Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 juni 2012, 22:49
speedofsound speedofsound is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2012
Berichten: 3
speedofsound is on a distinguished road
Standaard Doorgaan met master of niet...?

Hallo allemaal,

ik ben een 24-jarige student, ben momenteel mijn bachelor Industrieel Ontwerpen aan het afronden en ik zit met twijfels over wat ik verder wil. Ik heb als naieve scholier die opleiding gekozen omdat het creatieve aspect me trok, omdat ik graag tekende en dingen maakte en omdat ik niet de hele dag alleen maar achter een computer wilde zitten programmeren of zo.

Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op mogelijke banen en werkgevers, vooral in oost-NL, maar het valt me enorm tegen wat er aan werk is. Tijdens mijn stage en een aantal bijbanen is het kantoorwerk me bovendien steeds meer gaan tegenstaan. Ik ben gevoelig voor sfeer en emoties en een kantoorbaan met deadlines is nou precies wat niet bij mij past. De hele dag op een stoel zitten, weinig contact met (nieuwe) mensen en 's avonds is mijn hoofd helemaal gaar en mijn lichaam helemaal stram. Ik werk om te leven en ik vind mijn gezondheid en wat voor mensen ik om me heen heb veel belangrijker dan een carriere. De gedachte dat ik straks 's ochtends in de auto spring, een hele dag op kantoor zit en 's avonds weer naar huis rijd vind ik verschrikkelijk.

Ik heb steeds meer het gevoel dat ik iets totaal anders wil gaan doen. Waar ik me goed bij voel is iets zinvols, concrete resultaten, mensen helpen, samenwerken. Maar ook fysiek bezig zijn vind ik prettig, van een fysieke uitdaging krijg ik energie.

Waar ik nu concreet over twijfel is: wil ik wel een master gaan doen? Mijn studie loopt door verschillende omstandigheden al een tijd niet zo lekker en ruimte voor vertraging in een master heb ik niet. En zo nee, welke banen zouden beter kunnen aansluiten op wat ik belangrijk vind?

Één van mijn hobby's is (zelfbouw)audio en dit heeft veel van bovengenoemde aspecten, plus een intellectuele uitdaging. Hier wil ik eigenlijk sowieso wel iets mee gaan doen, hoewel ik niet verwacht dat ik daar een fulltime baan aan kan overhouden. De masterrichting die ik nog overweeg raakt wel wat aan mijn hobby (o.a. dynamica/trillingen, akoestiek), maar een passie voor techniek heb ik eigenlijk niet. Het is alleen de specifieke toepassing die me boeit en dan vooral de menselijke factor, het uiteindelijke doel: van muziek genieten. Maar zelfs zonder die master kan ik me meer dan uitstekend in dit vakgebied ontwikkelen en er iets mee doen. Die master geeft me verder vooral toegang tot kantoorbanen die ik niet wil. Of ben ik nu een zwartkijker? Wie heeft er advies voor me?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 juni 2012, 13:22
stijnhommes stijnhommes is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 198
stijnhommes is on a distinguished road
Standaard

Je geeft aan dat je studie al een tijdje niet soepel loopt. Om dan een Master the gaan doen waar je zelf niet 100% achter staat is geen goed idee. Stop je studiefinanciering als je klaar bent met je Bachelor (als je die financiering überhaupt hebt) en neem rustig de tijd om richting te zoeken in iets waar je wel achterstaat en waarvan je zeker bent dat je geen vertraging krijgt.

Begin eens met een lijst van al je interesses en kennis en een lijst van de zaken die je juist niet wil en post die eens. Misschien kunnen we je dan een idee geven waar je zelf nog niet was opgekomen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 juni 2012, 19:49
Hassan Ahmed Wilders
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

1: Zet alles op alles om je WO bachelor af te ronden.
2: Ga alvast op zoek naar een bijbaan in het vakgebied van je passie.
3: Orienteer je of je in dit vakgebied een carriere hebt als werknemer. In sommige niches ben je beter af als ZZP-er (op termijn) of ondernemer (adviesburea, geluidbewerkingsbureau, audio-winkel: al dan niet via het internet).
Succes!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 juni 2012, 00:16
speedofsound speedofsound is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2012
Berichten: 3
speedofsound is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor jullie reacties

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stijnhommes Bekijk bericht
Begin eens met een lijst van al je interesses en kennis en een lijst van de zaken die je juist niet wil en post die eens. Misschien kunnen we je dan een idee geven waar je zelf nog niet was opgekomen.
Ik heb een ontzettend brede interesse, dat was ook één van de redenen dat ik IO ben gaan doen.

Een lijstje van interesses en kennis/vaardigheden:
  • Geluidsweergave, luidsprekers, psychoakoestiek etc. (denk wel 10.000 pagina's literatuur en artikelen gelezen inmiddels, plus praktijkervaring door allerlei experimenten)
  • Dingen maken/prototypes ontwikkelen (ik kan nauwkeurig met m'n handen werken)
  • Ik ben sociaal, empathisch en dienstbaar (mits niet onder veel stress)
  • Ik ben kritisch, kwaliteitsbewust en bekijk problemen vaak van verschillende kanten
  • Wetenschap, maatschappij en (positieve) psychologie interesseren me
  • Ontwerpen (schetsen, Solidworks)
  • Brainstormen en problemen oplossen in het algemeen

Bij het laatste puntje kan ik opmerken dat ik meestal vooral gemotiveerd ben als ik iemand kan helpen, als er een 'echt' probleem is met maatschappelijke relevantie of wanneer het resultaat op de één of andere manier de wereld een beetje mooier/leuker maakt (vandaar ook die mateloze interesse in audio, ik luister graag muziek). Ik zou me niet snel kunnen motiveren voor het ontwerpen van de nieuwste gadget of smartphone-app (wat dat betreft ben ik echt géén IOer ).

Wat ik in ieder geval niet wil iets iets waarbij ik een groot deel van de tijd achter een PC zit (of überhaupt vooral stilzit). Ik ben gevoelig voor sfeer en prikkels en van dat soort werk ben ik mentaal aan het eind van de dag helemaal op, plus dat ik snel last van m'n rug en nek krijg. Ik kan me soms ook ergeren aan negatieve mensen en ga dat soms helaas overnemen. Het is voor mij belangrijk om de juiste mensen om me heen te hebben; vrienden en familie vind ik belangrijk.

Tegelijkertijd kunnen beweging en interactie met mensen me bakken met energie geven. Sporten helpt me ook enorm om om te gaan met overprikkeling en stress. Zonder hou ik het niet lang vol.

Aan de ene kant zou ik ook graag iets willen doen waarmee ik bijdraag aan de maatschappij, of iets moois kan toevoegen aan deze wereld (als ik de loterij zou winnen zou ik oldtimers gaan restaureren of zo). Aan de andere kant zou ik denk ik ook al vrij snel tevreden zijn als ik een beetje lekker bezig kan zijn en geregeld leuk contact heb met mensen. Ik kan met simpele dingen soms al heel tevreden zijn. Ik werk om te leven en als ik in een baan misschien niet genoeg uitgedaagd zou worden, dan zou ik die uitdaging misschien ook kunnen zoeken in m'n vrije tijd, mits m'n baan niet al m'n energie opeist zoals nu.

Citaat:
2: Ga alvast op zoek naar een bijbaan in het vakgebied van je passie.
Ik ben bezig om te kijken of ik iets voor mezelf kan beginnen. Het zou mooi zijn als ik hier iets van zou kunnen maken: contact met klanten, een intellectuele uitdaging, iets moois neerzetten en ook nog praktisch bezig zijn zou een topcombinatie zijn, al is het maar parttime...

Ik vind het trouwens opvallend dat ik overal andere aanbevelingen krijg. Vrienden en familie (waarvan er veel niet gestudeerd hebben) zouden het helemaal niet gek vinden als ik niet verder zou gaan en iets anders zou doen. Bijna iedereen die zelf ook studeert niet snapt dat ik zou overwegen om niet door te gaan met een master; en ja, veel computerwerk moet ik maar aan wennen want dat hoort er nou eenmaal bij. Typisch
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 juni 2012, 13:07
speedofsound speedofsound is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2012
Berichten: 3
speedofsound is on a distinguished road
Standaard

Trouwens, ik herken me ook wel enigszins in het verhaal van gwi (http://www.carrieretijger.nl/forum/s...ead.php?t=7747). De meeste mensen met wie je in het bedrijfsleven in contact komt zijn nou niet echt sociaal sterk. Asociaal gedrag en klagen over collega's zijn eerder de norm in de meeste bedrijven (niet alle). Dat en het vele computerwerk gaan gewoon rechtstreeks tegen mijn natuur in.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Stoppen met studie HBO Communicatie - of niet? Jans Opleiding kiezen en volgen 3 28 februari 2012 21:03
Weet niet welke hbo-opleiding te kiezen; iets sociaals met economie... M&Metje Opleiding kiezen en volgen 3 5 mei 2011 01:03
Welke beroepen passen bij mij? Ideeën gevraagd... alle suggesties zijn welkom! Elle Loopbaanvragen 8 16 oktober 2009 14:28
Doe jij iets met je studie? Ik niet sterretje24 Opleiding kiezen en volgen 1 18 september 2005 16:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon