Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 oktober 2019, 11:35
Monk Monk is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2019
Berichten: 2
Monk is on a distinguished road
Standaard Nieuwe baan, twijfels

Volgens mij lopen er al best wat topics hierover, maar toch even mijn verhaal.

Na 10+ jaren bij dezelfde werkgever te hebben gewerkt heb ik dit jaar besloten om iets anders te gaan zoeken. Feit is dat ik daar na zo'n lange tijd wel weg moest ondanks ik het heel erg goed kon vinden met mijn collega's. In mei dit jaar werd ik dan ook benaderd door iemand met wie ik ruim 2 jaar heb samengewerkt bij mijn nu vorige werkgever en met wie ik de afgelopen jaren nog af en toe contact heb gehad. Niet echt een vriend maar meer een goede kennis geworden. Hij werkte bij een groot internationaal bedrijf en zocht iemand met ervaring in zijn team. Na een gesprek van een uur afgesproken dat hij ging kijken of hij een Nederlander aan kon nemen (groot deel van het team zit in het buitenland). Ik zou bij hem in het team komen te werken en samen met hem de boel gaan op/uitbouwen en het werk grotendeels vanuit huis kunnen doen aangezien het kantoor in Nederland in de omgeving van Zaanstad ligt en ik in de regio Den Haag woon. Op google maps gaf de reistijd zo'n 50 min aan.

Ik ben nu pas een week onderweg en de twijfel is enorm ingeslagen. Ik weet dat een nieuwe baan erg wennen is, zeker na een lang dienstverband achter de rug gehad te hebben maar vanaf dag 1 voelt het niet goed.. Ondanks dat de carriere*mogelijkheden*prima zijn, ik veel vrijheid heb/krijg en het salaris ook goed is.

Het bedrijf is enorm "Amerikaans". Het kantoor is "informeel" maar iedereen zit achter zijn/haar pc met een koptelefoon op. Het is er kil en leeg. Elke deur is voorzien van een electronisch*slot en overal hangen camera's. Ik heb de mogelijkheid om als ik eenmaal ingewerkt ben 3 van de 4 dagen thuis te werken echter merk ik wel dat ik contact met collega's wel belangrijk vind. De andere nieuwe collega's voel ik geen klik mee terwijl ik dat normaal wel heel snel kan hebben met mensen. De reistijd naar kantoor, ondanks dat deze theoretisch 50 min is, is in praktijk de afgelopen week niet korter geweest dan 75 min met uitschieters tot 90 min. Gisteren heb ik bijv. ruim 3 uur in de auto gezeten. Ik vertrok om 8:05 van huis en was om 9:35 op kantoor. Om 16:05 vertrok ik weer en was om 17:40 thuis. De afstand van huis naar werk is rond de 70km.*

Ook merk ik dat het binnen zo'n groot bedrijf heel anders gaat dan bij het bedrijf waar ik vandaan kwam (oude werkgever 4000 medewerkers, nieuw bedrijf 80k wereldwijd). Ik ben werkzaam in de IT en kon bij mijn werkgever overal bij voor mijn werk. Hier is alles gereguleerd en voor elk wissewasje is er een apart team. Ik moet bijv in wat security groepen gezet worden en dat duurt dan 2 dagen. Ook blijkt de kennis die mij heeft aangenomen niet mijn direct leidinggevende te zijn maar iemand in het buitenland. Hij is nog wel de manager van de afdeling. Een inwerk programma*is er niet echt. Doe mee aan webex sessie A, lees dit maar even etc.*Werkinhoudelijk heb ik ook zo mijn twijfels, het is enorm groot en chaotisch. Het halve team zit in het buitenland en de andere helft hier. Alle communicatie gaat via email (enorme CC cultuur) en via een webex achtige*oplossing.

Ik weet dus even niet zo goed meer wat wijsheid is. Doorzetten ondanks alle negatieve zaken. Mijn kennis heeft tegen me gezegd in het voorstadium dat ik nu wel een paar jaar moest blijven omdat het anders straks zijn baan zou gaan kosten. Ik lachtte*dat een beetje weg dus weet niet in hoeverre dat serieus bedoeld was. Ik kan me niet voorstellen dat ik hier nog jaren ga werken. Zie mezelf eerder bij een kleiner bedrijf werken waar het contact persoonlijker is en je geen nummertje bent en waar je meer sociale interactie hebt met mensen of is dat misschien iets wat ik nu aan het romantiseren ben..

Ik weet dat ik pas een week onderweg ben, maar als ik nu al zulke twijfels heb.. Mijn gevoel zegt, ga lekker iets anders zoeken in de buurt. Kleiner bedrijf, waar je wellicht wat minder salaris krijgt maar wel gelukkig bent. Mijn verstand.. tja die zegt niet zoveel de laatste dagen want mijn hoofd ontploft door het piekeren.. Ik heb overigens nog niet met mijn manager gesproken hierover omdat hij aan de meeste knelpunten geen oplossing kan bieden, en dat maakt het lastig.

Een nieuwe baan is in mijn vakgebied en met mijn ervaring geen probleem overigens. Dus daar maak ik me dan weer geen zorgen over..

Belangrijke levensles is wel, voortaan een normaal sollicitatie gesprek aan gaan en langs gaan op kantoor om zo een beter idee te krijgen waar je terrecht komt..

Iemand advies? Ben erg benieuwd hoe andere mensen hier tegenaan kijken.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 oktober 2019, 16:42
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Het gaat altijd over de mate waarin...
Natuurlijk mag je niet verwachten dat je na 10 jaar bij je vorige baan, je in je nieuwe baan gelijk even senang voelt. Het is wennen. Ze kennen je niet, je moet je sociale kringetje nog opbouwen. Ik zou zeggen, hou nog even vol, kijk het aan. Maar als je diep ongelukkig wordt van die gedachte alleen al, zoek dan iets anders. Iedere recruiter zal snappen dat je een keer finaal is kunt misgrijpen bij een sollicitatie.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 oktober 2019, 00:00
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Mijn advies: Ga op zoek naar een andere baan. Je weet zelf waar deze baan aan "moet" voldoen. Stuur brieven, bel mensen op, schakel je netwerk in, enz.
Volg je gevoel. Dat is volgens mij verstandig.

En probeer je ondertussen niet te druk te maken over je huidige baan en over het reizen. Ik snap dat dit niet gemakkelijk zal zijn, maar misschien lukt het je als je het een beetje los kunt laten.

Ik wens je heel veel succes, met alles wat je gaat doen!

Groeten van Hetty Dalsheim
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 oktober 2019, 14:24
Monk Monk is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2019
Berichten: 2
Monk is on a distinguished road
Standaard

Dank je wel beide voor het advies. Inmiddels ben ik wat gesprekken aan het voeren.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 oktober 2019, 18:46
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor je reactie. Heel veel succes!
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nieuwe baan maar twijfel lopi Salaris 1 26 juli 2018 13:51
Nieuwe baan valt erg tegen, wat nu? Evi Loopbaanvragen 20 10 maart 2016 01:54
Ervaringen gevraagd bij twijfel nieuwe baan annabeau Loopbaanvragen 1 26 januari 2015 11:58
Doorslaande twijfels Lepus Loopbaanvragen 4 4 juni 2014 16:41
Te oud voor een nieuwe baan? Nicole Sollicitatiebrief en cv 7 10 juli 2007 20:30


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon