Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 augustus 2009, 15:41
frankem frankem is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Berichten: 3
frankem is on a distinguished road
Standaard carriere op dood spoor, toekomst?

Een lang verhaal:

Na mijn studie HBO bouwkunde ben ik op een architectenbureau terecht gekomen. Zo heel uitdagend is het werk van een bouwkundige blijkbaar niet, want na anderhalf jaar had ik de werkzaamheden wel een beetje gezien en ben ik naast mijn baan een studie architectuur begonnen om uiteindelijk architect te worden. De studie liep na 4 jaar, voor m’n afstuderen vast. Na veel nadenken de conclusie getrokken dat ik eigenlijk helemaal niet thuis hoorde in de techniek/bouw/architectuur en de beslissing genomen om de studie te stoppen. Ik wilde geen architect meer worden. Daarna heb ik, mede door een lastige periode in de bouw op diverse architectenbureaus gewerkt en doordat ik ieder half jaar wel op een ander architectenbureau terecht kwam bleef het op een of andere manier wel leuk om dat werk te blijven doen. Ik had toen een simpele flat, dus financieel was het ook allemaal niet zo’n probleem.

Toen kwam er een sterfgeval van een dierbaar iemand uit zeer nabije omgeving. 2 weken thuis gezeten en (te snel)weer aan het werk. Werk ging toch wel heel slecht en ik heb vervolgens op advies van de huisarts 4 maanden thuis gezeten met een depressie en hulp gezocht voor de depressie. Tijdens de depressie heb ik me op fotografie gestort, om toch ook bezig te zijn want van thuis zitten kwamen de muren ook op me af.

Na de depressie weer aan het werk gegaan. Ik werd echter ontslagen vanwege zogenaamde tegenvallende bedrijfsresultaten, maar eigenlijk waren ze er niet blij mee dat ik 4 maanden thuis zat. Wederom een tegenslag dus. Na het ontslag op eigen houtje wederom een architectenbureau gevonden, waar ik nu een jaar in dienst ben. Het begint echter weer van voren af aan. Ik zit hier nu een jaar, ik heb het wel gezien met de werkzaamheden, m’n werk is 0,0 uitdaging, iedere dag is hier het zelfde en de tijd kruipt voorbij, ik zit meer te mailen en te internetten dan dat ik werk op een dag, m’n werkgever vraagt zich serieus (en terecht) af of ik hier wel hoor en gemotiveerd ben, ik ben ‘savonds doodop van een dag werken, chagrijnig en ongeïnteresseerd. Kortom, ik zit hier gewoon weer niet op m’n plek en overweeg serieus om te stoppen. Niet dat dat nou zo makkelijk is zonder inkomen

De fotohobby is daarnaast intussen dermate uit de hand gelopen dat ik er best m’n beroep van zou willen –en volgens mij ook wel kunnen- maken, ik zit te denken aan architectuurfotografie. De liefde voor architectuur is namelijk niet geheel verdwenen. Maar goed, ik zit wel met een hypotheek en een pasgeboren kind. De drang om hier te stoppen is echter nog nooit zo groot geweest. Niet heel handig in deze periode, waarbij de banen niet echt voor het oprapen liggen.
Herkennen mensen dit? Heeft iemand advies voor me waar ik kan beginnen? Dit is zo ontzettend uitzichtloos…
Bedankt voor het lezen.

Een uitgebluste bouwkundige.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 augustus 2009, 16:19
Silla Silla is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Berichten: 4
Silla is on a distinguished road
Standaard Re: carriere op dood spoor, toekomst?

Hallo 'uitgebluste bouwkundige',

Wat een vervelend verhaal. Als net afgestudeere kan ik er niet direct over mee praten, maar als maatschappelijk werker zijnde herken ik je verhaal wel. Door je hele verhaal heen lees ik dat je eigenlijk totaal niet op je plek zit. Niet bij dit bedrijf, maar eigenlijk helemaal niet in de architecten/bouwkundigenbranche. Je blijft vanwege je hypotheek en het vaste salaris? Ik kan mij voorstellen dat je op dit moment met de crisis en een pasgeboren kind niet staat te springen om te stoppen. Fotografie is een mooi maar tamelijk onvast beroep. Zijn er binnen je beroep mogelijkheden tot extra (interne?) scholing zodat je meer de kant van je interesse op kan? Misschien is er via het NTI e.d. een (avond) opleiding te vinden die jou aan spreekt. Als je geen idee hebt wat je precies wilt kun je altijd een interesse test doen. Bij sommige bedrijven heeft afdeling P&O deze optie en anders kun je altijd naar een onafhankelijk bureau toestappen.

Succes ermee,
Silla
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 augustus 2009, 18:50
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: carriere op dood spoor, toekomst?

1: Volg in de avonden en weekeinden cursussen fotografie.
2: Bouw een website en link naar Hyves, Facebook, LinkedIN, Flickr enzovoorts om een portfolio op te bouwen.
3: Probeer via de lokale krant, via je netwerk enzovoorts een zo groot mogelijk aantal rapportages te doen (tegen minimale maar steeds betere vergoeding).
4: Bouw in je vrije tijd een fotopraktijk op.
5: Op termijn ben je hopelijk goed genoeg (qua techniek maar vooral qua klantenbasis) om zelfstandig verder te gaan.
Het fotograafvak is een moeilijke maar niet onmogelijk weg.
Succes.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 augustus 2009, 20:52
frankem frankem is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Berichten: 3
frankem is on a distinguished road
Standaard Re: carriere op dood spoor, toekomst?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silla Bekijk bericht
Door je hele verhaal heen lees ik dat je eigenlijk totaal niet op je plek zit. Niet bij dit bedrijf, maar eigenlijk helemaal niet in de architecten/bouwkundigenbranche. Je blijft vanwege je hypotheek en het vaste salaris?
Juist, mooi kort samen gevat.

@Henk, bedankt voor je uiteenzetting. Dat geeft weer moed
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 augustus 2009, 10:35
jvs jvs is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 augustus 2009
Berichten: 19
jvs is on a distinguished road
Standaard Re: carriere op dood spoor, toekomst?

Beste Frankem,

Ik denk dat Henk mooi samenvat wat er dient te gebeuren.

Er is niets mooier dan van je hobby je werk te maken maar je moet er natuurlijk ook geld mee verdienen om je leven mee te financieren.

Maak eerst een business plan en praat met mensen. Kijk ofdat je er ook daadwerkelijk geld mee kan verdienen. Je zal ook echt goed moeten zijn in je vak en een aparte inslag moeten hebben om opgemerkt te worden in de wereld van de fotografie denk ik.

Probeer daarna je eerste geld te verdienen met je hobby maar houd je huidige job nog wel aan als 'backup'.

Daarna kan je rustig overschakelen.

Groeten
__________________
Johan Van Steen
www.zen-op-kantoor.net
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 augustus 2009, 15:56
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Van baan veranderen

Ik wil graag van baan veranderen, iets totaal anders gaan doen. Maar na zoveel ervaring te hebben in mijn huidige branch is geen enkele wergever bereid mijn een kans te bieden omdat ik geen ervaring heb... Zucht... dus ik zal zonder omscholing nooit van branch kunnen switchen en de meeste opleidingen duren minimaal 4 jaar, tegen de tijd dat ik klaar ben zal men zeggen.... te weinig ervaring en niet jong genoeg. Hoe kun je dan in hemelsnaam iets gaan doen dat je echt leuk vindt?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 augustus 2009, 22:13
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Van baan veranderen

Door om te beginnen in oplossingen te leren denk en niet in obstakels te blijven denken.
Je bent een grote jongen dus daar moet je zelf uit zien te komen.
Succes.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 26 augustus 2009, 08:36
frankem frankem is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Berichten: 3
frankem is on a distinguished road
Standaard Re: Van baan veranderen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Ik wil graag van baan veranderen, iets totaal anders gaan doen. Maar na zoveel ervaring te hebben in mijn huidige branch is geen enkele wergever bereid mijn een kans te bieden omdat ik geen ervaring heb... Zucht... dus ik zal zonder omscholing nooit van branch kunnen switchen en de meeste opleidingen duren minimaal 4 jaar, tegen de tijd dat ik klaar ben zal men zeggen.... te weinig ervaring en niet jong genoeg. Hoe kun je dan in hemelsnaam iets gaan doen dat je echt leuk vindt?


Misschien even jezelf aanmelden op het forum en een eigen topic starten?
Wat anderen in mijn topic al zeggen, zoek eerst eens uit wat je zelf wilt en hoe je kunt komen middels cursussen, praten met anderen, etc.
groet,
topicstarter
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Mini-enquête: carrière maken Raf Loopbaanvragen 6 27 mei 2008 09:24
Carrière of relatie? memory Loopbaanvragen 8 19 mei 2008 08:07
Heb jij alles uit je carrière gehaald wat erin zat? René Loopbaanvragen 0 12 januari 2008 10:35
Carrière, een vies woord? scribent Loopbaanvragen 3 13 november 2006 19:37
Wil ik wel carrière zoals iedereen carrière ziet? EmMetjes Loopbaanvragen 1 9 juli 2006 14:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon