Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 maart 2010, 11:53
Pheebe Pheebe is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 3
Pheebe is on a distinguished road
Standaard Doorstroom van MBO 4 via HBO naar WO Psychologie

Goedemorgen,

Ik heb een aantal vragen over de opleiding psychologie. Dit jaar zal ik afstuderen voor MBO4. Hierna ben ik van plan om eerst HBO Psy te gaan doen en daarna iets op de universiteit, maar misschien kunnen jullie mij advies geven over de beste doorstroming. Het liefste zou ik trouwens iets met GZ-psychologie gaan doen.

Ik weet dat er meerdere mogelijkheden zijn qua doorstroming:
HBO P> Uni bachelor > Uni master
HBO bachelor > Uni (pre-)master
Welke doorstroming kan ik het beste volgen om een GZ-psycholoog te worden?

En dan nog een vraag(heb niet echt duidelijk een antwoord kunnen vinden hierop) àls ik de keuze maak om eerst mijn HBO bachelor te halen, kan iemand mij ervaringen vertellen over de LOI en NTI(toegepaste psychologie)? En ook hoe het zit met de studeertijd(LOI houdt een tijd aan van 3 jaar, NTI van 4 jaar).
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 mei 2010, 13:53
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Doorstroom van MBO 4 via HBO naar WO Psychologie

Hey,

Ik studeer zelf bij het NTI en het ligt vooral aan jou hoe snel je klaar bent. De studie houdt in dat je zelfstandig elke dag achter je boeken gaat zitten, opdrachten maakt, aanmeld voor tentamens en de praktijkdagen bezoekt. Als je dat kan dan ben je zeker in 3 jaar klaar, als je iemand bent die deadlines van anderen nodig heeft dan kan het wat langer duren.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 november 2011, 16:19
Jane Doe Jane Doe is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 november 2011
Berichten: 2
Jane Doe is on a distinguished road
Standaard Antwoord

Hallo, Ik heb hetzelfde en heb geprobeerd via het colloqium doctum bij een universiteit binnen te komen hierbij ben ik afgewezen op grond van het tekort aan kennis over wiskunde. Het gat is enorm groot tussen een MBO4 opleiding en een universiteit. Terwijl een HBO opleiding perfect aansluit een zowaar gelijk is aan niveau.
Als je eerst HBO TP gaat doen kun je na het eerste jaar je P te hebben behaald en na veel zelfstudie wiskunde overstappen op de universiteit ik raad je dit dan ook aan maar ik weet niet wat je voorkennis is natuurlijk!
succes,

groetjes Jane.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 november 2011, 12:15
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Dit jaar zal ik afstuderen voor MBO4. Hierna ben ik van plan om eerst HBO Psy te gaan doen en daarna iets op de universiteit.
Voor wo Psychologie geldt vanaf collegejaar 2013/2014 een numerus fixus. Dat wil zeggen dat slechts een beperkt aantal studenten wordt toegelaten tot deze opleiding. Als je niet wordt ingeloot, moet je een jaar wachten en dan is het ook nog maar de vraag of je aan de opleiding kunt beginnen. Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik raad je aan om na te denken over wat je gaat doen mocht je niet ingeloot worden.

Citaat:
Het liefste zou ik trouwens iets met GZ-psychologie gaan doen.
GZ-psycholoog word je niet zomaar. Dan moet je van goeden huize komen, lees de informatie over de GZ-psycholoog op de site van het NIP maar eens door.

Citaat:
Terwijl een HBO opleiding perfect aansluit een zowaar gelijk is aan niveau.
@Jane Doe Pardon? Ik weet dat het hbo de laatste tijd niet zo goed in het nieuws is, maar er is wel degelijk verschil tussen mbo en hbo.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 november 2011, 17:34
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Thumbs up

Op basis van voorgaande informatie en adviezen zou ik ervoor kiezen om:
1: Een reguliere (dus geen particuliere) HBO propedeuse in te gaan met psychologie vakken en sterke wiskunde vakken.
2: Deze reguliere HBO propedeuse af te sluiten met hele hoge punten.
3: Vanuit de HBO propedeuse te proberen een WO psychologie in te stromen.
4: Ik zou ook nu al bijlessen VWO wiskunde nemen. Ook zou ik overwegen om nu alvast bijlessen qua academische studievaardigheden te nemen zodat je hele hoge punten haalt op het VWO.
Als je het IQ hebt en genoeg inzet toont dan moet het uiteindelijk wel lukken. Maar het is een lange en zeer zware weg. Zeker voor iemand die stapelt. De meeste psychiaters hebben een VWO-WO-post-WO achtergrond.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 december 2011, 19:21
simone simone is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 december 2011
Berichten: 3
simone is on a distinguished road
Standaard

Hoi Pheebe,
Wat je ook kunt doen is bij de Open Universiteit gaan studeren.
Ik studeer daar sinds een jaar en hoop over 2 maanden mijn propedeuse te halen. En dat terwijl ik gewoon mavo heb. Het lesmateriaal is echt goed en de begeleiding ook. Je kunt in je eigen tempo leren en er zijn ook begeleidingsbijeenkomsten en practicumlessen. (ook gespreksvoering enzo)
Je moet wel een hoop doorzettingsvermogen en wil hebben, want je leert veel alleen thuis, maar zo te lezen heb je er echt veel voor over.
groetjes van Simone
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 december 2011, 21:53
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Talking

1: Bij de OU krijg je geen studiefinanciering.
2: Bij de OU is er erg veel vrijblijvendheid qua studieverplichting waardoor de kans dat je uiteindelijk heel erg lang over een studie doet of niet afstudeert erg groot is.
3: Bij de OU mis je de interactie met andere studenten en docenten en dat is erg belangrijk voor je persoonlijke ontwikkeling.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 15 december 2011, 11:57
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

1. Je krijgt een aanzienlijk deel terug van de belasting en je hebt minder reiskosten.
2. Hoelang je erover doet ligt aan je eigen motivatie. Er is inderdaad niemand die je handje vasthoudt, maar dat heb ik ook niet nodig.
3.Je hebt regelmatig practicums waarbij je je medestudenten kunt ontmoeten. Verder werk je daarnaast gewoon, dus aan je persoonlijke ontwikkeling kan je voldoende werken in de praktijk van het dagelijkse leven.

Jammer dat je op deze manier je mening brengt, terwijl ik het alleen maar goedbedoel.
Waarschijnlijk moet je nog het een en ander leren in je persoonlijke ontwikkeling.

groetjes van Simone
Met citaat reageren
  #9  
Oud 15 december 2011, 15:51
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Talking

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Jammer dat je op deze manier je mening brengt, terwijl ik het alleen maar goedbedoel.
Waarschijnlijk moet je nog het een en ander leren in je persoonlijke ontwikkeling.

groetjes van Simone
1: Je krijgt maar een gedeelte terug van de BD dus, niet 100% dus het is nog steeds duurder dan regulier onderwijs.
2: Bij regulier HBO/WO krijg je een OV-jaarkaart.
3: Dat jij zelfdiscipline hebt om zelfstandig te studeren is uitstekend. Maar dat is de minderheid van studenten.
4: Regelmatige practica is niet hetzelfde als een aantal dagen per week naar school met vastgestelde roosters en examendata.
5: Werken zonder vooropleiding en dan ook nog studeren is voor heel veel mensen praktisch gezien en ook qua belasting van hun capaciteiten geen optie.
6: De opmerking over persoonlijke ontwikkeling slaat helemaal nergens op.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 15 december 2011, 16:41
cealis cealis is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 143
cealis is on a distinguished road
Standaard

Er zullen altijd verschillende meningen bestaan over de verschillende hogescholen. Sommige zullen zeggen ga voltijd naar een hogeschool anderen zullen zeggen deeltijd. Of de één zal zeggen doe het via afstandsonderwijs terwijl de ander je dat juist afraadt.
Waar het om gaat is dat jij moet kijken wat jouw ligt en wat jouw capaciteiten zijn qua leren. Begin gewoon eens met het eerste jaar aan de hbo en kijk hoe het eerste half jaar verloopt. Doe je goed je best en pak je allemaal zevens en achten en hoger dan kun je kijken of je de overstap kunt maken naar WO maar staar je daar niet blind op. Er is vaak een reden dat je in de tijd voor vmbo/mavo hebt gekozen of het moeten doen en dit is dat je niet geschikt was voor havo/vwo en persoonlijk denk ik dat als je kiest voor voltijd je niet WO aankunt puur op je achtergrond.

Een ander iets waar de meesten niet aan denken is dat je wel praat over na de mbo nog minimaal 5 jaar naar school gaan, hoe zie jij dan je priveleven? Op een gegeven moment moet er ook geld in het laatje komen dus dat zijn ook wel degelijk dingen die over een paar jaar mee gaan spelen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Switchen van hbo SPH naar mbo SPW 4? krabje Opleiding kiezen en volgen 7 27 april 2013 15:39
Sollicitatiebrief coördinator onderwijsorganisatie, feedback gevraagd Pinkie Sollicitatiebrief en cv 6 16 februari 2009 21:39
'Sollicitatiebrief van de maand' heeft me een baan opgeleverd! nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 4 6 oktober 2007 18:31
Sollicitatie-bijstand Financial Controller berbo Sollicitatiebrief en cv 8 25 februari 2007 00:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon