Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen
Registreer FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 januari 2012, 12:58
Java Java is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 januari 2012
Berichten: 1
Java is on a distinguished road
Thumbs down Zoekend naar de juiste richting, en ook ernstig ziek zijn

Hallo allemaal!

Ok, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Het is een lang, complex verhaal, en probeer t zo kort mogelijk te houden.

Ik ben 27 jaar en weet niet of ik weer moet gaan werken of studeren.

Van 2005 tot 2010 heb ik gewerkt in de detailhandel als verkoper, assistent, en uiteindelijk storemanager. Dat laatste heb ik ruim 2.5 jaar gedaan.
Ik heb daarvoor een MBO detailhandel niv. 4 afgerond.

Dit werk heb ik jaren met tegenzin gedaan. Ik ben niet commerciéél en houdt niet van gepush van bovenaf om targets te halen.
Daarom ben ik HBO SPH gaan doen. Maar heb ik mn 'P' niet gehaald omdat ik school moest stopzetten.

Er is namelijk een hersentumor ontdekt waar ik aan ben geopereerd. Het is deels verwijderd. Het is laaggradig, en nu 'stabiel'. Heb 'slechts' epilepsieklachten en soms pieker ik.

Dat heeft voor een hoop ellende gezorgd. Nu merkte ik dat de SPH heel tof was, maar wel moeilijk. Ik heb altijd concentratie problemen, en moeite met lezen. De richting is wel iets wat bij mij karakter aansluit. Ik ben namelijk sociaal, empathisch, makkelijk in de omgang, en beleefd.

Situatie nu:
- Ik krijg een een (wajong)uitkering van slechts 822 euro.
- Heb een eigenwoning, en betaal alles zelf. En kom zwaar tekort
- 6000 euro schuld door de lening voor half jaar SPH
- Doe 3x in de week vrijwilligswerk op een basisschool. Wat heel tof is, maar geen plek een betaalde baan. Ik sta niet voor de klas, maar conciergewerk, en help kids individueel met opdrachten, pleinwacht etc.

Nu ben ik al vanaf mei bezig metziekenhuizen, UWV, Stichting MEE maar wil gewoon verder! Ik voel me lichamelijk sterk door veel te sporten kan niet goed stilzitten.

Waar ik nu mee zit:

Het liefst wil ik iets doen met de doelgroepen van de SPH.
Ik vind werken met kids, jongeren (of ouderen) (met evt moeilijkheden) super. Het geeft me veel voldoening. Maar geen kinderopvang. Maar weet ook dat er best lastig werk in te krijgen is, en dat er papiertjes worden gevraagd.

Moet ik werken? Of naar school? Ik heb een hoge schuld, geen reet uit te geven en baal daar echt heel erg van. Misschien moet ik de lat qua niveau niet té hoog leggen, aangezien klachten snel terug kunnen komen.

Verder kom ik beter tot mn recht door praktisch aan de slag te gaan

Ik denk wel eens aan een SPW opleiding, maar niet voor wéér min 3 jaar.
Moet ik het 'er op gokken' een baan te vinden? of toch een opleiding volgen

Ik probeer vacatures te vinden, maar t gaat moeizaam.
Verder ben ik mentaal wel sterk maar t geduld begint wel op te raken.

Heeft iemand tips?

Bedankt! (voor het lezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 januari 2012, 17:53
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

1: Sterke met je ziektebeeld!
2: Met MBO4 detailhandel kun je niets in de sociale sector. Je zult dus SPW of SPH alsnog moeten afronden en je op de lange termijn moeten richten.
3: Schuldhulpverlening en je kosten verder terugdringen zijn waarschijnlijk de enige optie.
4: Naast regulier werk dat aansluit op je MBO4 met daarbij vrijwilligerswerk kom je misschien nog wel aan de slag.
5: Helaas is er met een recessie en hoge werkeloosheid uiteraard een flink aantal barrieres om als WAJONG-er aan de slag te kunnen.

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 januari 2012, 17:54
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Wellicht kun je ook met gedragstherapie en/of medicatie je concentratievermogen vergroten en daarmee de kansen op het afronden van SPW vergroten.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 juli 2012, 11:46
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Thumbs up

Je moet er iets voor over hebben als je in het werkveld aan de slag wilt.
Waarom zou je de SPH niet volgen met aanpassingen?
Ik ben ooit begonnen met SPH toen ik 20 was. Dat was een half jaar en toen arbeidsongeschikt verklaard. Daar heb ik hard aan gewerkt om dat te reduceren en op mijn 29ste ben ik weer opnieuw begonnen met de SPH.
Moest opnieuw beginnen in de 1ste. Maar wel gedaan. Met aanpassingen als een minor in een jaar doen ipv een half jaar. Nu nog 1 jaar en dan heb ik mijn diploma.
Waarom zou je het niet doen? Je kunt voor jezelf knokken. Dat heb je bewezen.

Voltijd-SPH betekent naast je wajong een stufi-uitkering. Met het geluk dat je nu 27 of 28 bent mag je zelfs je stufi nog een maand of 2 steeds stopzetten per jaar. Daardoor kom je niet over de bijverdiengrens. Je kunt daardoor je helemaal richten op je studie en je stufi gebruiken voor je boeken, schoolgeld etc.
Nu heb je geen geld om dingen aan te schaffen: daarom als je zou beginnen is het belangrijk naar de decaan te gaan. Die kent dingen als: school kan je boekengeld bv voorschieten.
Er zijn zoveel mogelijkheden. Ik wist dat eerst ook niet. Maar het kan echt.
Zorg dat je een school kiest die open voor je staat en wees naar de decaan eerlijk over je beperkingen.

Ik zou zeggen: ga ervoor en doe een poging. Je verliest er niets mee.
Laat de belasting niet in de weg staan: je kunt vragen om aanpassingen als: langer doen over je examens, in een rustige ruimte je examens doen, langere tijd om iets in te leveren etc. Daarnaast kun je een jaar verlenging aanvragen bij DUO ivm je functiebeperking. En krijg je na 6 jaar pas de langstudeerdersboete. In jouw geval mag je nog 5 jaar over je SPH doen. Want het halve jaar dat je al hebt gelopen telt mee als collegejaar.
Je SPH-studiepunten zijn misschien nog niet verlopen en misschien heb je recht op vrijstellingen.

Heel veel succes en laat je niet tegenhouden door mensen die denken dat je het niet kunt.
die ben ik veel tegengekomen. Veel mensen gaan uit van je beperkingen. Aan jou om te laten zien dat je meer bent dan dat.

Goed: als je daar niet voor kiest: wat betreft je financiën. Je kunt voor je studieschuld een ontheffing van afbetalen vragen bij DUO op basis van je te lage inkomen.
Als je voor februari bent gestopt met je SPH kon je vroeger vragen of het kwijtgescholden werd. Misschien bestaat die regeling nog.

Daarnaast bestaat er zoiets als:'Daar kan ik niet van rondkomen'. zie http://www.uwv.nl/Images/WW110%20009...m26-122539.pdf
Je situatie is een stuk minder slecht dan je denkt.

Succes! En ga ervoor. Een ander doet het niet voor je.

Merle
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 juli 2012, 16:12
stijnhommes stijnhommes is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 198
stijnhommes is on a distinguished road
Standaard

Kun je die P niet alsnog afmaken nu de hersentumor is verwijderd?
Informeer eens bij de school wat de mogelijkheden zijn. Meestal blijven behaalde resultaten nog een bepaalde tijd geldig zodat de studie met een onderbreking kan worden voortgezet en voor jouw situatie zou ik hopen dat er een mate van begrip is.

Vraag als je daar informeert ook meteen na of er banen zijn met jouw doelgroep waar de opleiding niet voor vereist is, of soortgelijke banen die dezelfde voldoening kan geven, waar je zelf nog niet was opgekomen. Als de school niet kan helpen, vraag dan eens of het UWV een loopbaancoach kan aanbevelen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 19:52
Juist wél of juist niét rekening houden met vakdiploma bij zoektocht marketingfunctie RichWes Loopbaanvragen 3 3 januari 2012 09:13
Waarom de meeste dromen geen bedrog zijn... wieteke Loopbaantrainingen en -workshops 0 26 mei 2008 16:13
Sollicitatie stageplaats ziekenhuis Graag commentaar! noek88 Sollicitatiebrief en cv 4 11 maart 2008 18:34
Sollicitatiebrief telemarketeer bij een bank. Gaarne commentaar Der Pieter Sollicitatiebrief en cv 2 23 april 2007 18:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon