Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 januari 2009, 01:07
Daan2 Daan2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2009
Berichten: 6
Daan2 is on a distinguished road
Standaard Geen perspectief

Ik ben eind 2007 afgestudeerd in de geschiedenis aan de universiteit en ontdekte na afstuderen hoe weinig perspectief er is voor geschiedkundigen op de arbeidsmarkt. Momenteel sta ik volledig met de rug tegen de muur. Mijn geld is op. Ik ben gestopt als postbode, wat ik een maand gedaan heb. Ik kon niet tegen de kou en liep een zware oorontsteking op. Via uitzendbureau's en het CWI ben ik niet in staat om aan een andere baan te komen. Ik word overal afgewezen omdat ze me niet kunnen helpen.

De afgelopen anderhalve jaar was ik enigszins sjagrijnig, omdat ik geen werk kon vinden op academisch niveau. Nu met de economische crises lijkt het wel alsof ik helemaal geen werk meer kan vinden.

Zijn er misschien nog concrete omscholingsmogelijkheden, of gewoon überhaupt een voltijdbaan waar ik iets mee kan. Ik woon in de regio Leiden.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 januari 2009, 09:30
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 220
wieteke is on a distinguished road
Standaard Re: Geen perspectief

Dag Daan,

het is belangrijk om eerst te kijken wat je wil. Welke delen van je studie vond je leuk om te doen, welke hobbies heb je, welke interesses, waar wil je graag mee verder. Daarna kun je vacatures zoeken die daar raakvlakken mee hebben en gericht gaan solliciteren. Ga ook praten met mensen die dezelfde studie hebben gevolgd (recent of jaren geleden) en kijk waar zij terecht zijn gekomen en hoe ze daar zijn gekomen. Daar doe je veel ideeen mee op waar je weer verder mee kunt.
Wanhoop niet, daar is nog nooit iemand verder mee gekomen. Zoek vooral naar mogelijkheden, ze zijn er echt. Ook op universitair niveau.
veel succes
__________________
Wieteke van Heun - de Roos
www.wietekederoos.nl
Ik help zorgorganisaties met het ontwikkelen, organiseren en coördineren van leerinterventies zodat de medewerkers een leven lang kunnen leren en hun deskundigheid blijvend kunnen vergroten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 januari 2009, 09:35
Daan2 Daan2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2009
Berichten: 6
Daan2 is on a distinguished road
Standaard Re: Geen perspectief

Dat heb ik al vaker gehoord, maar ik kan er niets concreets mee.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 januari 2009, 10:13
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 220
wieteke is on a distinguished road
Standaard Re: Geen perspectief

wat heb je tot nu toe allemaal gedaan om een passende baan te vinden? Welke functie zou je graag willen?
Waarom ben je geschiedenis gaan studeren?
Welke functie wilde je hiermee gaan doen?
Welke interesses heb je?
wat zou je heel graag willen doen?

Heb je deze vragen al eens voor jezelf beantwoord? het is echt belangrijk om hier een antwoord te hebben voordat iemand (CWI, uitzendbureau) je verder kan helpen.
__________________
Wieteke van Heun - de Roos
www.wietekederoos.nl
Ik help zorgorganisaties met het ontwikkelen, organiseren en coördineren van leerinterventies zodat de medewerkers een leven lang kunnen leren en hun deskundigheid blijvend kunnen vergroten.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 januari 2009, 11:16
Daan2 Daan2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2009
Berichten: 6
Daan2 is on a distinguished road
Standaard Re: Geen perspectief

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wieteke Bekijk bericht
wat heb je tot nu toe allemaal gedaan om een passende baan te vinden?
Het begon in 2006 toen ik ruim voor afstuderen een sollicitatiecursus deed op de universiteit. Ik was alleen niet zo tevreden met de inhoud van de cursus. Er was een sterke nadruk op het zoeken naar een leuke baan en netwerken.

In 2007 studeerde ik af en tijdens het afstuderen werkte ik als computerzaalbeheerder op een MBO. Toen had ik tijdens mijn werk weinig te doen maar had ik wel continu een computer voor mijn neus, dus ik ben dagenlang gaan zoeken op vacaturesites en naar traineeships. Het probleem wat ik had met vacaturesites was dat er nauwelijks vacatures waren die op mij en mijn soortgenoten van toepassing waren. Iets wat ik tijdens de sollicitatiecursus had geleerd. Want je hoort te netwerken. Ik ben op de school gaan vragen of er nog mogelijkheden waren. Maar die waren er niet. Het werk zelf was te zwaar voor mij, omdat ik bij allemaal pubers moest orde houden, maar technisch gesproken kon ik het wel aan.

Begin 2008 trok ik het niet meer. De werkstress werd te hoog. En ik kon gelukkig via het uitzendbureau waarvoor ik werkte een nieuwe tijdelijke baan krijgen. Daar had ik het op zich wel naar mijn zin. Ik ben daar weggegaan omdat ik een vaste baan kon krijgen, als trainee in de archiefwereld. Ik werd gedetacheerd op een ministerie waar ik me niet fijn voelde met de collega's op het werk. Ik denk dat ik toen nog steeds last had van de werkstress van het werk op het MBO en begon ook de studenten erg te missen.

In juli nam ik ontslag en ik heb toen rustig aan gedaan met werk zoeken, omdat ik voor 4 maanden aan geld op de bank had staan. De kredietcrisis heeft ervoor gezorgd dat ik nauwelijks meer aan de slag kon komen.

In november ben ik naar het CWI gegaan en ging ik reageren op elke baan die ik in de schappen zag waar ik aan de eisen voldeed die een werkgever stelde. Een meneer van het CWI stelde mij de vraag of ik over 7 jaar nog steeds in de groenvoorziening wilde werken. Waarop ik nee antwoordde. En of ik niet iets met mijn studie wilde doen. Dus ik kreeg twee vacatures mee als docent geschiedenis en maatschappijleer. Ik vroeg nog aan hem of dat wel zou lukken, want ik had de lerarenopleiding niet gedaan. Hij zei dat ik moest nabellen. Maar, ik ben niet eens uitgenodigd op een sollicitatiegesprek.

Vervolgens moest ik bijstand aanvragen en kwam ik in een verplichte cursus terecht om werk te zoeken. Het vreemde aan die cursus was dat iedere deelnemer een droombaan moest bedenken, waar we vervolgens anderhalve week mee gingen werken. Mijn droombaan werd docent, maar ik zag weinig kansen en wist niet zeker of ik het wel vol zou houden voor de klas. Anderen hadden nog minder realistische droombanen uitgezocht. Na anderhalve week kwam ik in botsing met de cursusleider, omdat ik te weinig meewerkte. En toen ben ik daar weggegaan, waarbij de bijstandsuitkering ook meteen gestopt werd.

In december heb ik nog als postbode kunnen werken, maar ik vond de vrieskou te erg en ik liep een zware oorontsteking op. En nu heb ik per direct een baan, want anders heb ik binnen enkele weken geen geld meer. Ik ben weer naar het CWI gegaan om op elke baan te reageren die ze hebben, maar ik heb alleen een reactie terug gekregen voor een parttime baan als koerier. De uitzendbureau's hadden ook helemaal niets. Nou ja, ik kan parttime aan de slag als magazijnmedewerker via Luba.

Citaat:
Welke functie zou je graag willen?
Dan kijk ik nu vooral naar de korte termijn. Ik wil per direct een voltijdbaan in de categorie 'maakt niet uit wat, zolang het niet buiten is.'

Citaat:
Waarom ben je geschiedenis gaan studeren?
Dat is een goeie vraag. Vorig jaar mei zei mijn baas tegen mij dat ze haar geld op Icesave wilde zetten, want dan kreeg ze een half procent meer rente. ik weet niet waar mijn gevoelsantenne toen zat, maar ik maakte de rake opmerking dat dat misschien niet zo verstandig was. Dat je je geld beter op een Nederlandse bank kan zetten. Zij keek me boos aan en zei dat ze dat zelf wel uitmaakte, en dat ik me er niet mee moest bemoeien. Achteraf vind ik het wel bijzonder hoe erg ik gelijk had.

Maar ja, dan is de vraag, waarom stond die gevoelsantenne uit toen ik koos voor de opleiding geschiedenis. Achteraf een mooie vraag. Vooral gezien de moeite die ik heb gedaan om zo snel mogelijk af te studeren. Het is ook vreemd dat die opleiding door de staat mede gefinancierd word. Misschien dat ik gewoon deed wat hoorde of zoiets.

Citaat:
Welke functie wilde je hiermee gaan doen?
Dat is iets waar ik en mijn omgeving niet zoveel tijd in gestoken hebben. Misschien was het handiger geweest om een ambachtelijke opleiding te hebben gedaan, iets waarbij je weet wat je daarna gaat worden. Maar, nu is het geld op en heb ik per direct werk nodig.

[/quote]Welke interesses heb je?[quote]

Ik heb interesse naar een voltijdbaan, ergens binnen, per direct.

Citaat:
wat zou je heel graag willen doen?
Onder de huidige omstandigheden ben ik hier niet zo mee bezig. Ik scoor nogal laag op de Maslow-piramide.

Citaat:
Heb je deze vragen al eens voor jezelf beantwoord?
Tot op zekere hoogte wel. Maar voortschrijdend inzicht en veranderende omstandigheden hebben de neiging om mijn mening continu te beïnvloeden.

Citaat:
het is echt belangrijk om hier een antwoord te hebben voordat iemand (CWI, uitzendbureau) je verder kan helpen.
Ik heb een bericht met soortgelijke strekking achtergelaten bij Randstad en ben net door ze gebeld.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 januari 2009, 11:48
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Geen perspectief

Er is weinig dat mensen hier voor je kunnen betekenen denk ik. Je bent volgens mij een lastige klant voor wie niets goed genoeg is maar die ook niet weet wat hij wil. Daarmee is het erg lastig concreet iets te doen.

Misschien moest je eens gaan verhuizen naar een grotere stad (Amsterdam, Rotterdam) en daar toch iets in het onderwijs gaan doen of iets anders. Er zijn genoeg detacheerders in de automatisering, (semi-)overheid waar je een algemene IQ-test doet en waar je vervolgens met je WO (drs) een prima carrière kunt opbouwen.

Maar daar zul je wel achter moeten staan en niet met vage verhalen over oorontstekingen, gevoelsantennes, stress enzovoorts moeten aankomen.

Het kan ook zijn dat je niet in staat bent te functioneren in het bedrijfsleven. Er zijn tegenwoordig een niet onaanzienlijk aantal jongeren die in de WAJONG komen vanwege structurele klachten die jij ook beschrijft.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 januari 2009, 11:55
Daan2 Daan2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2009
Berichten: 6
Daan2 is on a distinguished road
Standaard Re: Geen perspectief

Volgens mij is het tijd voor een revolutie. Dood aan alle neoliberalen!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 8 januari 2009, 11:56
Daan2 Daan2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2009
Berichten: 6
Daan2 is on a distinguished road
Standaard Re: Geen perspectief

Ik weet een leuke baan: Al Qaïda-zelfmoordterrorist en dan ga ik mezelf opblazen bij een ledenvergadering van de VVD.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 8 januari 2009, 12:19
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Geen perspectief

Hallo Daan,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daan2 Bekijk bericht
Volgens mij is het tijd voor een revolutie. Dood aan alle neoliberalen!
Dat denk ik niet. Verschil moet er wezen.

Ik denk dat er wel degelijk mensen zijn op dit forum die iets voor je kunnen betekenen. Maar als je op zoek bent naar je innerlijke behoeftes, jouw unieke essentie en out of the box kunnen denken, dan moet je niet bij Henk zijn, die weer andere kwaliteiten heeft.

Citaat:
Mijn droombaan werd docent, maar ik zag weinig kansen en wist niet zeker of ik het wel vol zou houden voor de klas.
Als het echt je droombaan zou zijn, dan zou je hart een sprongetje maken en zou de vraag of je het wel vol zou houden voor de klas het laatste zijn waar je aan zou denken. Dat het niet je droombaan kan zijn is al bewezen door gestressed te raken van het orde houden in een klas met pubers.

Het lijkt erop dat je je vooral laat leiden door wat anderen vinden en wat je ook bevestigt door te benoemen dat je "gewoon deed wat hoorde of zoiets".

Citaat:
Dat is een goeie vraag. Vorig jaar mei zei mijn baas tegen mij dat ze haar geld op Icesave wilde zetten, want dan kreeg ze een half procent meer rente. ik weet niet waar mijn gevoelsantenne toen zat, maar ik maakte de rake opmerking dat dat misschien niet zo verstandig was. Dat je je geld beter op een Nederlandse bank kan zetten. Zij keek me boos aan en zei dat ze dat zelf wel uitmaakte, en dat ik me er niet mee moest bemoeien. Achteraf vind ik het wel bijzonder hoe erg ik gelijk had.
Dit vind ik intrigerend als antwoord op de vraag waarom je geschiedenis bent gaan studeren. Je hebt het over je gevoelsantenne in combinatie met de financiële wereld.

Als je vrij zou zijn van financiële zorgen en in volledige vrijheid mag kiezen welk werk je graag zou willen doen, waar denk je dan aan?
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #10  
Oud 8 januari 2009, 14:38
Daan2 Daan2 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2009
Berichten: 6
Daan2 is on a distinguished road
Standaard Re: Geen perspectief

De discussie is een beetje uit de hand gelopen. Dit is niet de enige plek waar ik de alarmbellen heb laten rinkelen. Morgenochtend heb ik een sollicitatiegesprek. Missie geslaagd. Mijn excusses voor het breken van de forumregels.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ik kan maar geen keuze maken tussen 3 hbo-opleidingen Luca_Vialli Opleiding kiezen en volgen 10 3 september 2008 00:31
HBO opleiding met beste perspectief ? Remco Opleiding kiezen en volgen 1 3 augustus 2008 17:36
geen winst uikering na overname marc Alle andere carrièreonderwerpen 3 21 januari 2007 17:54
Ik heb geen idee hoe ik verder moet Roque Santa Cruz Loopbaanvragen 5 5 december 2006 20:54
Ik heb werkelijk geen idee! cherry Opleiding kiezen en volgen 1 6 september 2006 16:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon