Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 juni 2015, 14:41
boboeli boboeli is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 juni 2015
Berichten: 1
boboeli is on a distinguished road
Standaard Te laat aanleveren contractwijziging

Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag waar ik nu niet zo snel antwoord op kan vinden, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Mijn vriend heeft een baan in de horeca. Hij heeft nu een contract van 6 maanden voor 30 uur per week. Deze loopt 15 juni aanstaande af. Hij heeft met zijn werkgever al mogelijk gesproken over een nieuw contract. De werkgever zit er namelijk aan te denken om er of een oproepcontract van te maken of een 10/15 uur per week contract van te maken (dit is gister 12 juni pas besproken).

Nu staat mijn vriend niet echt te wachten op een contract met minder uren. Zijn baas heeft ook de voorgaande contract veel te laat aangeleverd (4 maanden te laat), terwijl hij wel loon uitbetaald kreeg.

Nu zit ik met de vraag, indien mijn vriend gaat werken na 15 juni en het nieuwe contract ligt nog niet klaar ligt, wordt het oude contract dan automatisch verlengd? Omdat hij dan eigenlijk na de einddatum weer komt werken, lijkt het mij dat de oude voorwaarden weer van toepassing zijn. Of is het zo, omdat er mondeling wel over gesproken is (maar nog geen duidelijkheid over welke voorwaarden), dat mijn vriend dus al op de hoogte is van een contractwijziging dat deze ook later nog in kan gaan?

Ook weet ik dat per 1 januari 2015 de werkgever verplicht is om schriftelijk al te laten weten of er sprake is van verlenging of niet. Indien de werkgever dat niet doet, dan is er eigenlijk sprake van een boete. Aan deze voorwaarden voldoet de werkgever al eigenlijk ook niet.

Ik ben heel benieuwd wat jullie denken. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 juli 2015, 23:26
rolandg rolandg is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 juli 2015
Berichten: 7
rolandg is on a distinguished road
Standaard

Hallo,

Als er op de oude basis doorgewerkt is na de einddatum van het contract voor bepaalde tijd, zal er op basis van de wet een verlenging op dezelfde basis gelden als het laatste contract. Dat wil zeggen een nieuw contract met eenzelfde functie, loon, aantal uren en duur van het contract, etc. Indien op basis van de 'ketenregeling' het maximum aantal tijdelijke contracten is bereikt, of de maximale opgetelde duur van tijdelijke contracten is bereikt, dan geldt het contract voor onbepaalde tijd. Hiervoor geldt nu de 3x2 regel (max 3 contracten en max 2 jaar), maar hiervan kan afgeweken worden in de cao.

Indien werkgever niet op tijd was met het mededelen of verlengd werd en zo ja onder welke voorwaarden, dan is inderdaad de schadevergoeding wegens schending van de aanzegverplichting verschuldigd op basis van het nieuwe recht.

Of het de verhoudingen en goede werksfeer echter erg ten goede komt om een dergelijke 'boete' te vorderen als toch voortgezet is, valt te betwijfelen. Succes!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Werkgever laat me geen vrije dagen opnemen Esekram Je rechten en plichten als werknemer 0 12 december 2012 16:26
Nieuw arbeidscontract bepaalde duur te laat ontvangen Verwijderd account Je rechten en plichten als werknemer 7 18 juli 2012 11:01
Contract bepaalde tijd, te laat op papier gehad, niet akkoord gegaan, nu beëindiging RNS Je rechten en plichten als werknemer 1 14 mei 2011 23:29
Waar laat je je ogen? Etty Sollicitatiegesprek 4 29 september 2010 22:29
HBO opleiding, te laat of? putdus Loopbaanvragen 3 27 september 2010 14:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon