Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 februari 2009, 19:20
swiss swiss is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 februari 2009
Berichten: 3
swiss is on a distinguished road
Post Minimaal 5 geselecteerde woorden in een sollicitatiebrief die werkgever selecteert

Het is toch belachelijk voor woorden. Werkgevers selecteren minimaal 5 woorden die zeker in een sollicitatiebrief moeten voorkomen die de computer moet selecteren. Dus geen mens leest nog iets.

Dit schijnt een werkwijze te zijn binnen Europa in bepaalde bedrijven. Juist ja, wij mogen gokken welke?

Welk nut heeft het nog? Het solliciteren heeft zijn kracht verloren.
Wie heeft meer tips om de sollicitatiebrief nog meer kracht bij te zetten.


Ben al bijna 4 maanden aan het solliciteren voor administratief, ondersteunend werk, secretaresse, management assistente. Kom er niet doorheen. Crisis of geen crisis ik zet door. Maar de sollicitatiebrief fungeert niet meer als sleutel. Het gehele doel van een sollicitatiebrief is verdampt.

swiss
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 februari 2009, 00:15
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Minimaal 5 geselecteerde woorden in een sollicitatiebrief die werkgever selecteer

Klinkt een beetje "conspiracy" achtig.... wat is je bron??

Dat de sollicitatiebrief zijn waarde aan het verliezen is, dat ben ik helemaal met je eens. In mijn ruim 10-jarige ervaring als HRM-er en recruiter heb ik slechts weinig sollicitatiebrieven gelezen vanwege de manier van solliciteren: online of via mail.

Maar CV's en brieven lezen, is nog steeds mensenwerk hoor. Dit bericht lijkt mij een verhaal van een gefrustreerde sollicitant die zijn verantwoordelijkheid buiten zichzelf wil leggen.

Het schrijven van een goede brief en CV steeds belangrijker wordt, zeker om je te kunnen onderscheiden en je uniekheid te kunnen uitdrukken.
Zo maak je een kans bij een sollicitatie.
Maak een brief dus van jezelf en geef het ECHTE inhoud.


Ik weet in ieder geval met welke 5 geselecteerde woorden / zinsnedes in een sollicitatiebrief je absoluut geen kans meer maakt tegenwoordig:
- Enthousiast
- Zoekt een nieuwe uitdaging
- Leuk
- Naar aanleiding van.....
- Flexibel en stressbestendig
- Is een goede teamplayer maar kan ook goed alleen werken.


*******NEXT**********


Dus, swiss, als je zo'n moeite hebt met solliciteren (of uitgenodigd worden) , kijk dan eens of je in je CV (belangrijker dan brief) wel goed de boodschap overbrengt wie jij echt bent?
Waarom zouden ze jou moeten uitnodigen, wat maakt jou bijzonder?
Daar draait het om en niet om een gelikte standaard sollicitatiebrief, al dan niet zo van internet geplukt. (Sterker nog, hiermee val je nog sneller door dan mand dan een korfbal....)



Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 februari 2009, 00:36
swiss swiss is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 februari 2009
Berichten: 3
swiss is on a distinguished road
Standaard Re: Minimaal 5 geselecteerde woorden in een sollicitatiebrief die werkgever selecteer

Bedankt voor jullie reacties, en zeker die andere tips. Mijn bron komt van mijn buurman; Directeur van L'oreal in Zwitserland, zijn dochter die bij CLOÉ werkt heeft een vriendin in Parijs zij selecteert de sollicitatiebrieven op die 5 woorden. En dit systeem is bekend binnen Europa.

Dus gefustreerd ben ik niet. Iedereen roept dat je door de crisis het wel kunt vergeten. Maar dat vindt ik een slap excuus! Moet ik 2 á 4 jaar wachten en de crisis de schuld geven dan? Lijkt me niet. Ik trek er een jaar voor uit in het slechtste scenario. Er zal zich wel een kans voordoen.

Door jullie reacties heb ik wel ingezien dat mijn sollicitatiebrieven misschien wat achterhaald waren qua opening of versterking van de inhoud.

Groetjes Swiss
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 februari 2009, 02:07
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Minimaal 5 geselecteerde woorden in een sollicitatiebrief die werkgever selecteer

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door swiss Bekijk bericht
Mijn bron komt van mijn buurman; Directeur van L'oreal in Zwitserland, zijn dochter die bij CLOÉ werkt heeft een vriendin in Parijs zij selecteert de sollicitatiebrieven op die 5 woorden.
Als dit verhaal waar is, dan is de baas van de vriendin van de dochter van je buurman niet al te slim. Want zij zou veel goedkoper een opdracht kunnen geven aan het neefje van de directeur om in 20 minuten een computerprogramma te schrijven dat het werk van de vriendin van de dochter overneemt. Dat neefje en de vriendin kunnen vervolgens de hele dag samen Lingo spelen, terwijl de computer het werk doet.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 februari 2009, 11:27
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Minimaal 5 geselecteerde woorden in een sollicitatiebrief die werkgever selecteer

Rene!

Ik krijg ook ineens trek in een Broodje Aap.


Alle gekheid op een stokje: JUIST nu in deze arbeidsmarkt moet je je met je CV en brief onderscheiden.
Want ook al worden de meeste Nederlanders door deze crisis weer teruggeworpen in hun Calvinistische afweermechanisme, waardoor "harde" papieren en kwalificaties (high concept) weer iets belangrijker worden, de algehele trend in de arbeidsmarkt dat juist het "zachtere" EQ gedeelte en authenticiteit (high touch) steeds belangrijker wordt toch duurzamer.

Een crisis is niets meer dan dat en over een jaar zijn we dat allemaal weer zo goed als vergeten.

De trend in de westerse arbeidsmarkt om je juist op je toegevoegde waarde als unieke persoonlijkheid te onderscheiden zal deze crisis veruit overschaduwen.

En dus zul je ook in je sollicitatiebrief en CV echt een stukje zelfkennis moeten kunnen aantonen.
Misschien is dit juist in die eerste kennismaking wel belangrijk want je hebt nooit een 2e kans om een 1e indruk te maken.
***Smuikende grijns: is dat niet ooit een motto van L'Oreal geweest???***

Groetjes
Tessa


PS: die duidelijk een rechterhersenhelft (emotie, creatief en beelden) persoon is en dit bewijst door niet te kunnen tellen: er staan 6 "foute" zinsnedes in mijn posting hierboven....
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 februari 2009, 13:30
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Minimaal 5 geselecteerde woorden in een sollicitatiebrief die werkgever selecteer

En al zou het zo zijn, dat je zou moeten gokken op woorden, dan zul je altijd wel een keer ergens goed gokken.

Solliciteren is in wezen niets meer en minder dan een gokspel op zoek naar de juiste match, de klik van de eerste indruk, die gemaakt wordt tussen mensen aan de hand van persoonlijkheid.

Ik heb de nodige sollicitanten voorbij zien komen, waarbij ik meteen bij binnenkomst wist wie voor niets kwam en wie een collega zou worden. Zonder uitzondering allemaal goed gegokt, zonder dat ik zelf de gesprekken hoefde te voeren. Mijn binnenkomst bij deze organisatie was gebaseerd op mijn cv waarvan ik achteraf hoorde, dat men vond dat men iemand met zo'n cv niet kon laten lopen. Brief was niet nodig vanwege uitzendbureau.

Boodschap: Gewoon je authentieke zelf zijn, ook in je brief en cv.

Dat het even duurt voordat je een uitnodiging krijgt kan evengoed te maken hebben met dat je het juiste bedrijf voor jou en jij voor hen nog niet bent tegengekomen
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #7  
Oud 3 februari 2009, 16:01
swiss swiss is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 februari 2009
Berichten: 3
swiss is on a distinguished road
Standaard Re: Minimaal 5 geselecteerde woorden in een sollicitatiebrief die werkgever selecteer

alle tips zijn welkom
Met citaat reageren
  #8  
Oud 3 februari 2009, 16:42
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Minimaal 5 geselecteerde woorden in een sollicitatiebrief die werkgever selecteer

Mijn tip is simpel:

Ontdek jezelf en wees het dan expres.

Precies wat Rianne ook zegt: ga niet gokken op steekwoorden die misschien sociaal wenselijk zijn, maar presenteer jezelf zoals je echt bent.

De kans dat je een baan vindt, die echt bij je past en waarbij je jezelf niet in een opgedrongen keurslijf hoeft te wringen is het grootst als je jezelf authentiek presenteert.

Maar je moet daar wel zelf aan werken.

Ga bij jezelf na wat (naast je functionele kennis en ervaring) je drijfveren, passies, talenten en eigenschappen zijn.

Wat is jouw toegevoegde waarde?

Wees niet bang om je kop boven het maaiveld uit te steken door alleen maar gewoon jezelf te zijn.

Wees zelfverzekerd, ook in de toon van je brief en je CV.

Laat zien waar je heen wilt in het leven en hoe jij denkt dat te gaan doen.

En ik weet het: het is niet makkelijk om dit te ontdekken, ik ben zelf niet voor niets met mijn bureau begonnen. Ook ik heb die weg moeten bewandelen!

Succes!!

Tessa

PS: een leuk boek om jezelf en de arbeidsmarkt van de 21e eeuw beter te leren kennen is is:
This is your wake up call - Rolf Rosenmuller en Cees Harmsen!!
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 3 februari 2009, 17:44
Lady Lady is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2006
Berichten: 32
Lady is on a distinguished road
Standaard Re: Minimaal 5 geselecteerde woorden in een sollicitatiebrief die werkgever selecteer

Gisteren tijdens een centrale introductiebijeenkomst bij mijn nieuwe werkgever meldde de HRM directeur ons iets heel anders. Zij geloven sowieso de sollicitatiebrieven niet meer die zij ontvangen. Naar zijn mening zijn de meeste brieven even snel geknipt en geplakt van het internet en geeft dat geen representatief beeld van de sollicitant.
Daarom nodigen zij, ondanks het feit dat het zeer arbeidsintensief is, nu elke sollicitant uit voor een orienterend gesprek. Dit gesprek is zeer pittig en zal worden gevoerd door de divisiemanager en een medewerker van betreffende afdeling. Op basis van hoe dat gesprek gevoerd wordt zal worden bepaald of de kandidaat geschikt is om door te gaan naar een volgende ronde.

Laatst gewijzigd door Lady; 3 februari 2009 om 17:44 Reden: taaltechnische aanpassing
Met citaat reageren
  #10  
Oud 3 februari 2009, 20:52
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Minimaal 5 geselecteerde woorden in een sollicitatiebrief die werkgever selecteer

De standaard sollicitatiebrief verliest inderdaad zijn waarde door de handel op internet. Voor zoveel euro koop je een brief die een ander voor je schrijft, maar zo ontdek je zelf natuurlijk nooit wat nu je drijfveren zijn.

Maar een echte, authentiek, niet geknipte en geplakte sollicitatiebrief, herken je als HRM-er heus wel hoor. Net zo goed als de neppers.
Als je ze uberhaupt nog krijgt.

Maar ik ben het grotendeels wel met je werkgever eens, een brief zegt weinig meer tegenwoordig. Maar om dan maar gelijk iedereen uit te nodigen.... ligt er aan wat je nog meer te doen hebt natuurlijk...

Het is alleen wel jammer dat organisatie en medewerker elkaar bij de introductie al niet meer vertrouwen.

Zo wordt de samenwerking nooit wat.

(maar goed, aan beide kanten schort er wel wat....)

De wereld is niet perfect....
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Studiebaan: haalbaar een werkgever te vinden die betaalt? Karolina Opleiding kiezen en volgen 19 7 februari 2011 03:16
sollicitatiebrief verkoopmedewerker Graag commentaar Cindyy Sollicitatiebrief en cv 7 15 augustus 2009 12:38
Sollicitatiebrief die me een baan opleverde Joke Sollicitatiebrief en cv 7 13 september 2008 15:07
Hoe mail je een sollicitatiebrief en cv nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 9 14 juli 2006 11:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon