe het voelt om werkloos te zijn.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 november 2011, 15:42
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door avanti Bekijk bericht
Wat een onzin zo'n werkcoache. De enige taak die die mensen hebben is dat er zo weinig mogelijk mensen in de ww komen. Degene die werkloos raakt bepaalt nog altijd zelf waar die wil werken en dat kan niemand anders voor je bepalen.

Ik vind het goed dat er een stok achter de deur is om werkzoekenden (waar ik ook onder val) actief te laten zoeken naar werk. Een werkloze solliciteert uiteraard naar werk dat hem ligt, maar op een gegeven moment moet je aangeboden werk accepteren. Als dat aangeboden werk onder je niveau ligt of niet aansluit bij je kennis en ervaring doet er dan niet meer toe. Als je dat aangeboden werk weigert, heeft dat consequenties voor je uitkeirng. Dus lijkt het me niet helemaal waar wat je zegt!

Je moet gewoon kijken op www.werk.nl of de uitzendbureaus aflopen voor werk waar jezelf interesse in hebt. Daar heb je geen werkcoach voor nodig. Dat zijn allemaal pennelikkers die er alleen voor moeten zorgen dat jij geen KOSTENPOST bent voor de overheid !

Hoe meer kostenpost je voor de staat bent, hoe hoger de belastingdruk. Dus ik snap het wel.
Je werkcoach helpt je ook in lastige tijden, als je het even niet meer ziet zitten.


Maar ja door bezuinigingen op het UWV ook komen dit soort pennelikkers ook op straat te staan. Weten ze ook zelf eens hoe het voelt om werkloos te zijn.
Jammer dat je zo over mensen denkt die ook hen werk naar vermogen trachten uit te voeren. Ik gun niemand een ontslag of een ongewenste werkloze situatie. Ontslag raakt toch je zelfvertrouwen ongeacht of het ontslag terecht of onterecht is.
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #8  
Oud 1 november 2011, 21:03
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard

De soep wordt ook bij het UWV niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend hoor. Een werkcoach zal zeker ook eerst goed kijken naar de mogelijkheden en de "state of mind" van iemand. Overigens vind ik de functienaam werkcoach nogal misleidend want er wordt echt niet veel gecoachd maar meer regels en afspraken afgestemd en procedures doorgesproken, en formulieren en formaliteiten. Heel anders dus dan wat een echte loopbaancoach met je zou bespreken.

En een ontslag hakt er meestal in. Zorg eerst dat je dat stukje afsluit. Door er veel over te praten met bekenden, collega's (als dat mogelijk is) en geliefden. Het wordt nogal eens onderschat wat zoiets met je doet, zeker zoals bij jou, als je als zo lang bij een werkgever werkt. Rens heeft gelijk, niemand wordt voor de lol (of om de maatschappij lekker te pesten) werkloos, laat staan ontslagen.

Pas als je een ontslag hebt "verwerkt", (dat kan voor sommigen binnen een week en bij anderen duurt dat veel langer) kan je op een rijtje gaan zetten wat je in huis hebt, welke branche en welke banen bij je passen, hoe je jezelf gaat presenteren, of je misschien een opleiding gaat doen en daarna hoe en waar je gaat solliciteren. Dan zul je pas ook succesvol kunnen gaan solliciteren.

Natuurlijk houdt het UWV een vinger aan de pols en zullen zij jou ook als dat nodig is een loopbaancoach aanraden. Zorg wel dat je dan iemand kiest waar je een klik mee hebt, anders werkt het gewoon niet. Hierin heb je zelf ook heus wat te zeggen.

Succes ermee! Afgezien van het feit dat ik loopbaancoach ben, ben ik in mijn "vorige loopbaan" zelf ook 4x ontslagen dus ken de slagen van de zweep!

Een leuk en positief boek waar je wat aan kunt hebben is: "(ont)slagen" van Sandra Dirkse en Irene van den Hoeven.

Groetjes,
Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
sollicitatieplicht

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Making Sense: Solliciteren | Profileren | Communiceren op de arbeidsmarkt! Makingsense Loopbaantrainingen en -workshops 0 24 mei 2011 15:57
Solliciteren op voorhand? Arne_B Loopbaanvragen 5 7 mei 2010 14:56
Kan werkgever mij verplichten te solliciteren? Peterr Je rechten en plichten als werknemer 5 24 maart 2010 08:47
ik twijfel: moet ik wel of niet op de vacature solliciteren? iem. advies? Aurelie Sollicitatiebrief en cv 2 11 februari 2010 13:09
Afgewezen bij 2e sollicitatiegesprek, nu toch weer solliciteren? Blanchimont Sollicitatiegesprek 1 18 januari 2010 11:01


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon