Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 december 2015, 17:16
Angie1993 Angie1993 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 december 2015
Berichten: 2
Angie1993 is on a distinguished road
Standaard Should I stay or should I go?

Hoi,

als slimme meid met doorzettingsvermogen heb ik in een rap tempo mijn universitaire graad HR behaald, ernaast bijbaantjes gehad en als een van de weinigen in mijn afstudeergroep meteen na mijn studie een baan (die me aangeboden werd).
Nu dik een jaar verder zit ik tegen een bore-out aan. Het bedrijf is een start-up, waar ik degene ben die naast de leuke projecten ook de afwas ed moet doen. Er is mij veel groei belooft, zeker in HR gebied. Maar dan moet je maar niet bij een start-up beginnen . Op zich prima, maar ik wil ook meerdere zaken oppakken die uitdagender zijn en niet alleen operationeel en uitvoerend.
Maar wat dan precies? Ik weet wat ik leuk vind om te doen, maar zal misschien niet mogelijk zijn binnen een start-up. Ik heb dit alleen nog niet duidelijk weten te communiceren binnen mijn huidige bedrijf, omdat ik het moeilijk vind om duidelijk te maken dat wat ik leuk vind om te doen, bij welke functies hoort.
Ik zit in dubio: moet ik kijken wat de mogelijkheden zijn in dit bedrijf of niet? In beide gevallen moet ik duidelijk hebben wat ik graag doe en wil doen, maar heb moeite dit te concretiseren.
Ik vind het namelijk erg leuk om te plannen, analyseren en controles uit te voeren. Op dit moment werk ik dan ook erg zelfstandig, en zou graag willen weten hoe het er 'aan de voorkant' uitziet. Hoe een opdracht binnen wordt gehaald, welke gesprekstechnieken etc worden gebruikt. En dat misschien mijn ervaring van de backoffice gebruikt kan worden om dit vorm te geven. Maar krijg van mijn baas te horen dat ik assertiever hiervoor moet worden, meer 'body' moet krijgen. Dus hoe dit op te pakken? Of niet oppakken en een nieuwe baan zoeken?
Ik ben het een beetje kwijt, hopelijk wat hulp?
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 december 2015, 23:56
Dabo Dabo is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2011
Berichten: 51
Dabo is on a distinguished road
Standaard

Ik denk dat je je in het begin vooral niet teveel moet blindstaren op het "niet willen doen van operationele zaken". Het uitoefenen van zulke functies geeft je veel mogelijkheid om de branche te leren kennen, de uitdagingen zelf op te zoeken en je kan bij een groot bedrijf veel netwerken. Misschien doe je de afwas wel samen met iemand die al 20 jaar ervaring in het vakgebied heeft! Praat eens met hem over hoe hij het zo ver heeft geschopt...

Sterker nog, maak het desnoods je missie om later in zo'n functie terecht te komen en zie het voor je hoe je het wil gaan doen. Dat geeft richting aan je activiteiten en wat je uitstraalt. Als blijkt dat je er goed in bent, komt er voordat je er erg in hebt een recruiter naar je toe die vraagt of je consultant wil worden. En dan krijg je misschien wat je zoekt. Er ging bij mij wel 5 jaar bloed, zweet en tranen overheen voordat het zo ver was, maar op een gegeven moment kwam er een keerpunt, gek genoeg midden in een grote reorganisatie.

Overigens, bij ons wordt de plaatselijke directeur ook gewoon gevraagd voor een corvee-beurt. Hoort er nu eenmaal bij. Grote voordeel is dat hij dan ook af en toe down with the boys is.

Een uitstekende manier om verder te komen is overigens om zelf de regie over je eigen ontwikkeling te nemen. Zoek een training of cursus, zoek sponsors, mensen die je willen ondersteunen, trek desnoods je eigen portemonnee als het moet (maak een spaarplan indien noodzakelijk) en laat je niet uit het veld slaan als men de relevantie niet direct ziet. Ik kan je uit ervaring vertellen dat er werkelijk geen overtuigendere manier is om te laten zien dat je iets wil bereiken en dat je er iets voor over hebt. Best kans dat ze dan zeggen dat je "body" hebt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 december 2015, 15:42
Angie1993 Angie1993 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 december 2015
Berichten: 2
Angie1993 is on a distinguished road
Standaard

Hoi Dabo,

hartelijk dank voor je reactie. Helaas gaat het niet om een groot bedrijf, maar een start-up met max 10 mensen. In het geval van een groot bedrijf zou jouw advies zeker van toepassing kunnen zijn, dank daarvoor!

Groetjes
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 december 2015, 00:33
Dabo Dabo is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2011
Berichten: 51
Dabo is on a distinguished road
Standaard

Hallo Angie,

Ik ben het niet met je eens. Netwerken kan ook buiten het bedrijf. Bezoek carrierebeurzen om inspiratie op te doen, bel eens met een werving&selectie bureau om vrijblijvend te praten, etc.

Ook als je het je missie maakt om een bepaald carrieredoel te halen (en dus je activiteiten en beslissingen erop afstemt), hoeft dit niet binnen hetzelfde bedrijf. Veel CEO's presenteren op carrierebeurzen een verhaal dat ze vaak van bedrijf gewisseld zijn omdat ze tegen een plafond liepen. Elke keer is het hetzelfde verhaal. Nu wil ik niet zeggen dat je per se CEO moet willen worden, maar je moet dus wel enige risico durven nemen om iets te bereiken, door het bekende achter je te laten.

En ik zou zeggen in een klein bedrijf is de kans toch juist groter dat je samen met de directeur staat af te wassen?

Het nadeel van de universiteit is dat je dit soort zaken er niet echt leert.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon