Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 januari 2012, 14:43
Dreetje Dreetje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 2
Dreetje is on a distinguished road
Standaard Van baan wisselen.. Of toch niet?

Ik zit met een dilemma. Ik ben op dit moment 3 jaar werkzaam als projectassistent bij een project-/adviesbureau voor de overheid en bedrijfsleven (ik ben daar terecht gekomen na mijn stage vanuit de opleiding Managementassistent). Het bedrijfje waar ik werk bestaat uit 6 personen en daardoor is het erg informeel. Ik heb al vanaf het begin een goede band met al mijn collega's, we zijn erg open, kunnen alles met elkaar bespreken. Eigenlijk voelt het als een kleine familie.

Nu ben ik in september 2010 begonnen met een duale HBO opleiding; Management, Economie en Recht. Omdat het een duale opleiding is (werken/leren op HBO) is het de bedoeling dat ik ieder jaar groei qua competentieniveau. Nu is dit binnen mijn bedrijf mogelijk, ik kan daar doorgroeien naar junior projectleider. Hartstikke mooi, maar nu komt het: ik weet niet of ik dat wel wil binnen dit bedrijfje.

Nu zit ik met een knoop in mijn maag, ik heb namelijk hier een vast contract en veel zekerheid, omdat ik weet dat ik hier altijd kan blijven zolang het bedrijf bestaat. Dat weet ik zeker, ik pas daar gewoon. Maar ik ben bang dat als ik hier doorgroei, dat ik dat meer voor hen doe en dat is volgens mij niet echt een goede basis. Het gaat op het moment ook niet gewéldig met het bedrijf, we hebben het erg druk maar moeten wel meer opdrachten krijgen en daardoor moeten we roeien met de riemen die we hebben. We zijn maar met 6 man dus het is hard werken. Ik weet dat zekerheid belangrijk is, maar ik vind het belangrijker om passie voor je werk te hebben.

Begrijp me niet verkeerd, ik ga nog elke dag met plezier naar mijn werk maar met het oog op de toekomst en mijn opleiding, denk ik dat ik liever in een andere organisatie wil groeien. Mijn baas betaalt mijn opleiding omdat dit fiscaal bijna volledig aftrekbaar is. We hebben verder geen afspraken gemaakt dat ik daar dan ook voor een bepaalde tijd moet blijven werken. Ik heb bij start van deze opleiding al aan mijn bazen aangegeven dat ik niet weet wat er op mijn pad komt en dat het dus ook niet zeker is hoe ik dan in het bedrijf sta. Zij hebben gezegd daar begrip voor te hebben, zij vinden persoonlijke ontwikkeling namelijk ook erg belangrijk. Daarom boden ze mij ook aan op de opleiding te betalen.

Ik zou graag jullie mening hierover willen. Wat zouden jullie doen? Voor de zekerheid gaan of voor de ontwikkeling? Ik vind persoonlijke ontwikkeling namelijk erg belangrijk, dat is ook de reden dat ik deze HBO studie ben begonnen. Zelf denk ik dat ik in een grotere organisatie veel meer kansen en doorgroeimogelijkheden heb. Ik hoef niet persee een hoge functie, maar het lijkt me leuk om ook eens te 'proeven' van een grotere, hiërargische organisatie, zoals bijvoorbeeld de gemeente. Hier kan ik namelijk werkzaamheden doen die uitkomsten bieden voor de plaats waar ik geboren ben. Ik heb daar wel affiniteit mee, er gebeurt iets wezenlijks. In mijn huidige functie ook, maar de 'klik' is er niet. Er zijn geen vacatures in mijn gemeente, maar ik weet dat die voornamelijk intern worden vervuld. Gemeenten doen veel voor stagiaires, net afgestudeerden en aan loopbaanontwikkeling. Omdat ik nu inmiddels 3 jaar werkervaring heb (ben overigens 23 jaar) en een brede opleiding volg, lijk ik in mijn ogen een geschikte kandidaat.

Ik twijfel of ik eens contact op zal nemen met de gemeente om eens te kijken wat er mogelijk is. De enige reden om iets anders te zoeken is dus puur omdat ik meer groeimogelijkheden voor mezelf wel creeren. Enig advies?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 januari 2012, 16:23
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

1: Ik zou eerst je HBO opleiding volledig afronden. Studeren vanuit een stabiele situatie werkt meestal het beste.
2: Hopelijk is tegen die tijd de economie weer een stuk gezonder waardoor er weer meer vacatures zijn.
3: Zingeving en ontwikkeling zijn maar beperkt mogelijk, in welke baan dan ook. Je hebt altijd te maken met kantoorpolitiek, externe factoren (de economie, fusies, bezuinigingen) enzovoorts. Zeker bij een gemeente heb je vaak met ondoorzichtig beleid te maken en met hele trage besluitvorming.
4: Ik begrijp je verhaal niet: doorgroeien en meer voor een bedrijf doen is namelijk synoniem met elkaar.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 januari 2012, 20:24
Dreetje Dreetje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 januari 2012
Berichten: 2
Dreetje is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hassan Bekijk bericht
1: Ik zou eerst je HBO opleiding volledig afronden. Studeren vanuit een stabiele situatie werkt meestal het beste.
4: Ik begrijp je verhaal niet: doorgroeien en meer voor een bedrijf doen is namelijk synoniem met elkaar.
Beste Hassan,

Bedankt voor je reactie. In een stabiele situatie is dat wellicht het beste. Maar om meteen terug te komen op je 4e punt, ik gaf aan dat wanneer ik nu binnen dit bedrijf doorgroei, ik het meer voor hen doe. Daar bedoel ik mee dat ik nu groeiontwikkelingen doorga waar ik zelf niet helemaal achter sta, maar het wel doe omdat ik het gevoel heb dat zij dit van mij verwachten. Het is natuurlijk voor mijn opleiding ook belangrijk om te groeien, meer zelfstandig te worden, meer verantwoordelijkheid te krijgen en mijn eigen netwerk op te bouwen, maar het voelt gewoon niet helemaal juist hier. Maar misschien komt dat ook omdat ik nog in het leerproces zit en ietwat onzeker ben over mijn kennen en kunnen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 januari 2012, 21:25
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dreetje Bekijk bericht
Bedankt voor je reactie. In een stabiele situatie is dat wellicht het beste. Maar om meteen terug te komen op je 4e punt, ik gaf aan dat wanneer ik nu binnen dit bedrijf doorgroei, ik het meer voor hen doe. Daar bedoel ik mee dat ik nu groeiontwikkelingen doorga waar ik zelf niet helemaal achter sta, maar het wel doe omdat ik het gevoel heb dat zij dit van mij verwachten. Het is natuurlijk voor mijn opleiding ook belangrijk om te groeien, meer zelfstandig te worden, meer verantwoordelijkheid te krijgen en mijn eigen netwerk op te bouwen, maar het voelt gewoon niet helemaal juist hier. Maar misschien komt dat ook omdat ik nog in het leerproces zit en ietwat onzeker ben over mijn kennen en kunnen.
Doorgroeien moet altijd en zeker bij een HBO/WO achtergrond. Dat zul je ook in alle andere omgevingen waar hoogopgeleiden werken meemaken. Dus zie het als een goede ervaring. Netwerken en mensen overtuigen is een belangrijk onderdeel van de toegevoegde waarde van een typische HBO/WO medewerker. Wil je echter rust in de tent en routinematig alles rustig afwerken iedere dag dan zijn typische MBO functies een beter keuzes. Beide zijn niet beter of slechter en kunnen perfect zijn voor verschillende persoonlijkheden en capaciteiten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ongelukkig door nieuwe baan selena24 Loopbaanvragen 3 16 oktober 2010 02:13
Graag een mening van andere gevraagd sollicitatie pedagogisch medewerker Cindy... Sollicitatiebrief en cv 3 9 februari 2010 22:06
twijfel aan zinsbouw van de brief 5xdetinies Sollicitatiebrief en cv 0 14 januari 2010 17:27
Eerste sollicitatie ooit plotiemoos Sollicitatiebrief en cv 5 3 maart 2009 16:07
Academie voor Kunst en Vormgeving, door de ogen van een oud-student forumbeheerder Opleiding kiezen en volgen 0 8 september 2005 15:45


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon