Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 oktober 2008, 21:07
exodian exodian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 september 2008
Berichten: 7
exodian is on a distinguished road
Standaard Oefenen voor Assessment?

Hallo Allemaal,

Ik heb de eerste ronde van mijn solicitatie gehaald en ben blij, maar voor de 2de ronde moet ik met een aantal personen een assessment doen en daaruit wordt bepaald wie evt naar een 3rde ronde gaat of wie het uiteindelijk wordt, dus de druk staat vol op de ketel.
Heeft iemand hier ervaring met het doen van die intelligentie testen of capaciteits testen?

Ik ben momenteel wat numerieke testen aan het oefenen op www.fibonicci.com/nl/cijferreeksen

maar zijn deze testen de testen die ik op een assessment kan verwachten? Wat zijn jullie ervaringen? Ik neem aan dat iemand weleens een assessment heeft gedaan en ook wel zichzelf heeft proberen voor te bereiden, toch? Heeft het zin? Of is het totaal anders?

Ik had al eerder gepost, maar was misschien beter een nieuw topic te starten.

grt
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 oktober 2008, 22:17
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Oefenen voor Assessment?

Hallo Exodian,

Gefeliciteerd dat je de eerste ronde hebt gehaald. Dit kun je lezen voor de tweede ronde http://www.carrieretijger.nl/carrier...sch/assessment

Succes en groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 oktober 2008, 22:22
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Oefenen voor Assessment?

Kijk ook eens op de sites van Intermediair en Carp. Verder kun je oefenen voor assessments maar uiteindelijk zul je daarmee weinig invloed uit kunnen oefenen. Uiteindelijk zul je toch een bepaald IQ/EQ hebben. Als je bijvoorbeeld op HBO niveau moet functioneren voor de functie dan wordt je vergeleken met een bandbreedte van HBO-ers. Voor WO functies wordt je dan weer vergeken met een bandbreedte van WO-ers enzovoorts.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 oktober 2008, 01:10
jboi jboi is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 25
jboi is on a distinguished road
Standaard Re: Oefenen voor Assessment?

Normaal gezien geven de tests op carrièretijger een goede opwarming voor een assessment test. Maar de eerste keer is zo een test wel even schrikken.

Let goed op wat er getest word. Laat je niet verlijden om eerlijke opties te kiezen, maar kies opties die passen bij de job die je ambieert. Wees consistent.

Veel testen zijn redelijk eenvoudig te misleiden omdat ze gebaseerd zijn op de karakter types beschreven hier op carrieretijger.

Logica & wiskunde reeksen, daar kan je op oefenen. Laat je ook niet misleiden door tijdsdruk die soms gegeven word. Ik heb al een test gezien waarbij 15 antwoorden op 40 vragen met tijdslimiet een gemiddelde score opleverde.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 oktober 2008, 19:17
exodian exodian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 september 2008
Berichten: 7
exodian is on a distinguished road
Standaard Re: Oefenen voor Assessment?

Dankewel voor jullie reacties!

ik heb het assessment advies doorgelezen hier op carriere tijger en ik had er veel aan. De verscheidene testen die ik gemaakt heb op 123test.nl waren nogal aan de korte kant. Echt oefenen kan j het niet noemen, het geeft meer een indicatie. Fibonicci.com heeft een stuk minder testen, maar wel meer oefen vragen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk
Uiteindelijk zul je toch een bepaald IQ/EQ hebben. Als je bijvoorbeeld op HBO niveau moet functioneren voor de functie dan wordt je vergeleken met een bandbreedte van HBO-ers.
Ik geloof dat dit beinvloedbaar is, als j niks voorbereid op numerieke reeksen etc, dan zal het zeker slecht uitvallen. Als j er van uit gaat dat iedereen oefent, moet j zelf nog harder oefenen. Ik wist niet precies wat ik moest verwachten, over persoonlijkheids testen benik niet zo bang, ik ben door de eerste ronde, dus ze zullen wel wat in mij zien. Ik ben bang dat het meer op IQ aankomt.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 oktober 2008, 23:33
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Oefenen voor Assessment?

Het is niet zo beinvloedbaar als je denkt. Je kunt hoogstens van bijvoorbeeld 60% naar 65% gaan waarbij 60% dan bij een ongeoefende kandidaat zou gelden. Je zult echter niet naar 80% gaan van 60%.

Daarom zijn er ook IQ testen. Juist om sabotage door de kandidaat te voorkomen. Uiteraard zal er van test tot test een verschil bestaan.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 oktober 2008, 23:51
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Oefenen voor Assessment?

De cijfermatige en taalkundige dingen en oefeningen voor ruimtelijk inzicht kun je inderdaad oefenen.

Maar waarom zou je een test saboteren door oneerlijke / sociaal wenselijke antwoorden gericht op de functie te geven, jboi?
Je wilt toch aangenomen worden op wie je bent, niet op wie je probeert te zijn?

Overigens is het een grote fabel dat je persoonlijkheids assessments kunt sturen / saboteren. Denk je echt dat de makers van zo'n test zich, na jaren psychologische studie en onderzoek, om de tuin laten leiden door een oneerlijk en ambiteus kandidaatje?
Dan kunnen ze kandidaten net zo goed een testje uit de Viva of de Flair laten doen.
Nee het zit heus goed in elkaar. Als jij je voordoet als een harde commerciele vent terwijl je dat echt niet bent, dan komt dat er op de een of andere manier toch wel uit.

Zelf heb ik met verschillende assessment tools gewerkt en een saboteur is echt zo ontmaskerd.

Wees gewoon jezelf, je wilt toch ook dat je daarvoor wordt aangenomen?
Echt talent komt vanzelf wel bovendrijven....

Succes ermee in ieder geval.
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 6 oktober 2008, 22:56
exodian exodian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 september 2008
Berichten: 7
exodian is on a distinguished road
Standaard Re: Oefenen voor Assessment?

Hoeveel j vooruit gaat hangt van de persoon af lijkt mij. En als ik ervan uit ga dat hier een kern van waarheid in zit, wat ik ook van meerdere mensen heb gehoord

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jboi
Ik heb al een test gezien waarbij 15 antwoorden op 40 vragen met tijdslimiet een gemiddelde score opleverde.
Dan kan ik mij voorstellen als j 5 vragen meer goed hebt omdat j goed geoefend hebt, dat een significant verschil in j IQ teweeg kan brengen, vooral als je bijv op de rand HBO/ Universitair bungelt.

En ik geloof ook niet dat j j persoonlijkheid kan cheaten, tenzij j egt goed bent. Dat zal er toch wel uitkomen met rollen spellen etc. Ik wil gewoon aangenomen worden omdat ik de betere ben.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 7 oktober 2008, 14:33
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Oefenen voor Assessment?

Je bent het jezelf verplicht om je degelijk voor te bereiden.

Een persoonlijkheidstest kun je beinvloeden. Door consequent te antwoorden kun je de professionele kant van jezelf meer benadrukken. Ga je niet compleet anders voordoen, want dan val je door de mand. Je kunt in zo'n test wel ietswat sociaal wenselijk antwoorden.

Ook kun je je gemeten IQ met minstens 10 punten verhogen door die testen te oefenen. Je wordt niet intelligenter, maar je komt wel beter uit de bus. Daarom: Oefenen!!!

Persoonlijk vind ik die testen maar een hele beperkte waarde hebben. De realiteit is dat jouw nieuwe werkgever er wel waarde aan toekent en dat andere kandidaten zich ook voorbereiden. Als je die baan wil hebben moet je het spelletje meespelen. Succes.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 7 oktober 2008, 19:21
exodian exodian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 september 2008
Berichten: 7
exodian is on a distinguished road
Standaard Re: Oefenen voor Assessment?

Ben het er helemaal mee eens. Donderdag heb ik mijn assessment. Ik zal mijn ervaringen hier posten. Lijkt me wel fair voor de hulp
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
assessment

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon