Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je competenties ontwikkelen

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #1  
Oud 24 oktober 2008, 18:35
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Waarom nou telkens assessments?

Ik ben hard op zoek naar een directie-functie in het onderwijs. Ik heb twee jaar geleden mijn papieren gehaald en zou theoretisch dus deze functie aan moeten kunnen. Aan de kennis zal het niet liggen. De praktijk moet zich uiteraard nog uitwijzen maar daar maak ik me niet erg veel zorgen om. Waar ik echter telkens tegen aanloop zijn de assessments die blijkbaar overal gemeengoed zijn geworden. Het vervelende is, is dat ik daar dus (ook tijdens de opleiding al) vreselik de kriebels van kreeg en krijg. Ik kan absoluut niet tegen rollenspelletjes. Al tijdens de pabo kreeg ik de opdracht ' doe eens iets heel geks' niet voor elkaar. Bij mijn huidige werkgever krijgen we elk jaar weer trainingen waarbij iedereen, dus niet alleen ik direct aangeven niet gediend te zijn van die toneelstukjes. We hebben wel een keer en echt goede training gehad waarbij communicatie met agressieve personen centraal stond. Ook daar kon ik me niet compleet inleven in de 'stukjes', terwijl een collega in tranen uitbarstte en de klas verliet. Kortom, zijn er manieren om zo'n assessment goed te doorlopen?
2 voorbeelden waar het bij mij verkeerd liep:
Bij de eerste commissie vertelde een lid mij dat ze ' zogenaamd' bij mij in de wijk blaadjes in de bus ging doen, maar het was zo eng allemaal, wat moest ze nu. Ik gin gdaar op in door aan te geven dat de wijk stukken verbeterd was, dat er inmiddels lantarens staan en er duidelijk een vorm van sociale controle te herkennen viel. Ze werd een beetje boos en herhaalde de vraag met de opmerking dat ik ook wel een beetje mee moest werken. Ik begreep p dat moment totaal niet wat er aan de hand was en herhaalde ijn punten. Op dat moment gaf de voorzitter van de commissie (een welbekend voormalig-wethouder van de gemeenteraad Rotterdam, die de boel leefbaar wil houden) vanachter zijn krantje aan dat dit verder weinig zin had.
Bij de tweede commissie zat ik tegenover een commissie van 8 man (jawel, eerste gesprek) waarbij degene die de boventoon voerde en direct bij aanvang al duidelijk maakte dat hij een hoge meneer was in het bestuur, na een aantal 'fictieve probleemgevallen' waarbij enig realistisch niveau uiteindelijk nog ver te zoeken was (..maar dan antwoord het teamlid nog steeds niet...en dan gaat hij zitten huilen...Ja maar dat snapt hij niet...En dan loopt de collega binnen waar hij een geheime relatie mee heeft wat je wel weet maar je niet mag benoemen...En ga zo nog maar even door), aangaf dat ik het type was ' van je geeft een vinger, dan neemt hij je hand'. Dit vertelde hij de rest van de mensen waar ik bij zat, vervolgens 'vroeg' hij me nogal zijdelings ' dat ik het daar zeker wel mee eens was'....Niet dus, wat ik hem dus ook duidelijk maakte. Dat vond hij op zijn beurt niet leuk.

Kortom, wat ik van assessments vind die aan de sollicitatietafel worden uitgevoerd mag duidelijk zijn. Zijn er nog positieve zaken te melden hierover?
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
assessment

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Waarom ben je tevreden met je werk? Jerry22 Alle andere carrièreonderwerpen 2 28 mei 2013 20:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon