Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Alle andere carrièreonderwerpen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 juni 2010, 13:02
LuckyBet LuckyBet is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 199
LuckyBet is on a distinguished road
Standaard Verschil MBO functie met HBO functie

Wat maakt een functie een HBO functie t.o.v. een MBO functie?
Is het puur een verschil in theoretisch kennis?
En hoe zit het met een universitaire functie t.o.v. een HBO functie?
Een collega zegt dat daar geen verschil is, omdat mensen op de hoogste functies geregeld geen universitaire opleiding hebben gedaan.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 juni 2010, 17:08
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Verschil MBO functie met HBO functie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LuckyBet Bekijk bericht
Wat maakt een functie een HBO functie t.o.v. een MBO functie?
Is het puur een verschil in theoretisch kennis?
En hoe zit het met een universitaire functie t.o.v. een HBO functie?
Een collega zegt dat daar geen verschil is, omdat mensen op de hoogste functies geregeld geen universitaire opleiding hebben gedaan.
Het onderscheid tussen MBO, HBO en WO is traditioneel als volgt ingedeeld in NL:

MBO
aanvang carriere = herhalende uitvoerende taken (voorbeeld: medewerker debiteuren)
midden/einde carriere = aansturen van een uitvoerend team (voorbeeld: hoofd debiteuren)

HBO
aanvang carriere = complexe uitvoerende taken (voorbeeld: assistent controller)
midden/einde carriere = aansturen van een administratie (voorbeeld: controller)

WO
aanvang carriere = complexe uitvoerende taken bij het grootbedrijf (assistent controller)
midden carriere = aansturen van de administratie van een dochtermaatschappij (controller)
einde carriere = aansturen van de administratie van een divisie (divisie controller)

Nu is het wel zo dat men vaak door ervaring, niveau zonder formele accreditatie (lees: MBOer op HBO niveau maar zonder het diploma), kan doorgroeien naar het volgende niveau.

Verder is het onderscheid HBO versus WO zeer sterk in het grote bedrijfsleven en bij de rijksoverheid maar weer veel minder sterk in het MKB en de lagere overheden.

Verder kunnen mensen met leiderschapskwaliteiten zelfs zonder accreditatie heel ver komen. Maar dat zijn de uitzonderingen.

De meeste mensen worden ingedeeld op basis van opleiding plus ervaring. Ervaring speelt vaak alleen mee bij mensen die langere tijd bij dezelfde grote organisatie werken en daar door middel van beoordelingen, hun kennis van de organisatie, hun informele netwerk binnen de organisatie enzovoorts doorgroeien.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 juni 2010, 18:17
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard Re: Verschil MBO functie met HBO functie

In aanvulling op Hassan. Het kenmerkende verschil dat ik heb ondervonden tussen (H)BO en WO is dat in het beroepsonderwijs je geacht wordt de theorie te accepteren zoals die wordt aangeboden. In het WO wordt je geacht aan de vorming van theorie bij te dragen.

De vraag is of het nodig is voor alle functie's? Ik zelf denk van niet. Leidinggeven is b.v. geen activiteit waar je persé WO voor moet hebben. Daar spelen hele andere zaken. Voor een organisatieadviseur die een hele complexe verandering door moet voeren is WO juist wel handig omdat hij/zij getraind is is het onderkennen en oplossen van complexe problemen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 juni 2010, 10:34
LuckyBet LuckyBet is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 199
LuckyBet is on a distinguished road
Standaard Re: Verschil MBO functie met HBO functie

Bedankt Hassan en ajhoff, daar kan ik wat mee.
Ik ga binnenkort een EVC procedure doorlopen om te kijken of ik vrijstellingen kan krijgen voor de HBO opleiding die ik ga doen. Daarbij moet ik me dan natuurlijk voornamelijk concentreren op de werkzaamheden die ik doe en heb gedaan die op HBO niveau zijn.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 juni 2010, 11:32
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Verschil MBO functie met HBO functie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LuckyBet Bekijk bericht
Ik ga binnenkort een EVC procedure doorlopen om te kijken of ik vrijstellingen kan krijgen voor de HBO opleiding die ik ga doen. Daarbij moet ik me dan natuurlijk voornamelijk concentreren op de werkzaamheden die ik doe en heb gedaan die op HBO niveau zijn.
+ de opleidingen en cursussen die je al hebt gedaan (ook op het werk)
+ boeken die je hebt gelezen, die aansluiten bij je nieuwe studie

Succes.

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 juni 2010, 11:44
LuckyBet LuckyBet is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 199
LuckyBet is on a distinguished road
Standaard Re: Verschil MBO functie met HBO functie

Hetty, wat je zegt over boeken vind ik wel interessant. Wat voor boeken zouden dat bijvoorbeeld kunnen zijn voor de opleiding MER denk je? Misschien dat ik er nu ook nog wat aan kan schaffen en kan gaan lezen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 juni 2010, 12:01
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Verschil MBO functie met HBO functie

Je kunt een boekenlijst bij de school vragen en tweede handsboeken kopen of kijken of je boeken in de bibliotheek kunt vinden.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #8  
Oud 29 juni 2010, 12:11
LuckyBet LuckyBet is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 januari 2010
Berichten: 199
LuckyBet is on a distinguished road
Standaard Re: Verschil MBO functie met HBO functie

Okay, ik dacht even dat je het had over andere boeken dan de lesboeken voor de opleiding. Maakt niet uit, ik ga evengoed even snuffelen of ik de boekenlijst voor de opleiding kan vinden. Dan heb ik alvast meer een beeld.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 29 juni 2010, 12:21
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Verschil MBO functie met HBO functie

Ik bedoelde ook andere boeken.

Je alvast verdiepen in de opleiding en de boeken is heel goed. Dan heb je een idee wat je kunt verwachten en dan sta je ook sterker, als je met je EVC aan de slag gaat.

Succes.

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #10  
Oud 3 oktober 2012, 14:47
m.bommezijn m.bommezijn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2012
Berichten: 6
m.bommezijn is on a distinguished road
Standaard

Beste iedereen,

Ik doe zelf een MBO opleiding en ik vraag me af of een diploma op een HBO altijd beter is. De mensen die ik ken die HBO hebben gedaan zijn niet altijd veel slimmer in die zin dan dat ik dat ben. En zij hebben ook niet altijd meer kennis. Misschien is dit ook omdat ik als ik dalijk het HBO doe al meer kennis heb dan de havisten die geen kennis op hebben gedaan op het MBO.

Ik wil wel HBO gaan doen, omdat ik weet dat ze hier in het werkveld nou eenmaal naar vragen. Maar ik vind niet dat een HBO'er per definitie meer kennis bij zich draagt dan een MBO'er. Dit kan natuurlijk aan mij liggen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Switchen van hbo SPH naar mbo SPW 4? krabje Opleiding kiezen en volgen 7 27 april 2013 15:39
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
HBO psychologie met MBO mode & kleding niveau 4? ankie Opleiding kiezen en volgen 10 31 mei 2011 20:02
Ervaringen (MBO ICT) -> HBO Informatica naar Bedrijfskundige Informatica Jacob Opleiding kiezen en volgen 2 25 januari 2010 00:20
mbo of hbo? Anna1989 Opleiding kiezen en volgen 3 29 juni 2009 11:12


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:49.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon