Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 februari 2011, 20:31
Bongers Bongers is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2010
Berichten: 4
Bongers is on a distinguished road
Standaard Starter: Engels lesgeven in het buitenland?

Een goedenavond allemaal,

Bij deze wil ik jullie om advies vragen. In augustus 2009 ben ik afgestudeerd met een MER diploma (HBO). Vervolgens ben ik een jaartje criminologie gaan doen, maar o.a. door een knie-operatie heb ik dit jaar grotendeels moeten missen. Vandaar dat ik na dat jaar besloten heb om er mee te stoppen en te gaan werken.

Nu zoek ik dus al een tijdje naar een geschikte baan, maar zoals iedereen wel weet is het momenteel erg moeilijk op de markt, zeker voor iemand zonder relevante werkervaring (dat vragen ze namelijk overal).

Ik heb in de tussentijd ook niet stil gezeten. Veel solliciteren en enkele cursussen gedaan, waaronder een TEFL cursus. Ik heb nu ook een mogelijkheid om in China voor een half jaartje Engelse les te gaan geven.

Na dit hele verhaal is mijn vraag eigenlijk: In hoeverre is het verstandig om dit te doen? Ik wil dan les gaan geven tot de zomer en ondertussen solliciteer ik vanuit China naar een baan hier. Is dit aan te raden? En hoe staat het op het CV? Het is namelijk niet relevant voor mijn opleiding. Ik sta dus voor de keuze om nu naar het buitenland te gaan, en les te gaan geven, of om hier te blijven solliciteren en hopelijk hier een baan te vinden.

Alvast heel erg bedankt!

Groeten,

Rob
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 februari 2011, 21:46
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Hoi Rob,

Lijkt het je leuk om naar China te gaan en daar les te geven? En wat denk je daar te kunnen leren?
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 februari 2011, 12:33
Bongers Bongers is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2010
Berichten: 4
Bongers is on a distinguished road
Standaard

Beste Hetty,

Bedankt voor de snelle reactie. Het lesgeven lijkt me inderdaad leuk, maar ik ben niet van plan daarin verder te gaan. Althans, zo denk ik daar nu over.

Aangezien ik een reisfanaat ben, zie ik het daarnaast als een mogelijkheid om tijdelijk geld te verdienen terwijl ik in het buitenland verblijf. Het lijkt me ook erg leerzaam, vooral qua communicatieve vaardigheden (sociale vaardigheden is waarschijnlijk beter verwoord).

Momenteel krijg ik hier dus geen werk, er zijn weinig kansen. Dan blijven er eigenlijk maar drie opties over:

- Blijven solliciteren zonder daarbij te werken (met de kans dat ik over drie maanden nog steeds thuis zit)
- Ergens een baantje aannemen, in bijv. de productie en vervolgens blijven solliciteren
- Tijdelijk in het buitenland werken (bijv. lesgeven in China) en vanuit daar solliciteren

Bij alledrie doe ik in feite geen relevante werkervaring op. Ik vind het een lastige kwestie, omdat ik denk dat ik achteraf spijt van keuze zal hebben, wat ik ook kies. Ik heb het idee dat als ik voor het buitenland kies, er een te groot gat gaat bestaan tussen mijn afstudeerdatum en de werkelijke datum dat ik start (met een voor mijn opleiding relevante opleiding). Wanneer ik kies om hier tijdelijk iets anders te doen, zal ik achteraf spijt krijgen dat ik zo'n mooie kans heb laten liggen in het buitenland.

Al met al een heel verhaal maar ik hoop dat het enigszins duidelijk is.

Bij voorbaat dank!

Mvg,

Rob
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 februari 2011, 12:56
stijnhommes stijnhommes is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 198
stijnhommes is on a distinguished road
Standaard

Als je houdt van reizen en het je leukt lijkt om te doen, zou ik de kans om in China les te geven aannemen. Je doet in elk geval werkervaring op, en dat staat altijd beter op je CV dan een periode waarin je alleen maar hebt gesolliciteerd.

Bovendien, moet je ook eens kijken wat voor kwaliteiten en competenties die baan in China vereisen. Ook al wil je niet verder gaan in het lerarenvak, het helpt je wellicht wel in het opbouwen van kwaliteiten die bij het krijgen van een andere functie cruciaal zijn.

Ik heb bijvoorbeeld werk gedaan dat mijn project management- en documentatie skills heeft verbeterd om zo een nieuwe werkgever meer te kunnen bieden.

Hopelijk helpt dit.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
HBO toegepaste Psychologie Jurgen22 Opleiding kiezen en volgen 14 4 november 2009 10:25
Sollicitatiebrief coördinator onderwijsorganisatie, feedback gevraagd Pinkie Sollicitatiebrief en cv 6 16 februari 2009 21:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon