Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 mei 2013, 17:13
secretaresse-010 secretaresse-010 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2012
Berichten: 21
secretaresse-010 is on a distinguished road
Standaard Gat in cv

Hallo iedereen,

Ik zit met een probleem die ik niet weet hoe ik dit op oplossen. Ik heb een gat van in mijn cv van 1,5 jaar. Ik ben de helft van die tijd ziek geweest en ben niet in staat geweest te werken. Nu ben ik al enige tijd (ook tijdens mijn ziekteperiode) aan het solliciteren. Maar ik word steeds afgewezen. Hoe kan ik dit het beste in mijn cv verwerken en bij mijn sollicitaties verklaren zonder dat zij een negatief beeld krijgen.

Alvast bedankt voor jullie hulp
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 mei 2013, 02:04
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard

Ik heb ook ooit met die vraag gezeten. Na mijn studies heb ik lang moeten zoeken naar werk en na een tijd beginnen dan die vragen te komen waarom ik zo lang werkloos was. Het eerlijke antwoord was dat ik lang vruchteloos gesolliciteerd heb.

Ik heb daar toen ook met mensen met ervaring in HR over gesproken. Hun advies: blijf gewoon eerlijk en zeg het hoe en waarom. Vroeg of laat moet dat toch ter sprake komen. Wat belangrijker is, is hoe je daarmee om bent gegaan. Wat heb je in die tijd gedaan? Was je volledig aan een bed gekluisterd? Hoe probeer je je verder te ontwikkelen op professioneel vlak sindsdien?

Heb je nadat je sollicitaties werden afgewezen eens gevraagd op welke punten je te kort schoot? Weet je nl. wel zeker dat dit voor een potentiële werkgever zo'n probleem was?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 mei 2013, 11:44
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Advies dat ik vroeger kreeg van een her-integratiebureau: gewoon vullen door de termijnen naar elkaar toe te trekken. Verzwijgen en verdoezelen dus.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 mei 2013, 01:20
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard

'Verdoezelen' is het slechtste wat je kan doen. Een ervaren recruiter kent al deze truuken. Hij herkent onmiddellijk waar je probeert te verdoezelen.

Zo kan je bv. een werkervaring een maand vroeger laten starten en een maand later laten eindigen, maar wat ben je daar mee? Een werkervaring uit je duim zuigen? Stel dat je zegt dat je bij bedrijf X gewerkt hebt (terwijl dat niet zo is), en de recruiter kent nu toevallig mensen in dat bedrijf. Dan kan die wel eens verrassend uit de hoek komen met een vraag zoals "hé, ken je dan misschien persoon Y?". En dan sta je daar met je mond vol tanden.

Zet je ook eens in de plaats van een werkgever. Hoe zou jij dan reageren als je merkt dat iemand in zijn cv iets probeert te verdoezelen? Zou jij die brief niet onmiddellijk in de prullenmand gooien?

Als je probeert te verdoezelen, zul je sowieso verliezen. Eerlijk duurt het langst.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 mei 2013, 02:37
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Dat is zo. Je hebt volkomen gelijk.

En toch -ik verzeker je- zelfs mensen met behoorlijke functies in bedrijven hebben soms tegen me gezegd: lieg het maar bij mekaar, dat doen we zelf ook. Zelfs een universitair docent heeft ooit tegen me gezegd: zeg toch gewoon dat je wèl bent afgestudeerd; verzin desnoods een promotie in het buitenland, het kan niemand wat schelen.
Iemand in mijn familie heeft ooit een heel aardige baan overgehouden aan een nep-cv en er is onlangs zelfs een programma over op tv geweest. Er werd een jongeman aangenomen als leraar natuurkunde en hij kon amper rekenen; een meisje in een verpleeghuis en ze wist van toeten noch blazen. Beiden hebben ze het met verborgen camera's gefilmd en in de pauze hebben ze het op een lopen gezet.

Ik zou het niemand aanraden en het ook niet durven, maar als je het wèl durft zonder te bibberen, dan win je.

Als een beetje leeftijd me iets heeft geleerd, dan is het wel dat het motto: het hoeft niet waar te zijn, als ze het maar geloven.....heel vaak opgaat. Eerlijk duurt het langst, da's waar, alleen voegde mijn vader er vroeger grappend aan toe: het verveelt alleen zo gauw. Hij was wijzer dan ik toen wou geloven
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 mei 2013, 18:39
Roselien90 Roselien90 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 mei 2013
Berichten: 5
Roselien90 is on a distinguished road
Standaard

Gewoon eerlijk blijven is ook mijn advies!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 4 juli 2013, 22:06
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Heb je wellicht in de tussentijd vrijwilligerswerk verricht? Dit kan het 'gat' wel vullen. Ik zou er verder niet om liegen, want dan kom je straks alleen in moeilijkheden.

Succes!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 5 juli 2013, 10:35
JudithS JudithS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 juni 2013
Berichten: 52
JudithS is on a distinguished road
Standaard

Ja, eerlijk blijven, daar sluit ik me bij aan. Het heeft geen zin om te liegen, want vroeg of laat komt het uit en dan heb je een onbetrouwbare indruk neergezet. Het duurt erg lang om een onbetrouwbare indruk weer goed te maken.

Je kunt er niets aan doen als je ziek bent geweest. Je hebt tijd nodig gehad en die genomen. En nu is het weer tijd om te solliciteren. Je bent misschien wel gemotiveerder dan ooit en de tijd gehad om te herstellen en goed na te denken over wat je wilt. Je kunt dit in je voordeel gebruiken.

Maak je niet te veel zorgen. Blijf eerlijk en probeer een ogenschijnlijk lastige situatie om te buigen naar je voordeel.

Succes! Judith
__________________
www.sollicitatiehulp.org

Ik help je graag, met tips over je loopbaan.
Hoe ontdek je welke baan bij je past en hoe vind je je droombaan?


www.sollicitatiehulp.org
www.wegnaarsucces.nl
Met citaat reageren
  #9  
Oud 4 september 2013, 21:08
khoogerwerf khoogerwerf is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 3
khoogerwerf is on a distinguished road
Standaard

meestal is het beste om gewoon eerlijk te zijn.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gat in je CV vertalen naar ontwikkeling competenties Jasperboe Sollicitatiebrief en cv 4 26 mei 2014 20:01
CV gat --> motiveren? SollicitantH Sollicitatiebrief en cv 8 9 maart 2013 17:13
CV vragen over nevenactiviteiten en gat in cv Lucky Sollicitatiebrief en cv 3 3 februari 2013 21:39
Wat moet ik doen met een 'gat' in mijn CV Gezellig Sollicitatiebrief en cv 21 17 januari 2013 20:01
Gat van 6 jaar in cv wegens medische redenen. Hoe omschrijf ik dat op mijn cv? Lusa Sollicitatiebrief en cv 6 11 september 2011 01:57


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon