Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 juni 2013, 07:38
Leon89 Leon89 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 juni 2013
Berichten: 5
Leon89 is on a distinguished road
Standaard Graag jullie mening over mijn sollicitatiebrief

Hallo forumleden!

Op het moment ben ik bezig met het afronden van mijn masterstudie. Dit schiet aardig op dus ben ik begonnen met kijken naar vacatures. Ik sta op het punt de eerste sollicitatiebrief te sturen maar zou graag jullie mening nog horen!

Hier komt ie:

Sydney, 19 juni 2013
Betreft:

Geachte heer/mevrouw,


Bankier worden in een versneld traject. Een kop die mij heel erg aanspreekt. Ik denk hierbij aan een traject waarin ontwikkeling voorop staat. Deze gedachte werd voor mij verder bevestigd in de rest van de vacature.

Mijn naam is XXXX. Ik ben 23 jaar oud en op dit moment ben ik in de afrondende fase van mijn Msc. Business Administration. Binnen deze studie heb ik gekozen voor de track Organizational & Management Control. Deze richting focust zich op control in organisaties. Door in de samenstelling van mijn vakkenpakket heeft zich dit meer op de financiele kant van bedrijfsvoering gericht.

De vacature omschrijft naar mijn idee een communicatief sterk persoon, die naast een teamplayer ook onafhankelijk kan werken. Dit is een omschrijving waar ik mijzelf in herken. Ook de combinatie van een opleidingsprogramma met het vervullen van een functie zie ik als een grote kans. Deze mix is de reden dat ik ervoor gekozen heb om een buitenlandse stage te doen naast het schrijven van mijn scriptie. Dit leverde ook een omgeving op welke mij de kans gaf om mijzelf te ontwikkelen en ondertussen ook een concreet product af te leveren.

Gedurende mijn stage heb ik mij op communicatief weten te ontwikkelen. Het discusseren met klanten om tot de beste oplossingen te komen was een wezenlijk onderdeel van deze stage. Ook was zelfstandigheid erg belangrijk. Deze ervaring zal ik kunnen benutten in het Young Professional Programme.

Voor nadere gegevens verwijs ik u naar bijgevoegd curriculicum vitae en cijferlijsten. Graag licht ik mijn brief nader toe in een gesprek.

Met vriendelijke groet,

bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 juni 2013, 10:06
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Sydney, 19 juni 2013
Betreft:
Ik begrijp hieruit dat je momenteel in Sydney verblijft? Dit kan wel verwarrend zijn voor degene die je brief leest. Hij zal zich af kunnen vragen of je voor het sollicitatiegesprek naar Nederland komt. Ik raad je aan om dit in je brief kort aan te stippen of een adres in Nederland te gebruiken, bijvoorbeeld dat van je ouders. Je kunt natuurlijk ook voorstellen om het gesprek via Skype te laten plaatsvinden .

Citaat:
Geachte heer/mevrouw,
Richt je brief altijd aan een specifiek persoon. Weet je niet aan wie je de brief kunt richten, vraag dit dan even na.

Citaat:
Bankier worden in een versneld traject. Een kop die mij heel erg aanspreekt. Ik denk hierbij aan een traject waarin ontwikkeling voorop staat. Deze gedachte werd voor mij verder bevestigd in de rest van de vacature.
Dit is niet echt een pakkende opening. Waarom spreekt die kop je aan? Ga daar verder op in, daarmee trek je de lezer je brief in.

Citaat:
Mijn naam is XXXX. Ik ben 23 jaar oud en op dit moment
Je sollicitatiebrief is geen contactadvertentie . Je naam staat onderaan je brief en je leeftijd staat in je cv. Deze informatie hoef je niet in de lopende tekst van je brief te vermelden.

Citaat:
ben ik in de afrondende fase van mijn Msc. Business Administration. Binnen deze studie heb ik gekozen voor de track Organizational & Management Control. Deze richting focust zich op control in organisaties. Door in de samenstelling van mijn vakkenpakket heeft zich dit meer op de financiele kant van bedrijfsvoering gericht.
De laatste zin van deze alinea loopt niet lekker. Kijk hier nog eens naar.
financiele = financiële

Citaat:
De vacature omschrijft naar mijn idee een communicatief sterk persoon, die naast een teamplayer ook onafhankelijk kan werken.
'De vacature omschrijft naar mijn idee ...'. Dit vind ik niet sterk. Het geeft mij het idee dat je niet weet wat de functie precies inhoudt. Je focust in je brief nu heel erg op communicatie en zelfstandigheid, maar ik kan me voorstellen dat een bankier in spe een behoorlijke affiniteit met cijfers moet hebben. Dat zie ik nu niet in je brief terugkomen en dat zou ik wel doen.

Citaat:
Dit is een omschrijving waar ik mijzelf in herken.
Prima, maar onderbouw dit met concrete voorbeelden, daarmee overtuig je de ander van je kwaliteiten. Gebruik hiervoor de STAR-methode. O ja, het is: Dit is een omschrijving waarin ik mezelf herken.

Citaat:
Over welke problemen discussieerde je met klanten? Wat voor klanten waren dit?
discusseren = discussiëren

Citaat:
Voor nadere gegevens verwijs ik u naar bijgevoegd curriculicum vitae en cijferlijsten. Graag licht ik mijn brief nader toe in een gesprek.
curriculicum = curriculum

Je eerste opzet is aardig gelukt. Kijk nog even naar de punten die ik heb aangestipt en voeg ook nog een motivatie toe waarom je juist bij deze organisatie wilt werken.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 juni 2013, 16:52
sd13 sd13 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 juni 2013
Berichten: 7
sd13 is on a distinguished road
Standaard

Wat leuk om deze 'topic' te lezen. Ik bevind mij in dezelfde situatie en ben ook bezig met het zoeken naar vacatures (o.a. voor traineeships, waar het erg lastig is om binnen te komen). Ik kan deze goede brief als een voorbeeld voor mijn brief gebruiken.

Ik heb ook geen feedback meer om te geven na de tips van mariekevanoosterhout. Succes.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 juni 2013, 02:15
Leon89 Leon89 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 juni 2013
Berichten: 5
Leon89 is on a distinguished road
Standaard

Hartelijk bedankt voor je uitstekende feedback Marieke. Dit is van grote hulp. Ik heb geprobeerd uw aanwijzingen te verwerken in mijn brief. Zou u hem nog eens door willen nemen?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 juni 2013, 02:23
Leon89 Leon89 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 juni 2013
Berichten: 5
Leon89 is on a distinguished road
Standaard

Ik heb uw aanwijzingen verwerkt in de brief, zou u hem nog eens door willen nemen?

Ik worstel nog wel met de zin beginnend met 'de vacature omschrijft'. Deze eigenschappen worden niet expliciet in de vacature genoemd, maar dit komt voor mij zo uit de tekst naar voren. Kan ik dit dan op de huidige manier doen?

Sydney, 19 juni 2013

Betreft:

Geachte xxxx,


Bankier worden in een versneld traject. Een kop die mij heel erg aanspreekt. Ik denk hierbij aan een traject waarin professionele ontwikkeling voorop staat. Dit is ook wat ik zoek in een functie. Mijn mening is dat het in de beginfase van mijn carrière belangrijk is om me te richten op ontwikkeling en het opdoen van verschillende ervaringen. Twee aspecten die terugkomen in uw vacature.
Op dit moment ben ik in de afrondende fase van mijn Msc. Business Administration. Binnen deze studie heb ik gekozen voor de track Organizational & Management Control. Deze richting focust zich op control in organisaties. Door de samenstelling van mijn vakkenpakket heeft in mijn studie de nadruk gelegen op de financiële kant van bedrijfsvoering. Hiervoor heb ik gekozen vanwege mijn affiniteit voor het werken met cijfers.

De vacature omschrijft een communicatief sterk persoon, die een teamplayer is maar ook onafhankelijk kan werken. Dit is een omschrijving waarin ik mijzelf herken. In mijn deeltijd baan waren dit vaardigheden die ik veelvuldig toe moest passen en aan kon scherpen in het constante contact met klanten en collega’s. Ook de combinatie van een opleidingsprogramma met het vervullen van een functie zie ik als een grote kans. Deze mix is de reden dat ik ervoor gekozen heb om een buitenlandse stage te doen naast het schrijven van mijn scriptie. Dit leverde ook een omgeving op welke mij de kans gaf om mijzelf te ontwikkelen en ondertussen ook een concreet product af te leveren.

Gedurende mijn stage heb ik mij op communicatief weten te ontwikkelen. Het discussiëren met klanten om tot de beste oplossingen te komen was een wezenlijk onderdeel van deze stage. Mijn stage omvatte de implementatie van een kwaliteitssysteem. Ondanks dat deze opdracht niet optimaal aansloot op mijn studie heb ik hiervoor gekozen vanwege de kansen die ik erin zag. Belangrijk was om de afdelingsmanagers van het productieproces te overtuigen van het belang van het systeem. Communicatie en politiek zijn hierbij belangrijk en dit vind ik twee punten waarop ik mezelf kan ontwikkelen. Ook was zelfstandigheid erg belangrijk. Deze ervaring zal ik kunnen benutten in het xxxx Programme.

Voor nadere gegevens verwijs ik u naar bijgevoegd curriculum vitae en cijferlijsten. Op het moment verblijf ik nog in Sydney voor mijn stage, maar bij terugkomst licht ik graag mijn brief nader toe in een gesprek. Indien het gesprek vroegtijdig plaats dient te vinden is een Skype-gesprek voor mij uiteraard ook een mogelijkheid.

Met vriendelijke groet,


Wederom bedankt!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 juni 2013, 11:36
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Ik worstel nog wel met de zin beginnend met 'de vacature omschrijft'. Deze eigenschappen worden niet expliciet in de vacature genoemd, maar dit komt voor mij zo uit de tekst naar voren. Kan ik dit dan op de huidige manier doen?


Waarom bel je niet even met een paar vragen. Bovenstaande kun je ook mooi in een vraag verpakken, toch?
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 juni 2013, 11:42
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Zeg maar jij hoor

Ik vind deze versie beter dan de eerste, al vind ik hem nog steeds niet pakkend genoeg. Ik merk dat je niet zo goed weet wat de functie precies inhoudt en daarom blijft hij wat op de oppervlakte. Waarom bel je het bedrijf niet op om hen wat meer duidelijkheid over de functie te vragen? Dat kun je gerust doen hoor.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Graag met spoed jullie mening over mijn sollicitatiebrief Nijn Sollicitatiebrief en cv 8 19 juni 2013 11:02
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Graag jullie mening over mijn sollicitatiebrief chucknorris Sollicitatiebrief en cv 4 22 september 2011 21:11
Graag jullie mening over mijn sollicitatiebrief LauravanB. Sollicitatiebrief en cv 3 14 september 2011 02:48
Graag jullie mening om mijn sollicitatiebrief QA Officer BSDB123 Sollicitatiebrief en cv 9 9 augustus 2008 13:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon