Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 januari 2007, 17:17
Shane
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Contract nog niet getekend

Ik werk sinds 2 maanden bij een bedrijf. Nu heb ik 3 weken geleden pas mijn contract voorhet eerst gezien en ben het met een paar dingen niet eens. Het contract is dus nog steeds niet getekend. Ben ik nu in dienst voor onbepaalde tijd?
Verder is het een contract voor 6 maanden, maar er staat een concurrentiebeding in voor 12 maanden naast de geheimhoudingsverklaring. Kan dit?
Ook staat er dat overuren geacht worden te zijn opgenomen in mijn salaris, maar ik ben maar gewoon een secretaresse!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 januari 2007, 01:42
Marrie Marrie is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2006
Berichten: 71
Marrie is on a distinguished road
Standaard Re: Contract nog niet getekend

Beste Shane,

Allereerst: Een arbeidsovereenkomst hoeft niet per se op papier te staan. Je kunt ook mondeling afspreken dat je voor een werkgever komt werken, en dat is dus in jouw geval: de werkgever zegt jou aan te willen nemen, en jij reageert daar positief op, en bent zelfs al aan het werk. Die afspraak is net zo geldig als een schriftelijk contract dat je allebei ondertekent (tenzij in de cao iets anders staat). Als jullie mondeling een contract voor bepaalde tijd zijn overeengekomen, kun je door het niet te tekenen, niet ineens voor onbepaalde tijd in dienst zijn.

Overigens moet je werkgever moet wel een aantal gegevens voor je op papier zetten, als je alleen een mondelinge overeenkomst hebt. Zowel die gegevens, als een eventueel contract moet de werkgever binnen een maand na aanvang van je dienstbetrekking schriftelijk de meest relevante informatie over de arbeidsovereenkomst verstrekken - en hier heeft hij dus aan voldaan in jouw geval.

Een concurrentiebeding is het beding waarbij de medewerker beperkt wordt in zijn vrijheid om na het einde van de arbeidsovereenkomst op een bepaalde wijze werkzaam te worden bij andere werkgevers of als zelfstandige. Dus dat kan 12 maanden zijn, dat is heel normaal. Een geheimhoudingsverklaring staat hier los van: dit houdt in dat het bedrijf wil dat je geen vertrouwelijke informatie aan derden verstrekt. In beginsel geldt het geheimhoudingsbeding voor de periode dat de arbeidsovereenkomst van kracht is en ook voor de periode daarna. Dit kan dus ook gewoon. Juist een ex-medewerker kan zich hieraan schuldig maken, dus vaak geldt dit in een contract ook voor de periode na einde dienstverband.

Wat betreft overwerk (ook weer een stukje van de site www.arbeidsrechter.nl :

In veel gevallen zal de werkgever een medewerker gedurende het overwerk loon moeten doorbetalen en is de werkgever mogelijk ook een overwerktoeslag verschuldigd. Dit geldt zeker als dit overeengekomen of gebruikelijk is. Overwerk wordt meestal in een CAO geregeld, wat vaak een standaard of minimumregeling is waarvan niet of alleen tengunste van de medewerker afgeweken mag worden. Het is mogelijk dat er voor overwerk geen extra loon wordt betaald, maar dat de medewerker later minder uren hoeft te werken, over welke uren hij wel loon ontvangt. Overwerk wordt dan gecompenseerd met vrije tijd, waarbij het loon in beginsel gelijk blijft. In bepaalde gevallen kan de werkgever stellen dat in het loon dat de medewerker per tijdvak krijgt (week of maand) ook een vergoeding voor overwerk zit begrepen (hoewel dit niet uitdrukkelijk is bepaald). Een dergelijk all-in salaris komt wel voor als het gaat om een vrij hoog loon, bijvoorbeeld van leidinggevenden. Deze medewerkers kunnen dan gehouden zijn om overwerk te verrichten zonder dat zij daarvoor een vergoeding krijgen.

Dus tja, het is geen standaard gebruik voor een functie als secretaresse, omdat ze hier boven spreken over een vrij hoog loon. ALs je bedrijf aangesloten is bij een CAO, moet je deze eerst even nakijken, want misschien ligt het wel vast, en kunnen ze daar niet van afwijken, maar dit is per CAO bepaald, want soms mag de werkgever van een CAO afwijken, meestal als dit gunstiger is voor de werknemer, maar dan moet dit wel beschreven staan in de desbetreffende CAO. Dus hoe dan ook moet je loon hoger liggen dan marktconform. Als je dit wil "aanvechten", zorg er dan voor dat je bewijs hebt, want laat het niet doorlopen zonder wat te doen, want met bewijs dat je erom hebt gevraagd (bijvoorbeeld in een brief, naast je mondelinge vragen), kun je zelfs je overuren (die je zelf wel bij moet houden) die je gemaakt hebt terugvorderen. Anders kun je het recht alleen opeisen voor toekomstige overuren.

Ik zou de overuren dus even na checken in een eventuele CAO (is je werkgever verplicht je te verstrekken). IS het bedrijf nergens bij aangesloten, dan moet je je loon bekijken, en beoordelen of het tijdens je laatste gesprek besproken is, of dit aangegeven is dat je overuren in je salaris verwerkt zitten. Is er geen CAO waarin overuren geregeld worden, en zijn overuren niet besproken, EN is je salaris "normaal" (moeilijk te beoordelen voor je natuurlijk), dan moet je dit hoe dan ook ter sprake brengen voor je het contract tekent, dat je het er niet mee eens bent, en je je recht voor overuren opeist in het contract, en dit kan dus ook in de vorm van vrije tijd als je wil. Hoe dan ook moet je actie ondernemen als je vindt dat je hier recht op hebt. Laat ze maar met bewijzen komen waarom zij vinden dat het in je salaris verwerkt is!

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 oktober 2014, 14:57
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Vraag

Ik heb die "bepaalde" gegevens waar je het over hebt niet ontvangen. Wel een contract gehad, mar daar stond het verkeerde loon in beschreven. Hier de werkgever attent op gemaakt. Hier gaf ze mij gelijk in. Op papier staat nergens dat ik een tijdelijk contract heb, dit zijn we mondeling overeengekomen. Heb ik recht op een vast contract?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 oktober 2014, 09:44
PeterVercruysse PeterVercruysse is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 september 2014
Berichten: 49
PeterVercruysse is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Ook staat er dat overuren geacht worden te zijn opgenomen in mijn salaris, maar ik ben maar gewoon een secretaresse!
De vraag is, over hoeveel overuren dit gaat. Gaat dit over een half uur per week, dan zou ik daar persoonlijk niet te veel aandacht aan besteden omdat het hier gaat over een arbeidscontract van 6 maand.

Gaat dit echter over een paar uur per week, dan zou ik "snipperuren" vragen, meestal wordt dit wel toegestaan.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
HBO-Verpleegkunde, ervaring van een student Lilmissindo Opleiding kiezen en volgen 11 27 november 2011 21:46
Mentaliteit hoogopgeleide starters deugt niet (Nova) René Opleiding kiezen en volgen 3 27 november 2009 10:08
Niet gesolliciteerd; vacature vergeven; alsnog open sollicitatie? Frankie Sollicitatiebrief en cv 1 19 september 2006 16:23
Help, ik kan niet verder ... noukietje Sollicitatiebrief en cv 1 4 september 2006 23:28
Doe jij iets met je studie? Ik niet sterretje24 Opleiding kiezen en volgen 1 18 september 2005 16:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon