Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 maart 2015, 13:06
Adam Adam is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2015
Berichten: 1
Adam is on a distinguished road
Standaard Aankomende cursus en mogelijk vertrek bij huidige werkgever

Goedemorgen,

Ik heb binnenkort een sollicitatiegesprek bij een nieuwe werkgever, en er is een grote kans dat ik de overstap naar dat bedrijf zal gaan maken.

Nou is het echter zo dat ik bij mijn huidige werkgever met een cursus zou starten. De start van deze cursus ligt voor het moment dat ik uitsluitsel kan hebben over een overstap.

Met het oog op terugbetalen studiekosten, is dit een vervelende situatie. Ik wil uiteraard niet dat mijn huidige werkgever lucht krijgt van mijn plannen, dus het afzeggen van de cursus zou daarom vreemd en onhandig zijn. Doorgaan met de cursus zou me echter een studieschuld kunnen opleveren die ik natuurlijk liever niet heb. De cursus is niet erg belangrijk voor mij, ik heb vooral voor deelname gekozen om niet "stil te blijven zitten" in mijn ontwikkeling.

Ik zou graag advies hebben over wat nu het handigste zou zijn om te doen.Waarschijnlijk heb ik na 1 of 2 cursussessies (van de 6) uitsluitsel over een overstap, en zou ik op dat moment dus ook de resterende cursusdagen kunnen afzeggen. Tevens heb ik nog geen studieovereenkomst getekend (of gezien). Bij eerdere cursussen werd deze altijd op de eerste cursusdag uitgedeeld. Deze hoeven niet ter plekke getekend te worden, dus ik zou de overeenkomst gewoon niet kunnen tekenen ("die stuur ik nog op"), dat moet wel lukken. Echter, is dat voldoende om weg te komen met de situatie, of is er dan nog steeds iets van een ongeschreven overeenkomst?

Overigens weet ik niet of huidige werkgever hier vervelend over gaat doen, misschien laten ze het zitten. Liever laat ik het daar echter niet op aankomen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 maart 2015, 10:38
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Over welk bedrag hebben we het dan?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 maart 2015, 10:47
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Het gaat om een bedrag van 1200 euro dat gedurende 2 jaar geleidelijk wordt afgebouwd.

In mijn geval is het probleem voorlopig toevallig opgelost, ik kreeg gisteren te horen dat de cursus tot nader order is uitgesteld vanwege een aantal geďnteresseerden die om een beter passende datum (op een later moment) hebben gevraagd.

Ik ben evengoed benieuwd naar eventuele reacties op een dergelijke situatie. In feite vind ik dat een cursus valt onder de redelijk te verwachten zorg van een werkgever voor zijn werknemer. Tevens is het niet realistisch om nooit deel te nemen aan cursussen, dat zal op zijn minst een negatieve uitwerking hebben op je beoordeling als werknemer. In feite zou je daarom naar mijn mening kunnen spreken van een soort wurgconstructie bij dergelijke cursussen waaraan je redelijkerwijs wordt geacht deel te nemen, terwijl daar een terugbetalingsregeling op van toepassing is.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 maart 2015, 11:10
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Als de cursus vooral in het belang van de onderneming is, dan vind ik het logisch dat je als werkgever de volledige kosten betaalt. Denk bijvoorbeeld aan een bepaald computerprogramma waarmee de organisatie wil gaan werken en waar jij nog geen ervaring mee hebt. Natuurlijk kun je daar buiten de deur ook iets aan hebben, maar de organisatie heeft besloten om dit programma aan te kopen, dan moeten ze er ook voor zorgen dat jij ermee uit de voeten kunt.
Wanneer jijzelf zelf met het initiatief voor een cursus of opleiding komt, of als de studie slechts gedeeltelijk in het belang is van het bedrijf, bijvoorbeeld een cursus projectmanagement, dan is het redelijk als je een deel van de studiekosten moet terugbetalen als je vertrekt. Om vervelende situaties te voorkomen, is het daarom verstandig om voor aanvang van de cursus met elkaar duidelijk de betaling van de kosten, de duur van het scholingstraject, de lestijden en de afwikkeling bij een eventueel vertrek door te spreken.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kan ik bij een open sollicitatie mijn huidige werkgever onvermeld laten op mijn cv? glider1971 Sollicitatiebrief en cv 2 10 augustus 2011 17:38
Aangenomen bij de een, maar nieuw bod van huidige werkgever Evaatje Loopbaanvragen 5 13 juli 2011 16:12
Moet ik dit melden bij mijn huidige werkgever? Sils Je rechten en plichten als werknemer 3 27 september 2010 14:44
Meldingsplicht van eigen zaak bij huidige werkgever? Andre Je rechten en plichten als werknemer 1 20 november 2009 22:43
Sollicitatiebrief bij huidige werkgever Brigitte Sollicitatiebrief en cv 3 31 oktober 2006 16:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon