Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 april 2015, 15:00
sirmike sirmike is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 22 april 2015
Berichten: 1
sirmike is on a distinguished road
Standaard Payroll..

Hallo allen,

Ik ben eigenlijk heel mijn leven in dienst geweest bij een werkgever die direct ook het salaris en alle p&o zaken met zich mee nam.
Nu kom ik in dienst bij een werkgever die zijn gehele salarisadministratie overhevelt naar een externe partij pay-per payroll.

Ik ben nieuw met dit concept en het is mij onduidelijk hoe dit precies in z'n werking gaat. Het contract krijg ik ook via pay-per en zij melden eigenlijk niets nuttigs op het contract.
Ik heb geen inzage in bijvoorbeeld uren en/of de hoogte van het bruto uur loon. Dit is echter wel als een soort bijsluiter meegestuurd, maar word niet zwart op wit op het contract geplaatst zoals je dat van oudsher wel kent.

Weet iemand wat nu precies een contract via pay-per voor mij betekent. Ook zij geven weinig duidelijkheid, en als ik het over uren of salaris wil hebben verwijzen ze mij weer naar de inlener of terwijl de opdrachtgever. En op de vraag waarom ik niets op het contract zie staan zeiden ze dat dit standaard niet gebeurd.

Moet ik een contract via pay-per zien als een 0-uren contract? een tijdelijk contract zonder uren?..die duidelijkheid word ook door pay-per of de inlener niet gegeven.

Toen ik mij inschreef via een inschrijfset voor pay-per heeft de opdrachtgever wel aangekruist dat ik meer dan 12uur per week word ingezet, maar er waren ook maar twee opties. Minder of meer dan 12 uur..

Zou geweldig zijn als mensen met ervaring met deze constructie wat licht op de zaak kunnen schijnen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 april 2015, 18:36
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sirmike Bekijk bericht
Weet iemand wat nu precies een contract via pay-per voor mij betekent.
Payrolling is fundamenteel anders dan 'de salarisadministratie overhevelen naar een externe partij'. Het verschil zit hem in met welk bedrijf jij een arbeidsovereenkomst hebt.

Bij payrolling ben je in dienst van het payrollbedrijf, niet van de 'werkgever' (die in dit verband opdrachtgever heet). Maar over de inhoud en hoeveelheid werk, het uurtarief etc. moet je een overeenkomst hebben met de opdrachtgever.

Payrolling werd veel gebruikt om mensen voor korte tijd ad hoc in te huren, bijvoorbeeld freelancers, acteurs, artiesten etc. maar wordt geloof ik steeds meer misbruikt als alternatief voor normale dienstverbanden.

Als je van een vast contract met een werkgever komt, dan moet je je even afvragen of je wel naar payrolling wilt overstappen. En je moet je afvragen wat je arbeidsovereenkomst nou eigenlijk inhoudt.

Meer duidelijkheid moet van de opdrachtgever komen, niet van het payrollbedrijf. Dat voert alleen de opdrachten uit, draagt belastingen af en keert je netto salaris uit. Je zult het eens moeten worden met de opdrachtgever over aard en omvang van de 'opdracht', en dit zwart op wit zien te krijgen.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon