Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 december 2006, 15:27
tammster1984 tammster1984 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2006
Berichten: 2
tammster1984 is on a distinguished road
Question Hoe word ik kinderboekillustrator?

Beste mensen,

Ik ben sinds kort gestopt met mijn opleiding psychologie aan de universiteit van Amsterdam. De studie past gewoon niet bij mij.

Voordat ik naar de universiteit ging heb ik een jaar de kunstacademie gedaan. Tekenen was en is nog steeds mijn grootste passie. Helaas vond ik de kunstacademie te 'zweverig' en niet aansluiten bij mijn ideeën over kunst. Je leert er weinig over techniek en het ontwerpen. Ze verwachten op kunstacademie dat je zelf projecten maakt vanuit een idee/thema om er vervolgens op beoordeeld te worden. Ik leer hier echter niets van. Voorheen deed ik thuis al precies hetzelfde, behalve dat ik op de kunstacademie ervoor moet betalen.

Mijn allergrootste wens is om kinderboek illustrator te worden. Kan ik dit echter bereiken zonder naar de kunstacademie te gaan? Het ontbreekt me niet aan talent, motivatie of enthousiasme. Ik heb al veel mensen om informatie gevraagd, helaas heeft het merendeel een opleiding gevolgd en kunnen zij mij niet helpen vanuit mijn positie.
Ze vragen bij veel uitgeverijen of je een HBO opleiding in de kunst hebt gevolgd.

Heeft iemand voor mij bruikbare tips of ideeën dan hoor ik dat graag van jullie.

Alvast bedankt.

Met vriendelijk groet,
Tamara
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 december 2006, 20:48
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe word ik kinderboekillustrator?

Hoi Tamara,

Ik heb het vermoeden dat jouw vak zich afspeelt in een hele kleine wereld. De enige manier om dan bekendheid te krijgen is te gaan netwerken binnen jouw doelgroep. Dat vergt veel energie, maar het loont wel op zeker moment.

Ik lees dat je de gedrevenheid wel bezit, dus moet het je gewoon gaan lukken.

Succes,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 december 2006, 13:51
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Hoe word ik kinderboekillustrator?

er is toch een aparte opleiding binnen de kunstacademie, illustatie. Ik dacht dat die zich juist meer op technieken richtte.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 december 2006, 14:34
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe word ik kinderboekillustrator?

In Zwolle hebben ze een school die heet Academie voor beeldende kunsten. Ze hebben 25 januari een opendag. (Je kunt op de link klikken en dan kom je op de site van de school)

Op deze school kun je de opleiding doen voor kinderboekenillustrator. De opleiding heet: illustratie&animatie.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 december 2006, 14:59
tammster1984 tammster1984 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2006
Berichten: 2
tammster1984 is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe word ik kinderboekillustrator?

Helaas is een studie in Zwolle voor mij niet haalbaar. Ik woon samen met mijn man in Haarlem waar hij zijn werk heeft. Dus is verhuizen voor ons geen optie.

Ik heb besloten om gewoon te gaan solliciteren en verder zie ik wel wat eruit komt.

Bedankt voor al het advies.

Groetjes,
'Tamara
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 december 2006, 19:06
Laura83 Laura83 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 november 2006
Berichten: 12
Laura83 is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe word ik kinderboekillustrator?

Maak een website, en zet je tekeningen daar op. Ik hoorde eens een meisje dat op die manier een proefopdracht had gekregen bij de Bobo - de redactie had haar website bekeken, en haar gevraagd om eens iets bij een verhaal te tekenen.

Je moet je website natuurlijk wel onder de aandacht zien te krijgen!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 januari 2007, 15:05
marjolein hund
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Hoe word ik kinderboekillustrator?

Hoi!

De bovenstaande tips zou ik zeker gebruiken om je mooie droom te verwezenlijken. Vooral die van de website.

Ikzelf werk nu een jaar of 4 als kinderboekillustrator. Heb er hard voor gewerkt, en ik heb het geluk dat Uitgevers brood in mijn werk zien. Een academie heb ik wel gedaan, de HKU richting illustratie. Daar heb ik nooit gericht op kinderboeken les gehad, maar toch genoeg geleerd hoe ik de basis voor een goede illustratie maak, of dat nou voor kinderboeken of ander doeleind is.

Sinds mijn website, gaat het nog beter met opdrachten werven. Daarnaast je werk, opsturen naar uitgeverijen, etc.

Denk dat het niet een kwestie is van of je een opleiding daarvoor gedaan hebt, bij mij vragen ze dat niet eens. Ze kijken naar je stijl, wat je maakt, je tekenvaardigheid en bepalen daarop of ze je een opdracht geven, en niet op welk diploma je in je zak hebt.
Succes!!!!
http://www.marjoleinhund.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 februari 2007, 15:44
risca risca is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 februari 2007
Berichten: 1
risca is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe word ik kinderboekillustrator?

Ook ik heb nu andere ambities als toen. Ik heb de PABO gedaan terwijl ik continu bezig was met tekenen en schilderen. En nu begint het allemaal weer te kriebelen. Na jarenlang te hebben voorgelezen uit prachtige (prenten)boeken vind ik dat het tijd is om zelf aan de slag te gaan. Ik ben altijd blijven tekenen en schilderen, ook krijg ik er leuke reacties op. Misschien kunnen we elkaar mailen en tips en ideeën uitwisselen en elkaar motiveren en helpen?

Groetjes, Risca
Met citaat reageren
  #9  
Oud 14 februari 2008, 14:35
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Smile Re: Hoe word ik kinderboekillustrator?

Hallo menneer of mevrouw,

Ik houd mijn werkstuk op school over "het boek"! Waaronder: De Illustrator, de Schrijver en de Drukker. Ik ben overal gaan zoeken maar ik heb niet veel meer gevonden over: Hoe word ik (kinderboeken)illustrator? Toen vond ik deze site en toevallig dat het over dit onderwerp ging. Ik zou het heel aardig vinden als u voor mijn werkstuk informatie kan geven.
Alvast bedankt.

Groeten van Auke

PS: (ik zou het zeer op prijs stellen als u de informatie kunt sturen naar: gerlofrienstra@hetnet.nl)
Met citaat reageren
  #10  
Oud 15 februari 2008, 16:34
Elsie Elsie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 februari 2008
Berichten: 1
Elsie is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe word ik kinderboekillustrator?

Beste,

Als je ECHT heel graag kinderboekillustrator wilt worden, zou ik toch overwegen om die opleiding te volgen. In onze maatschappij is het nu eenmaal vereist om een diploma te hebben, om iets te bereiken. Anders ga je steeds op je sollicitaties de reactie krijgen dat ze mensen met betere kwalificaties hebben. Ik denk dat kinderboekillustrator ook een job is die vele mensen willen, wat de kans natuurlijk kleiner maakt.

Elsie
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
illustrator

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe ben jij aan je baan gekomen? Primago advies Loopbaanvragen 2 2 november 2006 17:25
Is het realistisch om van beroep te veranderen en hoe kan je dit het beste aanpakken? Veertje Loopbaanvragen 9 28 augustus 2006 22:06
PDF vs Word bij e-mail theredspecial Sollicitatiebrief en cv 1 2 april 2006 17:30
werkzoekend hbo-nederland; hoe vergaat het jullie? troeltje Sollicitatiebrief en cv 2 22 november 2005 21:00
Bespreek jouw sollicitatiebrief of cv in dit forum - Hoe werkt het? forumbeheerder Sollicitatiebrief en cv 0 11 augustus 2005 17:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon