Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 januari 2018, 16:29
CVLhc CVLhc is offline
Lid
 
Geregistreerd: 31 december 2017
Berichten: 11
CVLhc is on a distinguished road
Standaard Feedback gevraagd sollicitatiebrief + CV + enkele losse vragen.

Beste,

Allereerst iedereen een gelukkig nieuwjaar en hopen dat iedereen via hier maar aan een baan mag komen!

Zelf kreeg ik afgelopen woensdag een bericht van een collega over een vacature bij het bedrijf waar ik buitengewoon graag in dienst wil. Helaas had ik er pas donderdagavond de tijd voor om aan te beginnen dus sinds die dag ben ik al aan het puzzelen voor een goede brief.

Momenteel is de vacature intern dus officieel kan ik hem niet zien, het is dat ik hem via een collega doorgestuurd heb gekregen. Ik heb al eens nagevraagd of ik intern kan solliciteren wanneer deze vacature beschikbaar zou komen maar dit bleek toen niet mogelijk te zijn volgens de opzichter en afdelingshoofd, ik heb niet verder doorgevraagd. Ik wil het morgen, wanneer we weer beginnen met werken toch nog even een keer navragen. Echter heb ik nu ook een telefoonnummer van de persoon die over de sollicitaties gaat dus ik wil daar morgen ook telefonisch contact mee zoeken om zo te bekijken of ik niet alsnog intern kan solliciteren. In ieder geval kan ik dan alvast enkele vragen stellen.

Ik wil de volgende vragen stellen:
- Of ik als uitzendkracht intern mag solliciteren.
- Of ik de sollicitatiebrief aan haar kan richten of dat dit aan een andere persoon gericht moet worden.

Ik heb in de bijlages de vacature, CV en mijn huidige brief meegestuurd om eens na te laten kijken. Hier heb ik een aantal vragen over want ik wil een zo goed mogelijke brief samenstellen.

1. Zijn er meer dingen die ik in het telefoongesprek met de personeelsconsulente kan vragen om het niet op een gesprek van 1 minuut te houden? Of is dat niet erg?
2. Wat is jullie mening over mijn sollicitatiebrief? Ik ben zelf nog niet tevreden en zit er vooral mee dat ik teveel ik-ik-ik gebruik. Zelf ga ik nog door met verbeteren maar in die tussentijd hebben jullie alvast de kans om te kijken naar wat ik tot nu toe op papier heb.
3. Heb ik de AIDA goed toegepast? Vooral het ID-gedeelte is het stuk wat ik moeilijk kan verwoorden.
4. Hoe kan ik het ik-gebruik beter verwoorden in een u-krijgt-dat-voordeel verhaal? Ik krijg het met de voorbeelden op de site nog niet gedaan omdat dat voorbeelden uit een hele andere sector zijn.
5. Voor de vacature is Rijbewijs C en CCV-B/Code95 een vereiste en ervaring met een huisvuilwagen een pré. In mijn CV heb ik vermeld dat ik bereid ben deze te behalen (omdat dit het eerste is wat direct bovenaan een CV staat) en ook heb ik de bereidheid tot het halen van een bewijs vermeld in mijn brief. Is dit voldoende of moet ik dit anders verwoorden? Ik heb van collega's gehoord dat de vuilniswagens semi-automaat zijn dus dan is mijn automaat-rijbewijs geen bezwaar. Moet ik hier nog wat extra over vermelden in mijn brief?
6. Is mijn CV te lang? Ik heb het graag zo volledig mogelijk maar het kan misschien ook te lang zijn, mijn opleidingen in de dierenbranche kunnen van belang zijn dus in dat opzicht is het denk ik ook niet verstandig om deze weg te halen.
7. Zijn er nog extra tips voor de verwerking? Ik wil echt mijn uiterste best doen voor deze baan, het is dé baan waar ik voor de volle 100.000% voor wil gaan en zeker weet dat ik het er naar mijn zin zal hebben, waar ik gewaardeerd word, waar we om en met elkaar kunnen lachen en waar ik met iedereen door 1 deur kan.

De vacature:
vacature XXX.pdf

Mijn CV:
CV van HC.pdf

Mijn concept-brief:
SB van HC.pdf

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen, ook al zijn het er wat veel!

Groetjes, Harry.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 januari 2018, 18:42
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Beste Harry,

Om te beginnen wat opmerkingen op je sollicitatiebrief.

Hier staat een rij losse woorden:
Citaat:
MBO opleiding natuur en groene ruimte en stages bij
Dat leest een stuk prettiger als je een koppelstreepje gebruikt voor de samenstelling en hoofdletters in de titel van de opleiding:
MBO-opleiding Natuur en Groene ruimte en stages bij
Idem: afdeling Openbare Ruimte.

De 3e alinea is inderdaad een lang ik-ik-ik-verhaal. En het komt op mij over als de profielschets van de Modelmedewerker van de Maand

"Aanwezigheid" is een passief begrip.

"Ik stel mijn eigen doelen" kan ook worden gelezen als "gaat zijn eigen gang en negeert opdrachten".

Citaat:
6. Is mijn CV te lang?
Een beetje wel.

Opleidingen is prima, al zijn examenvakken wat veel detail. Die kun je ook weglaten.

De oudere stages (2010-2014) kun je misschien iets meer samenvatten.

Bij de lijst cursussen vraag ik me af of alles van belang is voor deze sollicitatie. Bijvoorbeeld Hoenderfokker?

Onder 'Hobby's en nevenactiviteiten' staat naar mijn smaak te veel toelichting. Gebruikelijk is om die simpelweg op te sommen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 januari 2018, 01:45
CVLhc CVLhc is offline
Lid
 
Geregistreerd: 31 december 2017
Berichten: 11
CVLhc is on a distinguished road
Standaard Reactie op feedback René.

Beste René,

Hartelijk dank voor uw reactie!

Ik heb er deze avond nog even goed voor gezeten en mijn CV ingekort. Enkele kleine aanpassingen zijn gedaan. Mijn werkervaringen van de diergerelateerde stages heb ik in ongeveer de helft minder woorden aan kunnen passen. Ook zag ik bij de groenbedrijven nog dat ik bij de eerste dingen die ik opgenoemd had, eigenlijk wat dubbel had verwoord dus dit heb ik er nog uitgehaald.
Qua lengte is mijn CV teruggebracht naar 2 pagina's en de hobby's staan op de derde pagina, ook in sterk ingekorte versie.

Een voorbeeld van de aanpassing bij de stage van 2010-2013:
Werkzaamheden: Reinigen en verzorgen van dieren en hun verblijven,
terreinonderhoud, begeleiden van bezoekers, openen en
sluiten, collecteren.

Een voorbeeld van de aanpassing bij de stage van zomer 2010:
Werkzaamheden: Verzorging van dieren en hun verblijven, terreinonderhoud,
helpen bij (kinder)feestjes.

Mijn hobby's en nevenactiviteiten staan nu alsvolgt vermeld:
- Ik ben ongeveer 4 jaar lid geweest van scouting Heinkenszand.
- Fokken van raskippen (Hollandse kuifhoenders en Araucanakrielen) voor de instandhouding en verbetering van cultuurhistorische hoenderrassen en het deelnemen aan kleindierenshows waar de dieren beoordeeld worden en getoond worden aan het publiek.
- Sinds maart 2017 ben ik toegetreden als penningmeester bij de Nederlandse Kuif- en Baardkuifhoenderclub, de rasvereniging van 1 van de hoenderrassen die ik fok. Ook ga ik mij bezighouden met de modernisering van de website.
- In mijn vrije tijd heb ik enkele particuliere tuinen in onderhoud. 1 hiervan is van een ouder echtpaar, doordat ik ze help in het onderhoud van hun tuin kunnen zij hier blijven wonen.
- Sinds het najaar van 2017 heb ik 2 volkstuinen in beheer waarvan 1 van een particulier. Hier verbouw ik groentes en fruit met speciale vormen en kleuren en kweek ik enkele vaste planten.

Verder heb ik een groot deel van mijn sollicitatiebrief herschreven. Het middenstuk en slot heb ik alsvolgt aangepast (na 'in de 7 dorpen binnen de gemeente') :

Tijden veranderen en ook binnen de groensector heeft dit gevolgen. Voor uw bedrijf bied dit kansen. Te denken valt aan nieuwe beplantingsconcepten gericht op kostenbesparing zonder achteruitgang van uiterlijk. In overleg met mijn voorman zijn enkele door mij voorgestelde ideeën al in de praktijk tot uitvoering gebracht. Hier wil ik graag een vervolg aan geven.

Klantgerichtheid word steeds belangrijker. Slechte ervaringen staan binnen de kortste keren op Facebook of Twitter. Ik sta inwoners te woord en ik doe mijn best om hun vragen naar tevredenheid te beantwoorden, op deze manier geef ik een visitekaartje af voor uw bedrijf. Dit doe ik ook tegenover mijn klanten als ik in mijn eigen tijd hun tuin onderhoud. Dit heeft voor mij al nieuwe klanten opgeleverd. In uw geval kunnen dit dus tevreden inwoners zijn.

Het werk binnen uw organisatie is zeer gevarieerd. Een flexibele houding hoort hierbij. De ene dag sta je een heg te knippen en de volgende dag moet je met de huisvuilwagen op pad om containers te ledigen. Achterop staan twee collega’s die de containers aanvoeren, een verantwoordelijkheid die ik graag aanga.

Gemeente XXX haalt met mij een medewerker in huis die met plezier zijn kennis vergroot om ook in de toekomst aan alle wensen van de gemeente te blijven voldoen. Mooi is zijn extra diploma dierverzorging, wat van pas kan komen wanneer er iemand in moet vallen op de door gemeente Goes beheerde kinderboerderij.

Ik durf het om bij uw bedrijf te starten. Durft u het ook aan om mij uit te nodigen voor een gesprek waarin ik mijn enthousiasme voor deze baan verder toe kan lichten? Ik kijk uit naar uw reactie.

-----

Het telefonische contact wat ik vandaag zou hebben is niet meer gelukt, ik heb 6x gebeld maar kreeg steeds een antwoordapparaat, de laatste keer heb ik ingesproken wat door de zenuwen de eerste keer niet soepel liep helaas, dus toen heb ik opnieuw gebeld en alsnog beter ingesproken. Vervolgens ben ik aan het eind van de dag naar het stadskantoor geweest om te bekijken of ik op die manier in contact kon komen met de persoon in kwestie, uiteindelijk is bij het hoofd van de afdeling op het antwoordapparaat een bericht ingesproken waarin de receptioniste uit zichzelf al benoemde dat ik zeer enthousiast was en ook mijn naam en nummer doorgegeven, dus voor mij een pluspunt en nu maar hopen dat ik morgen teruggebeld word. Zelf ben ik thuis nog even verder gaan zoeken en heb een mailadres gevonden.

Mocht ik deze woensdag niet teruggebeld worden ga ik opnieuw naar het kantoor om te kijken of ik mijn brief+cv persoonlijk af kan leveren.

Ik hou jullie op de hoogte!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Feedback gevraagd sollicitatiebrief estelerr Sollicitatiebrief en cv 3 8 november 2017 11:19
Sollicitatiebrief stage leerplichtambtenaar. Feedback gevraagd Nadja Sollicitatiebrief en cv 2 14 maart 2012 15:56
CV opstellen, feedback gevraagd MJ86 Sollicitatiebrief en cv 1 29 september 2011 20:57
Sollicitatiebrief Medewerker Onderwijs Office en CV graag feedback RBus Sollicitatiebrief en cv 4 22 februari 2011 12:55
Feedback gevraagd op sollicitatiebrief redacteur Journalistje Sollicitatiebrief en cv 4 2 oktober 2009 11:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon