Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 juni 2008, 17:39
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Beëindiging halfjaar contract

Hallo,

Hopelijk kan iemand mij helpen met mijn vraag. Toen in in dienst kwam
bij mijn huidige baan kreeg ik een halfjaarscontract, deze loopt eind van
deze maand af. Nu heb ik het niet meer zo naar mijn zin dus ben ik op
zoek naar een andere baan (voornamelijk via uitzendbureaus). Eerdaags
heb ik een bespreking bij mijn huidige baas of hij mijn contract gaat
verlengen. Ik kan nu natuurlijk nog niet zeggen dat ik op zoek ben naar
iets anders want dan wordt mijn contract zeker niet verlengt en men moet
gaan oude schoenen weggooien voordat..........
Maar ik wil nu graag weten of ik als ik een nieuwe baan vind en mijn
huidige contracttijd is verlopen ik kan zeggen dat ik een nieuwe baan heb
en kan stoppen op de einddatum van mijn contract. Ook als ik bv. mijn
nieuwe contract al heb getekend, want zodra dat nieuwe contract is
ingegaan dan heb ik best een lange opzegtermijn en die paar maanden (2)
wil ik liever niet wachten.

Ben benieuwd
  #2  
Oud 3 juni 2008, 21:29
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard Re: Beëindiging halfjaar contract

Hoi,

Volgens mij heeft zowel de werkgever als de werknemer de plicht om tijdig aan te geven of een contract verlengd wordt. Indien er niks gedaan wordt, wordt je contract voor 6 maanden verlengd. Bij een contract van 6 maanden kan in verhouding geen 2 maanden opzegtermijn zitten.

Zoals je zegt is het beter geen oude schoenen weg te gooien voor je nieuwe hebt. Bereid je voor op het voortgangsgesprek en zet op papier wat je graag zou willen krijgen aan arbeidsvoorwaarden om bij dit bedirjf te blijven. Wellicht zijn er mogelijkheden.

Groet,
Rens
__________________
Rens
  #3  
Oud 5 juni 2008, 19:24
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Beëindiging halfjaar contract

Hoi Rens,

Dank je voor je reactie. Ik dacht zelf dat ik (mits ik een andere baan heb gevonden) kan vragen aan mijn werkgever of hij mijn contract gewoon niet wil verlengen. Hij stopt dan toch gewoon eind juni?. Bij een tussentijdse afzegging heb ik wel een opzegtermijn. Die 2 maanden opzegtermijn kloppen wel dat heb ik even opgezocht in mijn CAO, misschien komt dat omdat ik (nu) in de zorg werk, en daar moeilijker mensen voor te vinden zijn?.

Groet K.
  #4  
Oud 5 juni 2008, 21:17
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard Re: Beëindiging halfjaar contract

Hoi,

heb even gegoogled en kom tot de volgende conclusie dat er normaal gesproken een wettelijke opzegtermijn is van 1 maand. Zie de tekst hieronder. Ik denk dat je een langere opzegtermijn in een contract van 6 maanden niet moet accepteren. Ook jij hebt wat te willen in een contract....

Groet,
Rens


CITAAT:
Een opzegtermijn is de periode die er moet liggen tussen de dag waarop je je baan opzegt en de dag waarop je echt vertrekt. De wettelijke opzegtermijn is een maand. Soms kunnen in CAO?s of een individuele arbeidsovereenkomst afwijkende termijnen gelden, vari?rend van twee tot maximaal zes maanden.
__________________
Rens
  #5  
Oud 8 juni 2008, 01:06
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Beëindiging halfjaar contract

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rens Bekijk bericht
CITAAT:
De wettelijke opzegtermijn is een maand. Soms kunnen in CAO?s of een individuele arbeidsovereenkomst afwijkende termijnen gelden, vari?rend van twee tot maximaal zes maanden.
Hoi Rens,

In mijn geval geldt dus echt een afwijkende termijn, ik heb het nog maar eens nagezocht (CAO Thuiszorg). Helaas maar waar, ik neem aan dat er daarover dan ook geen onderhandeling mogelijk is, afgezien van het proberen om een aantal vakantiedagen aan het eind van die periode op te nemen. Ik vind het zelf ook wel erg lang, mocht ik een andere baan vinden moet ik (naar mijn mening) wel erg speciaal zijn wil een nieuwe werkgever zo lang (op mij) willen wachten.

Groeten
  #6  
Oud 16 juni 2008, 23:04
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Beëindiging halfjaar contract

Misschien een rare reactie van mij.. maar wat willen ze doen als jij (bijvoorbeeld) een week van tevoren aangeeft niet langer meer voor dit bedrijf te willen werken?
Je zou dan toch eerst weer een contract moeten tekenen.. en dit doe je niet, dus geen probleem toch? Ze kunnen je moeilijk dwingen.

Ik heb zelf ook wel eens een half jaar contract gehad. En na dit half jaar stopte het gewoon (tenzij je wil blijven natuurlijk en/of het bedrijf je nog een contract wil aanbieden natuurlijk).

Het bedrijf kan jou ook 1 dag van tevoren vertellen dat je niet meer hoeft te komen, dus jij kan net zo goed 1 dag van tevoren aangeven niet langer meer voor hun te willen werken.
Beide partijen gelijke rechten.
  #7  
Oud 17 juni 2008, 09:10
Amber9 Amber9 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Berichten: 24
Amber9 is on a distinguished road
Standaard Re: Beëindiging halfjaar contract

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jem Bekijk bericht
Het bedrijf kan jou ook 1 dag van tevoren vertellen dat je niet meer hoeft te komen, dus jij kan net zo goed 1 dag van tevoren aangeven niet langer meer voor hun te willen werken.
Beide partijen gelijke rechten.
Misschien wel, maar of dat nu zo netjes is betwijfel ik. Het zou toch fijn zijn als je elkaar de tijd gunt om of een andere baan of een andere medewerker te zoeken.
  #8  
Oud 17 juni 2008, 17:53
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Beëindiging halfjaar contract

Netjes is het niet nee. Maar het zou wel kunnen.
  #9  
Oud 20 juni 2008, 12:20
TumTummm's schermafbeelding
TumTummm TumTummm is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 170
TumTummm is on a distinguished road
Thumbs up

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jem Bekijk bericht
Misschien een rare reactie van mij.. maar wat willen ze doen als jij (bijvoorbeeld) een week van tevoren aangeeft niet langer meer voor dit bedrijf te willen werken?
Je zou dan toch eerst weer een contract moeten tekenen.. en dit doe je niet, dus geen probleem toch? Ze kunnen je moeilijk dwingen.

Ik heb zelf ook wel eens een half jaar contract gehad. En na dit half jaar stopte het gewoon (tenzij je wil blijven natuurlijk en/of het bedrijf je nog een contract wil aanbieden natuurlijk).

Het bedrijf kan jou ook 1 dag van tevoren vertellen dat je niet meer hoeft te komen, dus jij kan net zo goed 1 dag van tevoren aangeven niet langer meer voor hun te willen werken.
Beide partijen gelijke rechten.
Als je een halfjaar contract heb, is er een 'verplichte' opzegmaand. Voor beide partijen. Als het contract ten einde loopt, MOET het bedrijf minimaal een maand daarvoor met jou een gesprek aangaan over de toekomst: nog een half jaar contract? Jaar? Onbepaald? Of geen nieuw contract?

Als het bedrijf dit gesprek niet heeft gedaan, wordt het contract automatisch verlengd met dezelfde voorwaarden en plichten als het eerste contract. Dit mag bij de meeste CAO's maar 1x, maar bij sommige 2x....
__________________
Leef met de dag, pluk een bloempje...
Vandaag is morgen gisteren...
Gewoon in het diepe springen, anders val je nooit omhoog...!
  #10  
Oud 20 juni 2008, 17:20
shorty27 shorty27 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 mei 2008
Berichten: 2
shorty27 is on a distinguished road
Standaard Re: Beëindiging halfjaar contract

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TumTummm Bekijk bericht
Als je een halfjaar contract heb, is er een 'verplichte' opzegmaand. Voor beide partijen. Als het contract ten einde loopt, MOET het bedrijf minimaal een maand daarvoor met jou een gesprek aangaan over de toekomst: nog een half jaar contract? Jaar? Onbepaald? Of geen nieuw contract?

Als het bedrijf dit gesprek niet heeft gedaan, wordt het contract automatisch verlengd met dezelfde voorwaarden en plichten als het eerste contract. Dit mag bij de meeste CAO's maar 1x, maar bij sommige 2x....

Waar haal je dit vandaan? Wat een complete onzin. Een contract voor een half jaar is een contract voor bepaalde tijd. Deze verstrijkt van rechtswege zonder dat er opzegging is vereist. dat wil zeggen: Je arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt zonder formaliteiten, dus gewoon door het verstrijken van de tijd waarvoor die overeenkomst is aangegaan. Opzegtermijnen zijn niet van toepassing en er hoeft ook geen reden te worden opgegeven.

Er zijn geen termijnen om de mededeling te doen dat het contract wel of niet verlengd wordt. Behalve als daarover in de cao een regeling is afgesproken. Intentieverklaringen of bepalingen in je contract die aangeven dat de arbeidsovereenkomst wordt verlengd voor bepaalde of onbepaalde tijd, zijn over het algemeen krachteloos. In dit soort bepalingen wordt bijna altijd de voorwaarde van gelijkblijvende omstandigheden opgenomen, maar in de praktijk kan je werkgever vrij gemakkelijk aantonen dat de omstandigheden zijn gewijzigd.

Als er een tussentijds opzegbeding is overeengekomen in het contract voor bepaalde tijd kan daar een opzegtermijn voor zijn afgesproken. In dat geval kan een contract voor bepaalde tijd tussentijds worden opgezegd door beide partijen, met inachtneming van het opzegtermijn. Je werkgever heeft in dit geval wel een ontslagvergunning nodig om de arbeidsovereenkomst op te zeggen.

Als werkgever en werknemer een arbeidsovereenkomst laten volgen door een nieuwe arbeidsovereenkomst, dan ontstaat er een reeks arbeidsovereenkomsten. Overeenkomsten voor bepaalde tijd kunnen elkaar echter niet onbeperkt opvolgen. Heb je een vierde contract voor bepaalde tijd gekregen, dan is het laatste contract van rechtswege omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. Dat is ook zo als de bepaalde tijdcontracten bij elkaar opgeteld langer dan drie jaar hebben geduurd (zonder onderbreking van drie maanden of meer). Einde van rechtswege is dan dus niet meer mogelijk. In de cao kan worden afgeweken van het aantal verlengingen dat is toegestaan of de maximale duur. Let hierbij ook op opvolgend werkgeverschap.

hier kan je het nalezen: http://www.jobcircle.nl/wiki/opzegte..._tijd_contract

Wanneer je een nieuw contract tekent hou er dan wel rekening mee dat je daar dan ook aan gebonden bent.
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Contract nog niet getekend Shane Je rechten en plichten als werknemer 3 9 oktober 2014 09:44
Maandag starten maar nog geen contract gezien Noel Je rechten en plichten als werknemer 10 6 september 2011 11:08
Tijdelijke arbeidsovereenkomst verlengd, maar contract niet getekend baggio Je rechten en plichten als werknemer 2 20 juni 2008 18:04
Contract bepaalde tijd Bright Je rechten en plichten als werknemer 9 15 oktober 2007 00:30
Contract voor bepaalde tijd is verlopen. Wat is nu mijn opzegtermijn? NickJ Je rechten en plichten als werknemer 3 12 augustus 2007 12:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon