Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je competenties ontwikkelen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 juni 2013, 22:11
reneehee reneehee is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 7
reneehee is on a distinguished road
Standaard Na eerste jaar HBO onzeker over kwaliteiten

Hii allemaal,

Ik ben 18 jaar, en zit nu aan het einde van mijn 1e jaar HBO Toegepaste Psychologie. Studie bevalt enorm goed, en heeft zeker mijn interesses. Een groot deel in mijn studie is dat er veel zelf reflectie en persoonlijke ontwikkeling bij komt kijken. Dit vind ik geen probleem, ik ben goed in kritiek opvangen en kan goed naar mezelf kijken.

Ik ben gelijk vanuit de HAVO doorgestroomd naar het HBO, en het level kan ik goed aan. Mijn zelfdiscipline is prima. Waar ik tegen aan loop is mijn tekort aan levenservaring / emotionele stabiliteit. In discussies in bijv projecten of lessen kan ik mezelf niet goed verdedigen, omdat ik niet genoeg zelfvertrouwen heb ik mijn capaciteiten. Wat ik ook erg moeilijk vindt is het practicum Gespreksvoering. Ik kan me er wel doorheen worstelen, maar het gaat niet zo goed als ik zou willen. Bij elke les staat mijn buik bol van de zenuwen, en dit weerhoudt me ervan om de professional te worden die ik wil. (Ik wil me niet meer houden op de achtergrond, maar écht goed zijn in wat ik doe. Nu en later.)

Ik wil me graag ontwikkelen zodat ik het uiterste uit mezelf kan halen, en mezelf niet meer in de weg sta.

Zijn er mensen die zichzelf hierin herkennen? Die tips hebben? En misschien suggesties over hoe ik dit het beste kan verwezenlijken? In de vorm van een tussenjaar, cursus, begeleiding, dagboek bijhouden, of wat dan ook?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 juni 2013, 10:31
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Beste Reneehee,

Je zit op school om dingen te leren en te oefenen. En niemand is emotioneel stabiel, want als er iets gebeurd wat we niet fijn vinden of waar we opgewonden van raken, dan schieten de emoties alle kanten op.

Waar gaat het om: dat je naar jezelf durft te kijken, “fouten” durft te maken, dat je wilt leren van feedback, dat je oefent met nieuw gedrag en dat je zoveel mogelijk probeert te genieten van de opleiding.

Ik vind het een goed idee dat je een dagboek bij gaat houden, want dan kun je elke dag je positieve ervaringen en leermomenten opschrijven of uittypen (je kunt het ook in een Wordbestand doen). Door dit elke dag op te schrijven ga je er ook op letten dat je positieve ervaringen krijgt. Je wordt je bewuster van wat je doet en hoe je een situatie zo kunt maken dat je een positief gevoel krijgt.

Bij gespreksvoering kun je ook de rol hebben van samenvatter/conclusietrekker en doorvrager. Bijvoorbeeld: Ik hoor jullie allemaal verschillende dingen zeggen, maar ze hebben één overeenkomst. Die overeenkomst is dat jullie boos zijn op de docent. Met boos zijn wordt het probleem niet opgelost. Wat kunnen jullie doen om het probleem op te lossen? Vervolgens geef je mensen een beurt, zodat ze met een suggestie kunnen komen. Dan vraag je wat iedereen van de suggesties vindt en ....... Op deze manier neem je de leiding en word je een belangrijk onderdeel van het gesprek.

En begeleiding is ook een goed idee. Je kunt je laten stimuleren en motiveren door medestudenten door aan te geven wat je nodig hebt, je kunt gesprekken hebben met familieleden, iemand vragen je mentor te zijn, enz.

Mijn advies: kijk eens of je mijn tips kunt toepassen en laat over twee weken weten hoe het gaat.

Ik wens je veel succes en een fijne weekend.

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
hbo, kwaliteiten, ontwikkelen, onzeker

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
26 jaar en onzeker over wat ik met mijn leven aan moet Rudolf84 Loopbaanvragen 50 17 november 2020 15:41
Zit in 2e jaar mbo, niveau voor mij te laag, hoe naar hbo Journalistiek? MHN Opleiding kiezen en volgen 5 26 september 2011 16:53
Na een universitaire master nog een jaar hbo? psych12 Opleiding kiezen en volgen 4 25 september 2011 19:02
Salarisindicatie: junior projectmanager met hbo en 1 jaar ervaring exo Salaris 2 3 maart 2010 14:57
Studiebaan - HBO Rechten biebelbons Opleiding kiezen en volgen 2 19 februari 2009 18:25


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon