Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Alle andere carrièreonderwerpen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 september 2010, 19:36
Blind0007 Blind0007 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2010
Berichten: 7
Blind0007 is on a distinguished road
Standaard Astronoom & Kernfysicus

Hallo allemaal,

Ik had even een vraag, hoeveel verdient een astronoom ongeveer? En hoeveel een Kernfysicus? Ik zou dit wel heel graag willen weten en over Kernfysicus kan ik niet veel vinden. Ik ben op school heel goed in natuurkunde (stond vorig jaar een 9 gemiddeld) en scheikunde ook (stond vorig jaar 8,5 gemiddeld) en het intereseert mij ook heel veel die vakken. Ik zit nu in Mavo 4, examenjaar, ik ga waarschijnlijk hierna Havo doen en dan misschien nog Vwo. Maar ik heb nog een vraag namelijk: Heb je voor die 2 beroepen Universiteit nodig? En zo ja, iemand ook een idee welke Universiteit die opleidingen heeft? Ik zou graag wat info willen over deze dingen.

B.v.d.

Jacco
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 september 2010, 20:27
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Zie hier:
http://www.astro.uu.nl/~strous/AA/nl...omen.html#v356

Kernfysica is een ander deelgebied van de Natuurkunde. Qua eisen en verdiensten zal het niet (veel) afwijken. Goed zijn in wiskunde is een absoluut vereiste voor dit soort universitaire studies. Het werkgebied zal zich vooral richten op universiteiten, hoewel je ze ook in andere beroepen tegenkomt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 september 2010, 20:49
Blind0007 Blind0007 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2010
Berichten: 7
Blind0007 is on a distinguished road
Standaard

Oke bedankt, en ik zou ook wel willen weten welke opleidingen ik zou moeten volgen voor Astronoom en Kernfysicus (ik weet het zijn hele aparte dingen maar deze beroepen lijken me erg leuk). Is er ook iets op het HBO en dat ik dan door kan naar de Universiteit? Ik zou later misschien wel bij CERN willen werken in Zwitserland als ik Kernfysicus word of als ik die kant uit ga van Astronoom bij NOVA in Nederland of Amerika.

Alvast bedankt,

Jacco
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 september 2010, 20:52
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

1: VMBO is heel erg laag en dus niet voldoende om toegelaten te worden tot het WO.
2: Je kunt een MBO opleiding met natuurkunde gaan doen (zelf even opzoek naar ROC's met dergelijke opleidingen).
3: Je kunt daarna bijvoorbeeld een HBO lerarenopleiding natuurkunde voltooien of na de P van die HBO lerarenopleiding doorstromen naar het WO.
Hoe dan ook: bereidt je ook voor met VWO vakken natuurkunde, scheikunde, wiskunde en Engels. Dat zijn allemaal vakken die zeer kritisch zijn bij voor het WO.
Verder zul je om iets te kunnen bereiken in de natuurkunde of astronomie moeten promoveren. Dat is een traject van nog eens 4 jaar nomimaal na je WO (oftewel: ingenieur, ir./MSc. opleiding) van 5 jaar.
Succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 september 2010, 20:57
Blind0007 Blind0007 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2010
Berichten: 7
Blind0007 is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor de info,

Maar wat is het slimste om te doen? Na Mavo 4 (zit ik nu in) Havo doen en daarna Vwo en daarna Universiteit? Ik zoek zeg maar de beste weg naar die baan... Of is hierna Havo doen en dan HBO doen en dan Universiteit slimmer? En hoe zat het met WO?

Alvast bedankt,

Jacco
Met citaat reageren
  #6  
Oud 7 september 2010, 21:01
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Heel concreet is je pad dan:
1. Mavo
2. Havo
3. VWO
4. Studie Natuurkunde aan de universiteit (5 jaar)
5. Promotieonderzoek (minstens 4 jaar)

Het is een heel traject kun je rustig stellen. HBO opleidingen zijn er bij mijn weten niet. Dit is echt iets heel theoretisch en bepaald geen beroepsopleiding. Het is met name toegepaste wiskunde wat je zult gebruiken in deze beroepen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 7 september 2010, 21:33
Blind0007 Blind0007 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2010
Berichten: 7
Blind0007 is on a distinguished road
Standaard

Oke nogmaals bedankt maar ik zit een beetje met die wiskunde want ik ben een beetje raar want ben best goed in natuurkunde & scheikunde maar wiskunde iets minder... meestal die goed zijn in natuurkunde zijn ook goed in wiskunde... maare bedankt voor de informatie!

Jacco
Met citaat reageren
  #8  
Oud 7 september 2010, 23:17
Pieter
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Niet goed in wiskunde = falen of in ieder geval een hele zware tijd om je door HAVO-VWO-WO-DOCTORAAL heen te vechten.

Ga voor HAVO en daarna VWO. Daarmee kun je altijd nog besluiten om alsnog een andere richting in te gaan zodra je daar mee klaar bent.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 8 september 2010, 10:46
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

@Blind0007: da's niet zo raar. Dat hebben veel mensen. Pure wiskunde is iets anders dan toegepaste wiskunde. Dat laatste is concreter en daardoor beter te begrijpen voor veel mensen. Alleen op het niveau waarop jij nu kijkt is het weinig praktisch meer, maar vooral theoretisch.

Ik vraag me nu wel af of je wel een reëel beeld hebt van het soort werk dat je zegt te zoeken
Met citaat reageren
  #10  
Oud 8 september 2010, 11:55
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Ik vraag me nu wel af of je wel een reëel beeld hebt van het soort werk dat je zegt te zoeken
Ja, dat denk ik ook. Heb je je ook al in andere beroepen op het vlak van astronomie en kernfysica verdiept?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon