Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 juni 2011, 12:27
Lixue Lixue is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 september 2009
Berichten: 6
Lixue is on a distinguished road
Question Zit op mbo, wil eigen winkel beginnen, hbo-opleiding doen?

Dag allemaal,

Ik ben 18 jaar en volg op dit moment de versnelde opleiding directiesecretaresse.

Omdat ik volgend jaar al examen heb, ben ik hard aan het nadenken wat ik hierna precies wil gaan doen. Ik ben er zeker van dat ik niet aan de slag wil gaan als directiesecretaresse. Het lijkt mij erg leuk om een eigen kledingwinkel te beginnen, maar ik heb geen idee hoe ik zoiets moet aanpakken. Voordat ik voor mezelf begin zou ik graag een hbo opleiding willen hebben. "Small business & retail management" zou er goed op aansluiten, maar ik twijfel of ik het aankan, gezien economie niet mijn sterkste kant is. Financieel gezien zou een hbo opleiding goed zijn, zodat ik op hbo niveau kan werken en dat gespaarde geld kunnen investeren, maar ik twijfel of dit wel een goed idee is.

Is het verstandig eerst een hbo opleiding te volgen? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Lixue
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 juni 2011, 23:59
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Als je de detailhandel in wilt gaan, is de hbo-opleiding Small business & retailmanagement inderdaad de meest geschikte opleiding. Je schrijft dat het je leuk lijkt om een eigen kledingwinkel te beginnen, maar weet waar je aan begint. Door de huidige economische crisis wordt er minder geld uitgegeven en steeds meer mensen kopen hun kleding online. Je zult dus van goeden huize moeten komen om een goedlopende zaak op te bouwen.
Ga eens kijken bij een open dag van de opleiding en geef je oren en ogen goed de kost. Vraag of je een keer een dagje mag proefstuderen. Stel jezelf daarna vragen als: vind ik dit echt leuk? Is dit echt wat ik wil? Denk ik dat ik het niveau aankan?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 juni 2011, 18:56
Lixue Lixue is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 september 2009
Berichten: 6
Lixue is on a distinguished road
Standaard

Dag Marieke,

Bedankt voor je reactie!

Dat is inderdaad zo, daarbij heb ik het geld niet om te kunnen investeren. Maar dat houd mij niet tegen, want een eigen winkel beginnen heb ik al zo lang in mijn hoofd. : )

Graag zou ik de opleiding "Small business & retailmanagement" willen doen, maar ik ben echt bang dat economie voor mij te hoog gegrepen is. Op het mbo gaat economie nog maar net met moeite. Daarentegen zijn mijn andere cijfers zoals bij Engels en Duits erg hoog. Ik zou het zo zonde vinden als ik mijn hbo-opleiding niet kan halen, omdat ik niet goed in economie ben.


Lijkt het jou beter om toch eerst een hbo-opleiding (Small business & retailmanagement) te volgen? Of dat ik na het mbo een Middenstandsopleiding volg en daarnaast werken als directiesecretaresse om op die manier iets binnen te krijgen en te kunnen investeren?

Met vriendelijke groet,

Lixue
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 juni 2011, 22:42
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Lijkt het jou beter om toch eerst een hbo-opleiding (Small business & retailmanagement) te volgen? Of dat ik na het mbo een Middenstandsopleiding volg en daarnaast werken als directiesecretaresse om op die manier iets binnen te krijgen en te kunnen investeren?
Ga eerst een naar een open dag van de opleiding. Dan krijg je een beter beeld van de studie en van het niveau van de opleiding. Wellicht kun je met een zomercursus je cijfervaardigheden wat opkrikken. Is het niveau acht te hoog, dan haal je plan B uit de kast. Een echte ondernemer is namelijk niet voor 1 gat te vangen en ziet overal kansen en mogelijkheden. Je hebt trouwens geen hbo-opleiding nodig om een winkel te openen. Ik heb alleen nog 1 prangende vraag: waarom wil jij zo graag een kledingwinkel beginnen?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 juni 2011, 17:10
Neerlandica_to_be's schermafbeelding
Neerlandica_to_be Neerlandica_to_be is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 305
Neerlandica_to_be is on a distinguished road
Standaard

Misschien is het slim om alvast een bijbaantje te zoeken in een kledingwinkel? Dan kun je ervaren of het werken in een kledingwinkel echt bij je past.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 juni 2011, 14:32
Shanna1989 Shanna1989 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 juni 2011
Berichten: 5
Shanna1989 is on a distinguished road
Standaard

Een meisje 'hier in het dorp' heeft na haar mbo een eigen kledingwinkel geopend. Moet er wel bij zeggen dat zij detailhandel heeft gedaan.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Naast HBO Informatica: studeren, nevenactiviteiten, bijbaan of eigen bedrijf? Olaf88 Loopbaanvragen 2 19 augustus 2010 11:10
MBO niv 4 naar HBO Merve50 Opleiding kiezen en volgen 5 14 juli 2010 10:44
De Twijfelaar twijfelde vertwijfeld (studievraag en carrièrekeus) De Denker Opleiding kiezen en volgen 7 12 januari 2010 16:04
Fotografie opleiding HBO Sharonnnetjee Opleiding kiezen en volgen 4 27 oktober 2009 17:49
Ik wil een hbo opleiding volgen Geert Opleiding kiezen en volgen 6 13 november 2007 01:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon