Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 november 2010, 09:39
PeterK PeterK is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 oktober 2010
Berichten: 2
PeterK is on a distinguished road
Standaard Mag werkgever sollicitant met tatoeages weigeren?

Hallo allemaal,

sinds enkele maanden ben ik op zoek naar een baan, het liefst in de horeca. Nu ben ik enige tijd geleden op sollicitatiegesprek geweest, via een uitzendbureau, voor een functie van medewerker bar. Direct al toen ik binnenkwam werd ik gewezen op het beleid dat men geen mensen aanneemt met tatoeages. Het uitzendbureau had mij hier niets over verteld, vrij jammer.

Mijn vraag is nou, mag dit? Mag men schiften op dergelijke uiterlijke kenmerken? Ik heb 2 kleine stylistische tatoeages van maskers, op elke onderarm een, van ca 5 bij 5 cm. Geen enorme vuurspuwende draken die door de oogkassen van een grijnzende schedel slingeren ofzo dus. Er wordt daar gewerkt met korte mouwen, welke ik vanuit mijzelf ook graag draag. Dit heb ik ook gedaan bij het gesprek: het leek me namelijk dat in zo'n geval openheid over jezelf belangrijk is, en je jezelf niet moet verbergen. In dit geval was het blijkbaar niet zo handig, maar men was er onherroepelijk later toch achter gekomen, en dan was ik er waarschijnlijk alsnog weggestuurd. Ik vraag dit trouwens niet uit onwil jegens dit bedrijf, maar puur uit interesse. De man die ik sprak was er duidelijk zelf ook niet blij mee, hij zat nogal te springen om personeel.

Tweede vraag: mij is laatst aangeraden toch lange mouwen te dragen naar gesprekken. Misschien is het wat naief van me, maar ik voel me hier lichtelijk onprettig bij: valt dit niet onder valse voorwendselen of iets dergelijks?

Met vriendelijke groet, en hopende spoedig van jullie te horen,

Peter
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 november 2010, 16:46
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Wanneer je de keuze maakt voor zichtbare lichaamskunst dan maak je ook de keuze op het risico van minder mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Dat is helaas de realiteit.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 december 2010, 15:31
palm palm is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 november 2010
Berichten: 46
palm is on a distinguished road
Standaard

Er zijn ook bedrijven die verplichten om tatoeages af te dekken met plijsters of verband. Het komt idd vaker voor.

Maar als het op je armen zit, zou ik toch zeggen, probeer eens aan die lange mouwen te wennen. wat is nu belangrijker, een baan of korte mouwen?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 december 2010, 21:48
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard weigeren om tatoeage

Hallo Peter,
Het is een discussiepunt. Kijk, een horecagelegenheid heeft te maken met eerste indrukken, ondanks de recente populariteit van tatoeages, heb je in de horeca te maken met uiterlijkheden. Clean, fris, onberispelijk, smetteloos, dat is wat veel horecavers nastreven. Als je tatoeages te 'verstoppen' zijn, dan is het meestal geen groot probleem, maar als ze in het oog springen, ongeacht of het een vuurspuwende draak uit een schedel is of winnie the pooh dat is dan om het even. Maar het ligt aan de uitbater wat hij wel en niet acceptabel vindt. Het is zijn zaak, het personeel is het gezicht van zijn bedrijf en daarmee een intergraal deel van de beleving die hij zijn gasten wil bieden, er zijn er genoeg die er geen probleem (meer) van maken... en dan nog ligt het aan de functie die het betreft. De eisen voor een kelner zijn heel anders als voor een kok.
Op je vraag over de lange mouwen m.b.t. valse voorwendselen; je kunt het ook omdraaien, door korte mouwen te dragen, zul je vaker nee te horen krijgen. Dan kijkt een potentiële werkgever niet verder dan je tatoos, maar door ze tijdens het gesprek te bedekken kijken ze naar jou en je capaciteiten. Dus feitelijk geef je jezelf een eerlijkere kans, dat zijn dan toch geen valse voorwendselen? Succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 januari 2011, 15:12
stijnhommes stijnhommes is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 198
stijnhommes is on a distinguished road
Standaard

Wanneer een horecaonderneming iemand aanneemt wordt van die persoon een representatief uiterlijk verwacht. Niet omdat ze zelf iemand met tatoeages niet zien zitten, maar omdat het een invloed heeft op de eerste indruk die klanten van de zaak krijgen.

Ik zou in de toekomst, je tatoeages tijdens een gesprek met lange mouwen afdekken, en zorgen dat je zo snel mogelijk te weten krijgt wat het beleid betreft tatoeages is; het liefst voordat je het gesprek voert.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 januari 2011, 09:43
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Mag werkgever sollicitant met tatoeages weigeren?

op zich al veel reacctie sop hoe je er mee om zou kunnen gaan.
Ik heb geen idee of het mag, weet wel dat het inderdaad vaker gebeurt.
Vraag aan jou: wil je dat je tatoeages zichtbaar zijn (in hoeverre is het alleen voor jou of wil je er bijvoorbeeld een statement mee maken)?
Het antwoord op die vraag geeft je helderheid over het vervolg: als jij het niet erg vindt ze te bedekken, kun je inderdaad ook met lange mouwen naar het gesprek en het als onderwerp inbrengen. Bijvoorbeeld door te vragen of men er voor open staat dat je lange mouwen draagt, zodat niet iedereen raakt afgeleid door je tatoeages (of zoiets, maar dat dan in je eigen woorden).
Is het een statement en wil je dat ze gezien worden, dan wordt het ingewikkelder.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 januari 2011, 23:19
cealis cealis is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 143
cealis is on a distinguished road
Standaard

Afhankelijk van de plek van de tatoeage kan ik me voorstellen dat een werkgever zoiets weigert.
Maar moet zeggen dat ik persoonlijk niet bij voorbaat dit direct aan een sollicitant zou meedelen alleen al om dit soort dingen te voorkomen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 24 januari 2011, 16:36
Angelaatje's schermafbeelding
Angelaatje Angelaatje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 januari 2011
Berichten: 7
Angelaatje is on a distinguished road
Standaard

Ik vind het begrijpelijk dat een werkgever je weigert om zichtbare tatoeages. Het is tenslotte zijn bedrijf, en hij wil daar waarschijnlijk een bepaald image aan koppelen/mee uitstralen.

Het blijft wel zonde dat het uitzendbureau dit soort informatie niet heeft vermeld, waren zij hier wel van op de hoogte?

Wat je zelf ook al aangeeft, wil je je armen wel bedekken bij een sollicitatie of bedrijf? Vergeet echter niet dat tatoeages/piercings voor sommige mensen aanstootgevend kunnen zijn, of een verkeerde indruk kunnen achterlaten (asociaal etc.).

Maak voor jezelf een keuze.
__________________
You gotta do, what you gotta do.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 27 januari 2011, 15:13
worker worker is offline
Banned
 
Geregistreerd: 26 januari 2011
Berichten: 11
worker is on a distinguished road
Standaard

hoi Peter,

absoluut niet slecht bedoeld, maar ik denk dat je toch maar lange mouwen aan moet trekken. ik denk dat de bedrijven het vaak zelf niet negatief zien, maar dat zijn geen risico willen nemen. ze zullen jou wel kennen, maar ze weten wellicht niet hoe een ander er op kan reageren, wellicht dat ze 't vandaar vragen.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 24 juni 2011, 15:58
lesley156 lesley156 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 juni 2011
Berichten: 1
lesley156 is on a distinguished road
Standaard

hoi peter ik zie de ernst van de situatie en ik denk dat het gebruiken van camouflagecrème.
het is de oplossing als je er tenminste comfortabel bij voelt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Graag hulp met m'n motivatie kevertje Sollicitatiebrief en cv 2 5 februari 2010 15:37
HBO toegepaste Psychologie Jurgen22 Opleiding kiezen en volgen 14 4 november 2009 10:25
Mag ik verlenging halfjaar contract weigeren? kbam.123 Je rechten en plichten als werknemer 2 27 september 2009 22:02
Zijn er ervaringen m.b.t. het contact opnemen met de huidige werkgever. Sanjohan Sollicitatiebrief en cv 1 15 mei 2006 11:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon