Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 januari 2011, 11:38
LennartL LennartL is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 januari 2011
Berichten: 3
LennartL is on a distinguished road
Standaard Open sollicitatiebrief medewerker F&C

Geachte forumgebruikers,

Ik ben bezig met het schrijven van een standaard open sollicitatiebrief, maar ik ben absoluut niet tevreden met het resultaat tot nu toe. Ik zal hieronder mijn situatie beschrijven en kort proberen aan te geven wat mijn knelpunten zijn bij het schrijven van de brief. De vetgedrukte delen in de sollicitatiebrief zijn stukken die per sollicitatie verschillen. Het gaat mij om feedback op het meer algemene gedeelte waarin ik mijzelf en mijn ambities omschrijf.

Mijn situatie:

Ik zit op dit moment in de afrondende fase van een niveau vier MBO opleiding accountancy. Als alles volgens plan verloopt lever ik eind april mijn examendossier in. Ik ben 26 jaar oud en heb op mijn beide stages na geen relevante werkervaring. Wel heb ik van beide stages een schriftelijke referentie gekregen en ik heb na mijn stages als oproepkracht bijverdiend om mijn opleiding te bekostigen.

Ik heb een zeer behoorlijk werk- en denkniveau, hoger dan mijn CV op het eerste gezicht doet vermoeden. Nuchter gezegd: Ik ben niet dom maar heb in het verleden wel domme dingen gedaan waardoor ik een valse start gemaakt heb in mijn carriere.

Wat ik wil en wat ik bereid ben te doen:

Ik ben op zoek naar een baan voor ongeveer 30 uur per week die te combineren is met een duale HBO opleiding accountancy. Ik vind het belangrijk dat de vacature zekerheid biedt voor de duur van de opleiding en qua inhoud genoeg mogelijkheden biedt om mijn portfolio op te bouwen. Aan een hoog loon hecht ik minder waarde, ik zie de komende vier jaar als investering in mijn inzetbaarheid op de arbeidsmarkt voor de rest van mijn loopbaan.

Ik woon op dit moment in Leeuwarden maar ben niet aan Friesland gebonden. Als een vacature goed bij mij past ben ik bereid om (bij tevredenheid over functioneren van beide kanten) te verhuizen naar bijvoorbeeld Zwolle, de randstad of de achterhoek.

Ik wil mijn opleiding in oktober beginnen, dit betekent dat ik na het afronden van mijn opleiding ongeveer vijf maanden de tijd heb om een passende baan te vinden. Ik heb er vrede mee dat de eventuele vacature niet in zijn geheel of zelfs grotendeels niet op HBO niveau is, als er maar wel mogelijkheden zijn om werkzaamheden uit te voeren die noodzakelijk zijn voor mijn opleiding.

De zaken waarover ik twijfel bij het schrijven van de brief.

• Zoals ik eerder aangaf ben ik 26 jaar oud en deze MBO opleiding is de eerste opleiding die ik succesvol afrond. Is dit iets wat ik in een sollicitatiebrief moet toelichten/verdedigen, of kan ik dit beter mondeling toelichten wanneer er tijdens een sollicitatiegesprek vragen over komen?

• Is mijn bereidheid om te verhuizen voor een geschikte vacature iets dat ik in de sollicitatiebrief zou moeten opnemen of is dit iets om te bespreken wanneer ik terugbel om mijn open sollicitatie te bespreken?

• Het feit dat ik meer waarde hecht aan inhoud van de vacature dan loon heb ik niet in de sollicitatiebrief opgenomen, maar het lijkt mij wel iets dat mij onderscheidt van veel andere sollicitanten.

• Alles in het gedeelte over mijn werkhouding en persoonlijkheid is waar en het zijn in mijn beleving positieve eigenschappen, maar wanneer ik dit gedeelte oplees klinkt het niet overtuigend. Dit gedeelte heeft ook een hoog ‘’Friesgehalte’’. Daarmee bedoel ik dat dit gedeelte eventuele vooroordelen over mensen uit het noorden misschien wel (te) erg bevestigt. Ik vraag me af of dat positief is, maar het is wel hoe ik ben.

• Dat ik aan allebei mijn stages een bijbaan overgehouden heb zegt veel over hoe tevreden men over mijn functioneren was. Zou ik dit in de brief belangrijker moeten maken? Ik heb nu niet het idee dat het goed overkomt terwijl het in mijn ogen een van de sterkste argumenten is die ik heb om te laten zien dat ik competent ben.

Samengevat is mijn probleem:

Ik vind dat ik een toekomstige werkgever veel te bieden heb. Ik sta positief in het leven, heb veel ambitie en ben erg flexibel. Ik heb echter het idee dat de brief in combinatie met mijn CV een beeld geeft waar werkgevers niet direct enthousiast van worden.

Excuses voor het feit dat dit een lange lap tekst geworden is, maar ik heb geprobeerd een zo goed mogelijk beeld te geven van hoe ik tegen de verschillende punten aankijk. Bij voorbaat hartelijk dank voor uw kritiek.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: doc sollicitatiebrief open.doc‎ (23,0 KB, 902x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 januari 2011, 15:48
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Open sollicitatie brief

Dag Lennart,

Ik was zelf aan het snuffelen naar open sollicitatie brieven op het internet, en had de vrijheid genomen om jou brief ook door te lezen. Om je ook wat feedback te geven, heb ik wat kleine vraagtekentjes/ toevoegingen geplaatst (meestal in italic weergegeven).

(hmmm, ik zie geen optie voor toevoegen van documenten bij deze "Guest" optie op dit forum)

Copy/ Paste dan maar:
1e alinea
(tijd datum jl., met wie) - ik zou de persoon met wie je gesproken hebt (indien dat 't geval was) noemen en misschien iets toevoegen als "spontaan/ enthousiast/ duidelijk" gesprek oid

2e alinea
jaartal afronden studie

4e alinea
(wie je bent): ik weet niet of dat in de functie wenselijk is, maar iets over initiatief?

Ik ben geen expert in dit dus doe met de feedback wat je wilt. Veel succes met je sollicitaties.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 januari 2012, 01:53
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

• Zoals ik eerder aangaf ben ik 26 jaar oud en deze MBO opleiding is de eerste opleiding die ik succesvol afrond. Is dit iets wat ik in een sollicitatiebrief moet toelichten/verdedigen, of kan ik dit beter mondeling toelichten wanneer er tijdens een sollicitatiegesprek vragen over komen?

Nee, mochten ze ernaar vragen, breng het dan als iets positiefs:"Op mijn 22-ste wist ik eindelijk wat mijn roeping was en ben vanaf nul een MBO studie begonnen, die ik binnenkort afrond. Ik ben dus een volhouder die niet de makkelijkste weg kiest".


• Is mijn bereidheid om te verhuizen voor een geschikte vacature iets dat ik in de sollicitatiebrief zou moeten opnemen of is dit iets om te bespreken wanneer ik terugbel om mijn open sollicitatie te bespreken?

Hangt er vanaf. Als je verder dan laten we zeggen 5 kwartier van je huis wilt werken geef dan aan dat je een verhuizing overweegt. Anders niks over melden. Ook alleen maar melden als je echt van plan bent te verhuizen. Zelf peins/pijns ik er niet over om te verhuizen voor mijn werk en zeg dat ook als ze ernaar vragen, als het bedrijf dus verhuisplannen heeft moeten zij mij vooral niet aannemen, worden we beide ongelukkig van.

• Het feit dat ik meer waarde hecht aan inhoud van de vacature dan loon heb ik niet in de sollicitatiebrief opgenomen, maar het lijkt mij wel iets dat mij onderscheidt van veel andere sollicitanten.

Nooit vertellen! Iemand die het niet erg vindt om minder te verdienen dan zijn directe collega's komt bij mij wanhopig over. Inderdaad onderscheidend, maar niet positief. Jij staat voor kwaliteit en kwaliteit heeft zijn prijs, dat lijkt mij een betere binnenkomer (en overdrijf dat natuurlijk niet).

• Alles in het gedeelte over mijn werkhouding en persoonlijkheid is waar en het zijn in mijn beleving positieve eigenschappen, maar wanneer ik dit gedeelte oplees klinkt het niet overtuigend. Dit gedeelte heeft ook een hoog ‘’Friesgehalte’’. Daarmee bedoel ik dat dit gedeelte eventuele vooroordelen over mensen uit het noorden misschien wel (te) erg bevestigt. Ik vraag me af of dat positief is, maar het is wel hoe ik ben.

Nee komt op mij negatief over. Ik lees dat je een botte einzelganger bent (je vraagt feed back, dus je krijgt feed back). Vermeld liever dat je goed met weerstand kan omgaan en geen probleem hebt een afwijkende mening te uiten. Bijna hetzelfde als jij over jezelf zegt, maar net even positiever.

• Dat ik aan allebei mijn stages een bijbaan overgehouden heb zegt veel over hoe tevreden men over mijn functioneren was. Zou ik dit in de brief belangrijker moeten maken? Ik heb nu niet het idee dat het goed overkomt terwijl het in mijn ogen een van de sterkste argumenten is die ik heb om te laten zien dat ik competent ben.

Nee staat er wel helder in. Evt kun je er iets van maken als "beide klussen heb ik dusdanig succesvol uitgevoerd dat ik hier na mijn stage een parttime baan aan heb overgehouden en van beide heb ik een positieve schriftelijke referentie gekregen".
Ik zou het woord "oproepkracht" vermijden, klinkt vrijblijvend. één is overigens met twee streepjes, die kunnen worden weggelaten als uit de zin al blijkt dat er 1 moet staan ipv 'n.

Eigenlijk vind ik het ondanks de bovengenoemde puntjes wel een heel goede brief. In tegenstelling tot de meeste brieven (voor mijn werk mag ik nog wel eens selecties uitvoeren) kan ik mij wel een voorstelling maken wat voor een persoon jij bent. Veel brieven zijn erg onpersoonlijk: iedereen vindt zichzelf slim, eerlijk en flexibel. Als je her erin wilt zetten vertel dan waaruit dit blijkt.
Je zou nog even kunnen vertellen dat jouw hoge mate van zelfstandigheid was vereist bij de stage en dat je daarom je stage zo goed hebt uitgevoerd en dat dat opviel en gewaardeerd werd door je stagebegeleiders (kun je mss samenvoegen met de alinea daarboven over je referentie).

Veel succes met solliciteren, heb het idee wel dat het snel gaat lukken.

Gr,
Tom
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 januari 2012, 20:04
LennartL LennartL is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 januari 2011
Berichten: 3
LennartL is on a distinguished road
Standaard

Tom, Bedankt voor de goed beargumenteerde feedback. Vooral de manier waarop je sommige dingen weet om te draaien en positiever laat klinken zijn zaken waar ik bij toekomstige sollicitatiebrieven nog vaak aan zal denken.

(misschien steel ik de zin '' Ik kan goed met weerstand kan omgaan en vind het geen probleem een afwijkende mening te uiten.'' voor toekomstige brieven)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief (Junior) Juridisch Medewerker Rechtbank, Graag uw commentaar define Sollicitatiebrief en cv 4 26 mei 2014 20:17
Sollicitatiebrief administratief medewerker nakijken aub Ewa Sollicitatiebrief en cv 4 19 november 2010 15:03
Open sollicitatiebrief pedagogisch medewerker in kinderdagopvang carli Sollicitatiebrief en cv 2 19 juli 2010 16:20
Open sollicitatiebrief onderwijsondersteunend personeel gosiag Sollicitatiebrief en cv 4 11 november 2009 16:46
Open sollicitatiebrief voor de functie mw-er TGtje Sollicitatiebrief en cv 2 6 oktober 2008 20:23


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon