Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 september 2014, 23:47
JanWillem67 JanWillem67 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 september 2014
Berichten: 1
JanWillem67 is on a distinguished road
Standaard MBO of HBO opleiding

Hallo,

Twee jaar geleden heb ik mijn Havo diploma behaald. Ik deed eerder Vwo, dat kon ik ook wel. Maar het trok mij gewoon niet om te studeren op de universiteit. Mijn ouders vonden het goed als ik zou afzakken naar Havo, met als voorwaarde dat ik een opleiding zou doen. Ik heb dat gedaan en heb gekozen voor de HBO opleiding leraar techniek in het voortgezet onderwijs. Ik heb dat nu een jaar gedaan. Ik vind het op zich wel leuk en kan het ook wel. Maar ik ben er hoe langer hoe meer achter gekomen dat de uitvoerende kant mij veel meer trekt. Het lesgeven was wel leuk, maar om op de opleiding te leren lassen, frezen, draaien en houtbewerken, dat vond ik echt het allermooiste wat er is. Het liefste zou ik een opleiding tot vrachtwagenchauffeur, loonwerker of kraanmachinist doen. Dat is ook niet iets wat zomaar uit de lucht komt vallen. Ik heb dat altijd al mooi gevonden, al toen ik klein was.
Mijn ouders vinden dat totaal geen goede keuze. Ze zijn er echt helemaal op tegen, en proberen het me zelfs te verbieden. Ik weet dat ze dat niet zeggen om mij te pesten, maar om mijn eigen bestwil. Maar ik ken mezelf het beste. Ik hou echt van uitvoerend werk. Ik doe elke week de tuin bij mijn oma, daar heb ik veel plezier in. Ook mijn bijbaan, het wassen van vrachtwagens doe ik met veel plezier. Mijn vraag is eigenlijk of iemand die hierbuiten staat hier zijn mening over kan geven. Moet ik mijn droom volgen? Of moet ik iets gaan doen wat mij op dit moment enorm tegen staat, maar ga ik daar later profijt van hebben? Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten van Jan Willem
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 september 2014, 15:34
Peter67 Peter67 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 september 2014
Berichten: 1
Peter67 is on a distinguished road
Standaard

Het lijkt erop dat je er achter gekomen bent wat je echt leuk vindt om te doen in je werk. Sommige mensen weten al vroeg wat ze willen worden en anderen hebben daar meer tijd voor nodig. Waar het om gaat is dat je je happy voelt in je werk en als je het werk doet wat je ligt, leuk vindt en ook nog bevrediging geeft helpt daarbij. Je droom volgen is daarom logisch maar je moet ook nuchter kijken naar jezelf: kan ik hiermee een redelijk bestaan opbouwen. Dat verklaart ook de reactie van je ouders, die zijn bang dat je in hun ogen niet goed terecht komt. Je zou eens moeten analyzeren hoe de beslissing tot stand is gekomen om te gaan studeren. Onder druk van je ouders ? Aan de andere kant is het wel meegenomen dat je een opleiding hebt. Ik werk zelf al jaren in een "doe" beroep en dat is is prima, maar heel je leven in een technisch beroep werken is ook niet alles. Mijn mening is: probeer nog eens goed op een rijtje te zetten wat je ambities zijn, wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven en stem daar je carrierepad op af, desnoods volgens de SMART methode. Misschien kom je bij een carriere waarbij je technisch werk kunt combineren met je intellectuele bagage. Wat betreft de visie van je ouders, voorzover ze iets te zeggen hebben over je carriere, het lijkt mij dat je volwassen bent en je eigen keuzes maakt en dat je ouders dat moeten respecteren. Het gaat tenslotte om je eigen geluk. Zij kunnen niet aanvoelen wat je werkelijk beweegt. Als jij niet gelukkig bent lijkt mij voor je ouders niet leuk. Een goed gesprek kan verhelderend zijn. Succes.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 september 2014, 10:42
PeterVercruysse PeterVercruysse is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 september 2014
Berichten: 49
PeterVercruysse is on a distinguished road
Standaard

Beste Jan Willem,

Als je je opleiding voor leraar techniek ziet zitten, zou ik aanraden om deze af te werken, een HBO diploma opent veel deuren. In die zin kan ik je ouders wel volgen.

Ik bedoel hiermee niet dat je met een HBO diploma later meer zal verdienen, maar dat je een grotere vrijheid zal hebben om te gaan doen wat je zelf leuk vindt. Een HBO-diploma sluit dit niet uit, maar zorgt er voor dat je net meer mogelijkheden hebt.

Er is altijd een te kort geweest op de markt van mensen met een HBO die hun "handen willen vuilmaken", ik denk hier bijvoorbeeld aan een baan in de bouw of als loodgieter.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
hbo, mbo, ouders, praktisch, uitvoerend

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
MBO 4 naar willekeurige HBO opleiding billyyd Opleiding kiezen en volgen 3 2 september 2014 17:30
Verschil MBO, HBO en WO LuckyBet Salaris 13 29 juli 2014 13:45
HBO studie voortzetten of stoppen en een andere opleiding gaan zoeken? Joeni Opleiding kiezen en volgen 1 12 december 2013 11:01
Verder studeren: weer een mbo opleiding of hbo? Directiesecretaresse Opleiding kiezen en volgen 2 7 augustus 2012 12:48
Fotografie opleiding HBO Sharonnnetjee Opleiding kiezen en volgen 4 27 oktober 2009 17:49


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon