Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 december 2011, 08:17
Eliza Eliza is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2011
Berichten: 6
Eliza is on a distinguished road
Standaard Vakantiedagen door chef zonder overleg ingezet

Hoi,

Ik heb n issue met mijn chef. Zij zit zonder overleg en lukraak vakantiedagen op mijn vaste weeklijkse roostervrije dag in te zetten Bij mijn bedrijf is t in de cao vastgelegd dat je tot 1 april volgend jaar over je vakantiedagen van dit jaar mag beschikken, na 1 april mag de wergever ze in zetten. Mijn chef vindt dat ze dit mag doen omdat ik in 2009 3x de griep heb gehad omdat mijn moeder bijna overleden was. Haar conclusie je bent te vaak ziek omdat je te weinig vakantiedagen hebt opgenomen. In 2010 en 2011 ben ik niet ziek geweest en ben ik respectievelijk 9 weken en 7 weken vrij geweest. Ik heb n vast dienstverband contract voor 30 uur waardoor ik veel vrij kanzijn en toch vakantiedagen over hebt. De discussie met mijn chef duurt nu al weken en n normaal gesprek hierover kan niet! Want ze voelt zich continu aangevallen en laat je geen zin uitspreken!
Ik heb altijd goede beoordelingen! Hoe ga je hiermee om?
Als ik nu toegeef dan gaat ze aan de haal met mijn vakantiedagen die ik eigenlijk pas in maart wilde opmaken.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 december 2011, 14:39
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Hoi Eliza,

Je moet je nu gaan inzetten om je dossier over dit onderwerp op te bouwen denk ik.
Ik denk dat het verstandig is dat je per mail aangeeft het niet eens te zijn met de gang van zaken en dat je hier graag over van gedachten wilt wisselen. Je mag ook in die brief melden dat je het op prijs stelt dat hier een onafhankelijk gesprekspartner bij zit die ter zake kundig is en hetgeen besproken is in een verslagje zet.

Het is een hele stap om dit te doen, maar nu nemen ze al een loopje met je omdat ze het ongevraagd doen. Over het algemeen is het zo dat inzet van vakantie in goed overleg gaat.

Die reden van dat ziek zijn, daar kan ik niks mee. dat ze dit opvoert verbaast me bijzonder. Alsof je expres griep krijgt, erger nog dat jouw moeder er iets aan kan doen.............

Ik hoop dat je er iets aan hebt.......

Succes,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 december 2011, 03:22
Eliza Eliza is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2011
Berichten: 6
Eliza is on a distinguished road
Standaard Vakantiedagen

Hoi rens, bedankt voor je reactie. Ik heb t al per mail aangegeven er niet mee eens te zijn en verwezen naar de cao. Toen kwam er een gesprek waarbij zij alleen aan t schreeuwen was en onlogisch reageerde en toen heb ik t gesprek stopgezet omdat ze niets wilde veranderen. Ze dreigde met n gesprek bij PZ maar nu wil ze vrijdag weer praten want ze had t een en ander uitgezocht. Nu hoor ik dat n collega zeker 15 vakantiedagen mee naar 2012 meeneemt en daarover wordt niet moeilijk gedaan. Ik begrijp niet waarom ze bezig blijft want de cao is hierin heel helder: Ze mag tot 1april niet aan mijn vakantiedagen komen. Heeft iemand enig idee waarom zij naar willekeur handelt? Hoopt ze dat ik opgeef? Moet ik naar pz? Ik wil t ook niet uit de hand laten lopen. Maar ook niet over me heen laten lopen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 december 2011, 14:48
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Als je in je recht staat, waarom heb je dan angst voor PZ?

Valt degene die 15 dagen mee mag nemen ook onder haar als leidinggevende?
Jammer dat het zo moet. Als je het gevoel hebt dat zij van je af wil dan mag je je gevoel uitspreken. Belangrijk is wel dat je vanuit jezelf praat (in de ik-vorm dus) Dat is erg krachtig. Bijvoorbeeld:

Ik krijg het gevoel dat ik hier niet meer op mijn waarde geaccepteerd wordt. Dit gevoel krijg ik met name door de discussie over de vakantiedagen. Wat moet ik doen, behalve zomaar mijn vakantiedagen inleveren, om de houding naar mij toe te veranderen zodat ik mijn gevoel kwijt raak?

Ik ben benieuwd hoe je uitpakt. Sterkte in ieder geval.

Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 december 2011, 15:29
Eliza Eliza is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2011
Berichten: 6
Eliza is on a distinguished road
Standaard Vakantiedagen

Dag rens,

Bedankt voor je hele goede reactie. Dat ga ik zeker bij pz aangeven. Angst voor pz is t niet zodanig maar als ik naar pz ga ben ik eerder bang dat zij zich gepasseerd voelt en dat ze me dit ontzettend kwalijk gaat nemen. Zij kan zaken lang vasthouden en er continu op terug komen.
Dat ik dit alles ook lastig vind, komt doordat ik n aantal jaren geleden door n verkeersongeluk lang uit de running was met n gecompliceerde beenbreuk. Ik moest opnieuw leren lopen. Om n lang verhaal kort te maken: de werkgever was niet blij met dit alles, en dit resulteerde in n rechtzaak die ik gewonnen heb omdat ze niets hadden.ik heb altijd goede beoordelingen gehad en mijn reintegratie is vnl gebeurd in mijn 2e functie, een zitfunctie. Maar dat wilde mijn werkgever niet. Na de rechtzaak ben ik weer vnl in die andere functie, n vlieg en renfunctie aan t werk en loopt alles weer normaal. Ik heb continu goede beoordelingen. Maar sinds ik in 2009 te vaak ziek was vanwege mijn moeder heb ik elk jaar gedoe over de inzet van mijn vakantiedagen.
Dus je begrijpt dat ik mijn stsppen zorgvuldig moet zetten!
Ik weet niet of zij n escalatie aan t uitlokken is met orders van boven!
En misschien zoek ik er teveel achter.

Eliza
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 december 2011, 18:40
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Veel leidinggevenden hebben geen inlevingsvermogen en daar loop je nu tegenaan. Ik denk dat het beter is om zo snel mogelijk de zaak weer op de rit te krijgen en dit conflict op te lossen. Mantelzorg is volgens mij geen reden om je zelf ziek te melden dus misschien had je dit beter kunnen regelen.

Ik zou met PZ en je leidinggevende om tafel gaan zitten om zo tot een compromis te komen en het dossier te sluiten.

Succes!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 december 2011, 20:04
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

In dat laatste wat je vertelt zit de crux. Nu snap ik de boosheid van je leidinggevende.

Ziek zijn wil zeggen dat *jij* niet in staat bent om jouw functie te vervullen vanwege lichamelijke of geestelijke klachten. Dat is dus niet omdat je voor je moeder moet zorgen. Hier hadden andere afspraken over gemaakt moeten worden. Je hebt je dus steeds oneigenlijk ziek gemeld en dat heeft tot veel frustratie bij jouw leidinggevende gezorgd. En nu je ook nog met een sloot van vakantiedagen blijkt te zitten, is de emmer overgelopen.

Overigens: Jouw leidinggevende had veel eerder het gesprek met je moeten aangaan, zodat jouw mantelzorg op een andere manier geregeld had kunnen worden. Dan was die frustratie er ook niet geweest en had jij geweten dat er zuiverder alternatieven zijn. Dit ruikt naar slechte communicatie.

Ik zou je aanraden om je constructief op te stellen in het gesprek en open te staan voor elke redelijke oplossing. Veel succes. Overigens hoop ik dat het nu beter gaat met je moeder.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 8 december 2011, 21:28
Eliza Eliza is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 december 2011
Berichten: 6
Eliza is on a distinguished road
Standaard Vakantie

Mensen, ff voor de duidelijkheid. Aub goed lezen. Ik heb mij niet ziek gemeld om voor mijn moeder te zorgen. Door de toestand van mijn moeder was mijn weerstand veel minder en in combi met de virussen die zieke collega's op t werk verspreiden, werd ik vaker ziek. We werken allemaal in een grote open ruimte.
Maar t is al opgelost!
DUS REACTIES HOEVEN NIET MEER!
Bedankt!!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 9 december 2011, 12:14
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Fijn dat het opgelost is!!

Succes verder.
Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #10  
Oud 9 december 2011, 15:36
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Thumbs up

Mooi zo! Prettig weekeinde!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
vakantiedagen

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon